Skip to main content
Vraag

Ik heb voor de rest van mijn leven een ziekte

• May 26, 2026
  • 3 reacties
  • 81 Bekeken

35 Bomen
Forum|alt.badge.img+1

Hallo iedereen dit topic is meer voor mezelf zodat ik een enorm gewicht van mijn schouders kan krijgen. Reageren is fijn en wordt gewaardeerd maar is niet verplicht want zoals ik al zei is dit ook een beetje voor mezelf.

Maar goed ik heb dus zegmaar sinds februari dat ik best vaak duizelig ben enzo maar dat viel toen nog wel mee ik dacht komt door pubertijd niks bijzonders. Daarna kwam de mei vakantie en tijdens de mei vakantie heb ik ongelooflijk veel gedronken en daarom dus ook veel gepist soms dus ook een ongelukje omdat het echt uit het niks kwam. Verder was ik ook echt mega maar dan ook echt mega prikkelbaar en lui. Mijn ouders begonnen het raar te vinden maar dachten ook gewoon pubertijd want ik was ook 5 cm gegroeid tijdens de Mei vakantie. Dus ik kom thuis en ga gewoon naar school. Daar ook echt mega veel honger iedere dag 6 boterhammen plus 1 banaan met snacks van huis en iedere dag ook snacks kopen in de kantine. Dus mijn ouders beginnen nu wel echt raar te vinden. Dan die woensdag van hemelvaart stap ik ff snel op de weegschaal en wat denk je, binnen 3 maanden 6 KILO AFGEVALLEN !!!!!!. Nu beginnen er toch wel wat alarm bellen af te gaan. Dus mijn ouders besluiten nadat ik zaterdag te zwak was om normaal te functioneren mij maandag naar de huisarts te sturen. Daar was alles prima todat ze mijn suikerbloed gingen meten. DIE WAS 30 !!!!!!! (ter referentie normaal is tussen de 4 en 10). Dus ik met spoed naar het ziekenhuis daar hebben ze bij de spoedafdeling wat tests gedaan. Daar waren ze bijna zeker dat ik Diabetes type 1 had. Alleen heeft mijn ziekenhuis geen diabetes afdeling dus moest ik met de ambulance worden overgeplaatst 30 minuten verderop en daar waren ze er zeker van. Ik heb Diabetes type 1. Dus ja ik ben voor de rest van mijn leven diabetes patiënt.

Dat was mijn verhaal. 

Kent iemand mensen die diabetes hebben en hoe oud is die persoon ? (geworden als diegene is overleden gecondoleerd)

Ik hoop dat jullie een fijne dag hebben. Vriendelijke groet

35 bomen

3 reacties

koeski
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • May 26, 2026

Hey  ​@35 Bomen  

Ik heb ook diabetes 1 en ik leef 100% met je mee. Ik heb het al lang (of mss langer als ze het eerder ontdekt hadden) en ja, een suikerwaarde van 30 mmol is extreem hoog. Normaal moet je zoiets van 4,0 tot 8,0 mmol hebben. Een waarde van 30 dat betekent dat je een zware "hyper" had (teveel glucose in je bloed). 

Maar nu ze het bij jou ontdekt hebben, dat is een goeie zaak, want anders had je ermee blijven rondlopen met veel risico's. 

Je zal je leven moeten aanpassen: wat je eet en drinkt, wanneer je medicijn moet nemen, enz. Luister in het begin heel goed naar wat ze uitleggen en als je het niet begrijpt, blijf dan vragen tot het duidelijk is. Leer het verschil tussen een hyper en een hypo, leer over inspuitingen met insuline of pillen, leer jezelf testen een ketonen-meter, weet het verschil tussen snelle en trage suikers  enz. 

Vroeger moest iedereen zichzelf inspuiten met zo’n spuit insuline, nu zijn er insulinepompjes die je aan je lichaam kleeft zegmaar en die automatisch hun ding doen de hele dag lang. En heb je dus een betere monitoring en een betere "levensverwachting". 

Als de beginfaze afgerond is moet je nu en dan wel bloed geven aan de huisarts (je zit in een soort zorg traject) en dan ook minstens 1 keer per jaar een groot onderzoek krijgen, dan testen ze je bloed, urine, kijken naar je ogen en voeten en hart/aders.  

En je belangrijkste zorg : hoe oud worden diabetespatiënten? Kan ik niet beantwoorden, ik denk wel dat met die insulinepompjes en de nieuwe wetenschap het niet meer zo erg is al vroeger, ze weten nu al veel meer dan vroeger, toen diabetici "minder lang" leefden als andere mensen.  

Die pomp aan je lijf en samen met de kennis die je zelf krijgt over je ziekte zorgen op de duur voor een rust gevoel en is dat diabetes-gedoe een gewone routine geworden. Maar je moet het zelf in’t oog houden   

Zelf zit ik wel met vragen over zwemmen/sporten en ook sekshebben met die dingen aan mijn lijf, maar daar ben je wss nog niet aan toe om daarover te prakkizeren.  

Veel moed, hou vol, leer bij en laat je niet verslaan! 

35 Bomen
Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • May 26, 2026

--onnodige quote verwijderd--

@koeski Heel erg bedankt voor de steun, informatie en tips Ik wens jou ook veel beterschap en sterkte toe

koeski
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • May 28, 2026

@35 Bomen graag gedaan. Ik was hier op de KT ook op zoek naar “lotgenoten” maar zonder succes. Maar intussen heb ik wel andere gespecializeerde forums gevonden waar erg veel info op staat en waar je soms ook kan chatten met leeftijdgenoten (en behalve de ervaringen met soorten prikkers, pleisters, pompen en zo kan je er ook praktische dingen zien zoals hoe kan ik gaan zwemmen zonder schaamte, hoe kan ik op een strand zijn zonder dat andere mensen staren, wat moet ik meenemen als ik ga reizen, hoe bespreek je diabetes met je vriend(in) en intimiteitsweetjes.) 

Hier een paar links :

Diabetesfederatie - Jongeren

Een Diabetes

hopelijk ben je der wat mee