Vraag

Menstruatie op vakantie

  • 1 May 2019
  • 1 reactie
  • 195 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey,
Ik ben 15 jaar en al een jaar ongesteld.
maar ik heb gescheiden ouders, en ga dus 2x 2.5 week op vakantie. Ik ben dus altijd wel op vakantie ongesteld. vorig jaar was ik gelukkig maar 2 dagen ongesteld op vakantie. maar als ik het nu heb berekend ben ik de gehele week op vakantie ongesteld. vorig jaar heb ik voor het eerst tampons geprobeerd (de kleinste van het kruidvat) maar het paste bij mij niet het het zat niet goed. Hebben jullie tips hoe ik dit kan aanpakken want wil wel graag zwemmen die week.

grietjes anoniem

1 reactie

Hoi

Volgens je berekeningen wordt je gedurende de vakantie ongesteld. Je zou graag zwemmen, maar je ervaring met tampons was vrij oncomfortabel.

Online en op de bijsluiter in een doosje tampons vind je vaak een hoop tips. Tips als ontspannen, een rustig plekje opzoeken voor het inbrengen, alleen een tampon inbrengen als je daadwerkelijk ongesteld bent en eventueel een tampon met inbrenghuls proberen, komen vaak terug. Heb je een vriendin of familielid die je hierbij zou kunnen helpen?

Een alternatief voor tampons, is een menstruatiecup. Dat is een cupje gemaakt van siliconen, dat je inbrengt. Deze zit minder ver in je vagina dan een tampon, en hoef je slechts om de twaalf uur te verschonen. Het gebruiken van een menstruatiecup vergt echter wat oefening. Wel heb je het voordeel dat je, ook als je niet ongesteld bent, met een menstruatiecup kan oefenen.

Met de pil heb je meer controle over je cyclus. Als je de stopweek, de week waarin je de pil niet slikt zodat je ongesteld wordt, overslaat, en met andere woorden de pil blijft doornemen, kan je je menstruatie overslaan. Zou je het overwegen om de pil te gebruiken?

Er blijken badbakken en bikinibroekjes te bestaan uit een absorberende stof, die je kan dragen als je ongesteld bent. Bij het feit of deze comfortabel en effectief zullen zijn tijdens en na het zwemmen, heb ik echter m'n twijfels. Een absorberende stof zou het zwembadwater mee-absorberen, waardoor je badpak of bikini oncomfortabel kan komen te zitten.

Hopelijk vind je een manier om met je menstruatie om te gaan. Ik wens je alvast een fijne vakantie toe 🏖️

Groetjes
Kenshin

Reageer