Vraag

hoe komt het dat ik iedere keer zo kwaad wordt als mijn huiswerk niet lukt?

  • 10 November 2019
  • 2 reacties
  • 64 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo

Ik zit nu in de 2e en krijg ineens heel veel huiswerk. Ik vind het best lastig om planning te maken enzo, maar iedere keer als ik iets moet leren denk ik al zo van shit dit is echt super veel. En ik begin optijd alleen wat ik heel iritant vind is als ik zeg ik vind het zo moeilijk zit iedereen te zeggen: nee hoor jij haalt gwn weer een voldoende dus niet zeiken. Maar ik vind dat heel iritant want ik moet er super veel tijd in steken ervoor. En ik wordt zo kwaad op me zelf als het niet lukt. En de laatste tijd worden mijn cijfers ook iets slechter. Ik baal er ontzettend van omdat ik er wel heel veel tijd in steek en als mijn huiswerk niet lukt denk ik zelf wel eens: ik kan beter dood gaan want dit is ook helemaal niet nodig voor mijn toekomst. Zoals nu ik moet nu eigenlijk ook leren maar ik wordt zo kwaad in me zelf dat ik alles kapot maak en de rest in mijn klas die leren 1 dag en kennen bijna alles.

wat kan ik het beste doen?


2 reacties

Hallo,

Ik snap je probleem. Ik zit nu in de derde (VWO) en in eerdere jaren haalde ik vrijwel alleen maar voldoendes, en nu gaat het bij mij ook slechter. Ik denk dat bijna elk mens dit wel een keer heeft, maar dat het jou nu even laat schrikken omdat het voorheen beter ging. 

Als ik jou was zou ik als je iets niet snapt eerst verder gaan met ander huiswerk, en er daarna nog een keer rustig naar kijken. Als je in de stress schiet kan je even de tijd nemen om te ontspannen. Dit kan door bijvoorbeeld op je ademhaling te gaan letten, of iets doen als gaan lezen of een video kijken (wat je leuk vind).

Als je het nog steeds moeilijk vind om je huiswerk te maken kan je je ouders natuurlijk ook nog om hulp vragen. Je moet bedenken dat je ouders ook kinderen zijn geweest, en je situatie waarschijnlijk best begrijpen.

Als je ouders het ook moeilijk vinden om iets uit te leggen kan het ook helpen om je huiswerk samen met een vriend of vriend. Jullie kunnen dingen dan aan elkaar uitleggen en leren daar nog meer van. Je moet dan natuurlijk niet alle antwoorden over gaan schrijven want dit helpt niet als je het wil leren.

Ook kan je het misschien overwegen om bijles te nemen in de vakken die je moeilijk vind. Ikzelf heb nooit bijles genomen, maar ik denk dat het best fijn is om op een bepaald gebied geholpen te worden door iemand die er verstand van heeft.

Ook zou je online kunnen kijken. Als je woordjes leren moeilijk vindt kun je WRTS of Quizlet gebruiken. Als je wiskunde moeilijk vindt kan je video’s van de Wiskunde Academie kijken, en zo is voor bijna elk vak, en voor bijna elk onderdeel van de vakken wel een site die kan helpen.

Je moet ook bedenken dat het pas het begin van het jaar is en dat je nog een heel jaar voor je hebt om je cijfers op te halen. Ook tellen de cijfers (bij mijn school in ieder geval) minder vaak mee dan later in het jaar.

Ik weet niet of jij ooit hebt gehoord van leren leren. Ikzelf heb dit geleerd, omdat begaafde en hoogbegaafde kinderen vaak moeite krijgen met school omdat alles eerst zo makkelijk ging en ze daarna opeens veel meer moeite kregen met school. Als ik jou zo hoor denk ik dat dit misschien wel de oorzaak van je stress zou kunnen zijn.

Ik denk dat de kinderen die zeggen dat je toch wel een voldoende haalt jaloers zijn omdat ze denken dat jij alles kan. Je moet bedenken dat jij ook maar een mens bent, en ook fouten maakt. De mensen die dit zeggen zijn vaak juist jaloers. Je moet niet denken dat ze je dom gaan vinden. Als ze dit wel gaan doen zou ik het bespreken met je ouders, een mentor, een docent of iemand anders. Als je je maar fijn voelt bij de persoon tegen wie je het vertelt.

Ten slotte wil ik zeggen dat je absoluut niet aan zelfmoord moet denken. Ik snap dat je gestrest raakt van alles wat om je heen gebeurd, en dat je misschien bang bent om te blijven zitten, maar hier moet je je geen zorgen over maken. Als je blijft zitten, leer je daarna misschien wel dingen die je eerst niet begreep. En bovendien is het helemaal niet zo erg om te blijven zitten. En ik denk dat je er prima overheen kan komen.

Liefs, Hannah

 

Hallo Hannah

bedankt voor je bericht ik ga er zeker aan denken en nogmaals bedankt dit gaat me helpen!

 

liefs anoniempjeeesss

Reageer