Skip to main content
Vraag

ik denk dat ik misschien autisme heb.

• December 9, 2025
  • 10 reacties
  • 130 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi, ik ben een meisje van 12 jaar en ik denk dus dat ik autistisch ben, maar durf het niet regen mijn ouders te zeggen.

Ik wil eerst nig wat meer over autisme uitzoeken, zodat als ik het durf te zeggen goed kan uitleggen waarom ik het denk.

Ik zou het fjjn vinden als jullie wat tips geven oo welke websites ik kan kijken en wat handig is om te weten over autisme. En hoe ik het uiteindelijk tegen mijn ouders kan zeggen.

10 reacties

Fawks
  • Net nieuw
  • December 10, 2025

Hey ​@Bliblabloe 

Ik heb zelf autisme en ook op speciaal  onderwijs gezeten. 

Deze site geeft wat kenmerken van autisme: link autisme herkennen. Keep in mind, autisme is anders voor iedereen: Ik kan bijvoorbeeld gewoon een kermis inlopen zonder problemen. Soms kunnen die prikkels te veel zijn, maar dat heb ik niet. Sinds een tijd zit ADHD ook op het spectrum van autisme. Wat wel veel voorkomt, is dat je met autisme (vaak) duidelijkheid nodig hebt, daar is een medhodiek voor: link GMD5.  

Hopelijk hielp dit!

Fawks

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • December 10, 2025

@Fawks  dankjewell!! De site heeft veel geholpen!

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • December 11, 2025

Hai, hier ook een jongen met autisme. Als je wat meer tijd hebt en daar ook van houd, is er ook een supergoed boek over autisme dat ik je kan aanraden. Het heet “Zondagskind” en is van Judith Visser. Het is een soort biografie van de schrijfster over opgroeien met autisme. Als je veel herkent, is de kans groot dat je autisme hebt. Maar ik weet niet hoor, dan moet je op de één of andere manier aan dat boek zien te komen. Hoe dan ook succes!

Linax
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • December 11, 2025

Heyy, 

Ik heb ook autisme en ik weet het sinds een jaar, ik weet niet of deze test heel nauwkeurig is, maar je kan hiermee wel testen of je autisme hebt.

Autisme test. Doe de korte zelftest - direct resultaat 

Vergeet niet dat autisme iets is wat hindert in je leven! Er zijn genoeg vrouwen (en ook mannen) die heel erg succesvol zijn in hun leven! (je kan sowieso al heel succesvol zijn op het punt van studie en zo!) Sia (die ken je wel van het nummer Snowman) en Greta Thunberg (klimaatactiviste) hebben autisme, en er zijn nog wel meer voorbeelden te noemen!

-opmerking vanuit De Kindertelefoon: het maken van een zelftest is geen diagnose, daarvoor is het belangrijk om hiervoor naar de juiste hulpverlening te gaan bijvoorbeeld eerst naar je huisarts.-

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • December 11, 2025

Vergeet niet dat autisme iets is wat hindert in je leven! Er zijn genoeg vrouwen (en ook mannen) die heel erg succesvol zijn in hun leven! Sia (die ken je wel van het nummer Snowman)

@Linax je bedoelt de Sia die echt een van de meest discriminerende films over autisme ooit heeft gemaakt? (No offence naar jou hoor, maar dat wilde ik wel even zeggen als je het over inspirerende voorbeelden hebt) Als je niet weet wat ik bedoel, zoek op “Music Movie Sia”.

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • December 12, 2025

@PietPirat  en ​@Linax  heel erg bedankt voor de tips!

En ik heb de test gedaan en er kwam uit sat ik wasrschijnlijk autisme heb. Maar je eeet jndrrdaad nirt zeker of huj betrouwbaar is…

En het boek had een hele goede kunnen zijn masr dan mort ik indrrdaad oo een if andere manier eraan zien te komen. Misscien kan ik hrt voor m'n vrrjasrdag vragen aan mijn vriendin, maar die is pas over een jaar...

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • December 14, 2025

Hé ​@Bliblabloe,

Ik snap dat je graag wil weten of je autisme hebt of niet, alleen snap ik niet zo goed wrm. Ik heb waarschijnlijk ook autisme (veel van mijn familieleden) maar ik hoef het ook niet te weten. Ik weet het van mezelf en dat is voldoende. Als jij er echt nood aan hebt mag je het zeker testen, maar denk na, wil je dat iedereen weet dat ik autisme heb of niet. 

En kan je dat boek niet lenen in de bib? Of als je het niet durft uit te lenen gwn in de bib lezen? Of ergens een account op maken en het gratis als een E-book lezen? 

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • December 14, 2025

Hoii ​@Anoniem2040 ,

Ik wil graag weten of ik autisme heb of niet, omdat áls ik het heb en een diagnose krjjg dat viir mij ook wat meer duidelijkheid geeft. En ook wrm ik sommige doe zoals ik ze doe. En ik zou het wel fijn vinden als anderen het weten, omdat ze dan weten wrm ik soms zo doe of bepaalde djngen nodig heb. En omdat ze dan beter rekenjng net mij kunnen houden ofzo.

En met dat boek is idd wel een gied idee in de bieb, had ik zelf nirt anngedacht. Dankjewell!

• January 1, 2026

heyy het kan ook een sociale fobie zijn (sociale angststoornis) dat heb ik zelf, of ADHD. ik zou misschien naar een huisarts gaan, is beter dan online. xx

Linax
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • January 30, 2026

Vergeet niet dat autisme iets is wat hindert in je leven! Er zijn genoeg vrouwen (en ook mannen) die heel erg succesvol zijn in hun leven! Sia (die ken je wel van het nummer Snowman)

@Linax je bedoelt de Sia die echt een van de meest discriminerende films over autisme ooit heeft gemaakt? (No offence naar jou hoor, maar dat wilde ik wel even zeggen als je het over inspirerende voorbeelden hebt) Als je niet weet wat ik bedoel, zoek op “Music Movie Sia”.

Heyy ​@PietPirat

Oepss sorry, dat had ik dus niet gezien! Toen ik de film opzocht zag ik idd dat hij maar 2 sterren had, dus jaa dat zegt al genoeg, de volgende keer zal ik Sia niet aanhalen als het over autisme gaat 😊