Vraag

Huisarts littekens zelfbeschadiging ontdekken

  • 10 February 2019
  • 1 reactie
  • 396 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi,

Ik ga binnenkort naar de huisarts voor een inenting. Die komt zeer wss in mijn linkerbovenarm. Ik heb echter problemen gehad (ik ben weer een half jaar gestopt) met zelfbeschadiging en daardoor zitten er littekens op de plek waar de inentig komt. Is de huisarts of de assistent verplicht hier iets over te zeggen of dit te melden wanneer hij of zij de littekens ziet?

1 reactie

Hey!

Je hebt automutilatielittekens op de plek waar je hoogstwaarschijnlijk wordt ingeënt.
Ik denk dat het heel belangrijk is dat je er in de eerste plaats eerlijk over bent, en dus niet gaat verzwijgen dat deze littekens komen van zelfbeschadiging. Ook vermeld je best ook meteen dat je er ondertussen mee gestopt bent (wat ik trouwens heel knap van je vind!). Als je dit niet doet is er juist meer kans dat de arts denkt dat je hier momenteel extra hulp voor nodig hebt.
Bedoel je dit melden aan je ouders/voogd of bedoel je dit in een medisch dossier vermelden?
Een arts (en normaal gezien ook assistent) heeft beroepsgeheim, en wanneer hij/zij niet denkt dat je in acuut gevaar door zelfverwonding bent mag hij/zij hier dus in principe niets over doorgeven aan derden, waaronder je ouders.

Groetjes
Lot

Reageer