Skip to main content
Vraag

Heb ik ondergewicht?

• August 4, 2026
  • 2 reacties
  • 99 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Haii, dit is mijn eerste vraag/topic hier dus vind t een beetje spannend haha!

Nou laat ik maar gelijk beginnen: Ik ben dus best wel dun, ik ben 172 cm lang en ik weeg ongeveer 45 kilo (ik ben een meisje en 13, miss helpt dat). Laatst op school hadden we zon checkup van de ggd, en die zeiden dat ik net geen ondergewicht had, maar ik ben voor mijn gevoel sinds toen nog wat dunner geworden, maar er is niks veranderd. Mijn beste vriendinnen (long distance, ben op mijn 11e verjaardag verhuisd) zeggen dus dat ik echt wel ondergewicht heb, maar ik weet het echt niet. Ook denk ik een soort probleem te ontwikkelen met eten, want ik eet minder, vroeger kon ik niet overleven zonder bijvoorbeeld ontbijt, maar nu vergeet ik het constant, of ik kan bijv niet meer dan een bord pasta eten, want toen ik een keer 2 borden at moest ik overgeven omdat ik dus echt te veel had gegeten terwijl ik daarvoor alleen lunch (2 boterhammen) en een appen op had. Ook ben ik dus heel onzeker er struggle met mijn mentale gezondheid (slecht, maar ben net begonnen bij therapie). Oja en wat ook echt vervelend is, ik haat boterhammen. Ik zou echt nooit vrijwillig een boterham eten omdat ik het zo niet lekker vind.

Ja dat was het zo wel ongeveer denk ik heeft iemand tips ofz?

Alvast bedankt🫶

2 reacties

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • August 7, 2026

Hey ​@HeyItsMe  ,

Het klinkt in ieder geval wel alsof je wat te weinig eet, zou je hiervoor naar de huisarts durven gaan? ❤ Die kan meedenken wat je kan helpen en bijv doorverwijzen naar een diëtist. Je zou het ook eerst tijdens therapie kunnen bespreken maar waarschijnlijk willen zij dan ook dat je naar de huisarts toe gaat. 

Zou zelf vooral als tips geven om wat je eet meer te verspreiden over de dag. En stel je bent misselijk tijdens het eten kan je ook even wachten en later verder proberen.

Het kan ook helpen om wat meer volle producten te eten qua zuivel, veel mensen denken dat dat ongezond is maar eigenlijk is dat niet zo (volgens mijn dietist dan) omdat verzadigd vet uit zuivel anders is dan uit bijv rood vlees. En die meer kcal zijn voor jou natuurlijk alleen maar goed nu.  Weet niet of je noten lekker vindt maar dat zou ook nog een idee kunnen zijn.

Hoop dat je hier iets mee kan :)

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • August 7, 2026

--Onnodige quote verwijderd--

Heyy heel erg bedankt met de vrouw van de ggd hebben we er ook al naar gekeken, maar is uitiendelijk niet van gekomen, maar ik weet van mezelf dat ik het heel lastig vind om hulp te vragen dus dit was al een enorme stap voor me. Heel erg bedankt voor de tips verder trouwens! Ik zal mijn best doen🫶❤️