M’n eigen stem terughoren door luidsprekers is raar

  • 16 February 2019
  • 5 reacties
  • 122 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi, ik zing in een bandje en vind het altijd heel gek om m’n eigen stem door luidsprekers terug te horen op een opname. Hij klinkt zo anders als ik hem zelf hoor. Weet iemand hoe dat kan en heeft iedereen dat? Ik heb m’n stem al heel vaak teruggehoord door verschillende luidsprekers, maar het is elke keer anders dan ik denk en ik kan er maar niet aan wennen.

Bij een optreden heb ik dat trouwens veel minder. Als ik in de microfoon zing en mijn stem wordt rechtstreeks door de luidspreker versterkt lijkt het niet of ik heel anders klink.

5 reacties

Hey Sha

Het komt wel vaker voor dat een opgenomen stem anders klinkt dan de oorspronkelijke stem. In deze video wordt uitgelegd hoe dat komt. Kortom klinkt je stem in je hoofd anders dan op een opname, en vind je het daarom wat onwennig.

Hoe denken je bandleden erover? Merken zij ook een verschil?

Groetjes
Kenshin
Hey Kenshin,
dank je voor je reactie en het filmpje. Dat is heel duidelijk.
Bij mij hangt het er ook een beetje vana door welke microfoon ik zing en welke luidsprekers worden gebruikt. Maar m’n bandleden vinden mijn stem door de luidsprekers wel erg lijken op m’n eigen stem, dus ik hoor inderdaad vooral mezelf anders als ik praat of zing. En dat went niet echt 😉
Je bent vast niet de enige muzikant die moet wennen aan zijn stemopnames. Laat je bandleden je er maar van overtuigen dat het helemaal prima klinkt. 't Wordt vast even wennen, maar zolang je plezier hebt in je muziek, komt dat vast goed.

Gr. Kenshin
Dit is heel normaal aangezien als je jezelf hoort dan gaan de geluidstrillingen via je schedel naar je gehoororgaan. Als je naar een opname luistert gaat dit via de lucht. De overbrenging is dus anders.
Ja nu weet ik waardoor t komt. Dank jullie!
Mensen in mijn bandje vinden dat ik goed zing en vinden m’n stem ook als die door de luidsprekers komt mooi. Dus ga ik ernaar vanuit dat t goed zit ;)

Ik blijf het lastig vinden hoor om m’n stem door de luidsprekers te horen, maar ik denk dat ik er gewoon nog veel meer aan moet wennen.

Reageer