Vraag

Ik ben te dik


Hoi ik ben een jongen 13 jaar en weeg 64.5 kilo en ben 1,57 ongeveer! dus ik ben dik vind ik zelf en daar door durf ik ook niet meer naar buiten met vrienden af te spreken  omdat ik bang ben dat ze mij dik gaan noemen! dus ik weet niet zo goed wat ik moet doen! en ik wil heel graag gaan sporten na deze corona tijd maar ik weet niet wat ik wil!! heeft iemand misschien tips voor mij? ik hoor het graag


2 reacties

Hoi

 

Sportdisciplines voor een fit lichaam kunnen bijvoorbeeld zwemmen, hardlopen of de sportschool bezoeken zijn. Echter is het van belang om wat uit te zoeken dat je zelf leuk vindt, zodat je het volhoudt. Misschien is een hobby als taekwondo meer je ding, of begin je liever met wat kalmers, zoals yoga. Denk maar eens na; wat lijkt je leuk, of heb je altijd al eens willen proberen?

 

Blijf, zeker als je aan sport doet, voldoende eten. Drie maaltijden per dag, en een gezond tussendoortje. Vraag je huisgenoten desnoods dat ze erop toekijken dat je bij een maaltijd een gezonde portie binnenkrijgt, zodat je niet te veel en niet te weinig eet. 

 

Als je het gevoel hebt niet op je eentje bij een gezond gewicht te geraken, kan je ten rade bij de huisarts. Deze kan je tips meegeven, of kan je eventueel doorverwijzen naar een diëtist. 

 

Ik vind het jammer voor je, dat je onzekerheid je ervan weerhoudt om naar buiten te gaan, en af te spreken met vrienden. Denk je je onzekerheid met hen te kunnen delen? Op die manier weten ze dat je opmerkingen over je gewicht niet prettig vindt. 

 

Gr. Kenshin

Beste @Anoniem_1234 ik snap wat je bedoelt. Ik ben  zelf15 jaar(jongen) 189cm en vond mijzelf veel te dik ik woog toen tussen de 90 en de 94 kg. Ik ben in een korte tijd best veel afgevallen. Ik weeg nu iets van 67.5kg. 

Ik durfde zelf er ook niet naar buiten en in jouw geval ook niet met vrienden afspreken. En omdat ik zelf goed meter dat mijn gezondheid en conditie snel achteruit ging, ondanks dat ik veel deed werken. 

Wat tips voor jou zou kunnen zijn. Zoals @Kenshin al zei goede tips.

 

Je moet gewoon goed bewegen en op voeding letten,  ook in de corona tijd, dat doe ik nu ook , ik heb 2 deuren naast mij een park waar niemand komt en 1 minuut lopen daarvan grote weilanden, ik ga dan vaak daar hardlopen of fietsen. Ik doe nu ook elke dag oefeningen in de vorm van krachttraining. 

Ik heb wat info over mijn lichaamstype opgezocht en kwam uit dat mijn type endomorph is. Dat kan ik zien omdat ik brede heupen en snel aankom en ook een hoog vetpercentage.  Kwam ik hier op uit. 

Wat 1 tip kan zijn is dat je niet gaat crash diëten ,dat is niet goed voor je lichaam en ook niet voor groei en het geeft ook een jojo effect.  Houd is bij wat je in 1 week eet en bekijk je calorien inname.  Ik gebruik de app fatsecret.  En helpt mij goed. Ga ook niet als een gek keihard trainen,  dan krijgje blessures.  Begin net als ik gewoon rustig en ga daarna gewoon verder en steeds wat meer. 

Ik ga sinds vandaag weer beginnen met online school en heb les van 8.30 tot 16.15 dus veel tijd is weg en zitten bij de pc. Ik ga dan vaak gewoon daarna even bewegen door fietsen of lopen. 

Dat zorgt ervoor ook dat je calorien verbrand.

Bereken ook wat je calorien inname is . Sport je veel , weinig . Hoe vaak sport je en welke sport doe je. Zorg wel dat je meer calorieën verbrand dan dat je inneemt. En drink goed en voldoende water en laat het liefst frisdranken en vruchten slappe staan net als snoep en koek.  Zo val je goed en gezond af. Wat ook kan helpen is dat je een foto van jezelf in de spiegel maakt en dat elke week doet en noteert wat je weegt. Denk niet shit ik ben aangekomen. Dat is niet erg dan doe je de volgende dag wat meer verbranden.  Je hoeft niet 5kg per week af te vallen. Als je tussen de 0.5 En 1kG afvalt dan is het goed. Er zijn op internet voldoende sites die je hier tips in kunnen geven , voor je voeding en je eetpatroon aan te passen. En onthoud wees trots op jezelf. En blij met jezelf. 

 

Wat misschien voor jou goed is is cardiotraining.  Door middel van fietsen. 

Om te beginnen , voor conditie te trainen , doe het rustig aan en als je je eetpatroon en levens stijl aanpast dan lukt het vaak en hou je dit makkelijker vast.

 

Je moet zelf beslissen wat je er mee doet. 

Het is goed dat je na corona wilt sporten. De kracht om het te willen is het belangrijkst om je doel te behalen.  

 

Hopelijk helpt dit Groetjes Gebruiker c 

 

 

Reageer