Heb ik autisme?


  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey!
Ik heb eigenlijk al een tijdje vermoedens dat ik iets binnen het autisme spectrum heb.
Ik kan namelijk heel slecht tegen veranderingen en dan gaat het al om het feit dat er iets is afgezet waardoor ik anders moet fietsen naar school bijvoorbeeld. Ook vind ik het heel erg moeilijk om iemand in de ogen aan te kijken. Ook weet ik niet zo goed wanneer iemand sarcastisch is of een grap maakt.
Ik neem dingen namelijk best letterlijk op..
vroeger had ik ook al veel moeite met mensen in de ogen aankijken en praatte ik best wel monotoom. Dat heb ik gelukkig niet meer. Ook kon ik vroeger al slecht tegen veranderingen of grapjes en sarcasme.
Weet iemand wat ik hiermee aan moet? Of wat het beste is om te doen?
Ik ben nu 17 jaar, maar mijn ma staat niet echt positief er tegenover om me te laten testen erop..

Alvast bedankt voor de moeite!

39 reacties

En met die veranderingen bedoel ik meer dat ik me er slecht op kan aanpassen of als er een onverwachte vraag komt dat ik iets moet doen zeg ik altijd wel snel nee. Wat mij dan weer egoistisch maakt, maar het staat immers niet zo gepland in mijn hoofd..
Kan je ook niet goed met compliment omgaan? Wand sommige dingen klikken ook als pddnos (geloof ik)

Ik zelf heb add en ik vind mezelf ook een beetje autistisch maar dat kwam niet uit de test.

Als je echt denkt dat je dat hebt en je omgeving soms ook zoiets van heeft van Humm lijkt beetje autistisch dan zou ik gewoon naar je huisarts gaan. Ik was best jong toen ik voor 't eerst werd getest (denk 11 ofzo) dus ik snapte niet zo veel van de omstandigheden maar ik geloof dat als school het ook merkt en aangeeft een test vergoed kan woorden maar dat kan je huisarts je ook alemaal uit leggen.

Na een diagnose verandert er niet heel veel hoor het enige is dat je zeker weet wat het is en dat je er niks aan kan doen. Maar makelijker word het niet door een diagnose dus als je het niet vergoed zou kunne krijgen zou ik het toch afraaden omdat je zelf veel opkan zoeken over dingen die je denkt te hebben en jezelf dan een beetje kan herkennen en zo.

Ik weet best wat over verschillende extraatjes (wand het is geen ziekte ofzo en niemand heeft mij ooit verteld wat ik het eigelijk met noemen dus noem ik het extratjes?) dus dingen als add, adhd, autisme zulk soort dingen omdat ik mezelf nogal heb ingelezen over veel van die extraatjes omdat ik die test soms niet helemaal vertrouw omdat ik 90% zeker van dat ik naast dislexie ook discalculy heb maar dat niet uit de test kwam...

Dus ga er met je huisarts over praten die kan echt wel wat regelen enzo dus ja.

Veel suc6❤️
Reputatie 3
Badge +8
Hey,

Je hebt inderdaad enkele symptomen die zouden kunnen wijzen op een vorm van autisme, maar zoals je weet kan je symptomen aan van alles linken. Ik denk dat je met dit verhaal het beste even langs je huisarts kan gaan. Mocht deze inschatten dat een verder onderzoek gewenst is kun je dat aan je moeder voorleggen. Je kan het vast ook buiten je moeder om regelen, maar ik neem aan dat tenminste het eigen risico betaald moet worden en daar draait zij voor op. Je kan hierover op de website van je zorgverzekeraar meer informatie vinden.

Je moeder kan er wel niet positief in staan, maar jij kan nog steeds (zonder gevolgen) een afspraak bij de huisarts maken. Nadat je je vermoedens hebt overgebracht zal hij/zij vast een advies voor je hebben. Gratis advies van iemand die waarschijnlijk meer kennis van zaken heeft is nooit verkeerd.
Zoals @Daan. zegt kan je de symptomen aan alles linken
Alle symptomen/dingen die je hebt opgenoemd heb/had ik ook last van
En ik ben HSP(Hooggevoelig)
Dusss misschien dat.
Maar het kan inderdaad ook autisme of pddnos of iets anders zijn.
Daarom kan je inderdaad het best een afspraak bij je huisarts maken
Je moeder heeft daar niks over te zeggen dus vooral gwn doen
Het kan nooit kwaad om proberen erachter te komen wie je bent ?
Bedankt iedereen voor de goeie reacties! Hier kan ik wat meer mee. :)
@mijnigezien, ja complimenten weet ik veel wat ik erop moet zeggen.. vind het altijd een beetje ongemakkelijk.
@daan en @angovis, ja symptomen kan je inderdaad aan van alles linken, maar het was meer dat ik eigenlijk mezelf erin las in de kenmerken. Maar heel erg bedankt! 🙂
Best wel belangrijk om dat te laten onderzoeken. Ga dus even langs bij de huisarts. Als je er later last van krijgt op school/studie of op je werk, en er is een diagnose, dan kunnen er altijd aanpassingen voor jou gedaan worden of er wordt gekeken hoe het voor jou het prettigste is.

Gr,
FLB
Ja ik heb er al last van gehad op school. Maar dat weet niemand. Want op school hadden ze opeens allemaal dingen veranderd, want mij best wel gestresst en geirriteerd had gemaakt. Omdat er ook geen duidelijkheid was erover. En heb me toen erg afgesloten en terug getrokken in mijn eigen wereldje. Nu weet mijn mentrix het wel een beetje.
Hoi

Wat je vertelt, zou kunnen wijzen op autisme. Zoals bovenstaande reacties aangeven, kan je huisarts je hierbij verder helpen. Je mentrix weet het een beetje. Kan je er met haar over praten? De leerlingenbegeleiding op school kan je ook helpen.

Het lijkt me fijn te weten of je autisme hebt of niet. Je omgeving, bv. school, kan er dan meer rekening mee houden.

Groetjes
x
Ja ik denk wel dat ik er met haar over kan praten. Ook heb ik nog een mentor en hij heeft zelf ook een lichte vorm van autisme. Er zijn wel mogelijkheden op school om dit bespreekbaar te maken.
Bedankt voor je reactie. Wist niet dat de leerlingenbegeleider je ook kon helpen ermee. Thanks!
Ok. Zie je het zitten er met haar over te praten? Eventueel ook met je mentor? Zij begrijpen je vast.
Ja ik zie het wel zitten om erover te praten, maar vind het moeilijk om over mij zelf/mijn gevoelens te praten en te verwoorden..
Goed dat je erover wilt praten. Ik snap dat het wat lastig kan zijn. Je zou kunnen beginnen met een mail te sturen, en daarin uit te leggen waar je mee zit. Op die manier is de conversatie een soort van "geopend".
Hmm.. ja dat kan! Bedankt voor de tip/advies ?
Oke als ik je bericht lees denk ik idd ook aan autisme mijn nichtje en neefje hebben het ook er zijn veel vormen van autisme bijv licht en erg jij hebt licht denk ik maar dan zijn er ook nog verschillende autistiche vormen mijn nichtje kan bijv ni tegen verandereing net als jij en wil alles van te voren plannen maar mijn neefje daarin tegen kan je het best niks zeggen omdat hij het anders echt niet vol houdt om te wachten dus je kunt je het best laten testen dan weten je ouders ook hoe ze er het best mee om kunnen gaan
@helpertje01 bedankt voor je bericht! Ja alles moet gepland zijn natuurlijk ?.

Ik las mijzelf heel erg in het asperger syndroom. Dat komt vooral doordat mijn interesse gebied erg klein is. En als het me niet interesseert haak ik vaak van het gesprek af. Maar van mijn interesse weet ik ontiegelijk veel (soms iets te veel). En dat vinden andere mensen vaak saai of zelfs een beetje egoistisch dat ik veel over mijzelf praat.

Maar ik wil me ook zo snel mogelijk gaan testen hierop. En nogmaals bedankt voor je berichtje!
Wat je hier boven verteld komt mij nogal bekend voor. Dat heb ik ook maar ik noem dat hyperfocus dit komt bij mij door add (ik kan maximaal 15 min naar iets luisteren wat mij niet interesseert en moet daarna aan de slag anders doe ik niks meer. Mijn hyper focus is paardrijden en ik heb in 2 jaar nogal wat ervaring opgedaan online ales opzoeken wat er te vinden is?)

Dus ik denk dat als je je gaat laten testen (wat ik sterk aanraad) dat je zecht dat je op verschillende dingen getest wilt woorden en dan voral dus outhisme. Wand het kan echt van ales zijn

(ik denk zelf nogsteeds dat ik ook een lichte vorm van autisme heb maar dat kwam niet uit de testen) dus gewoon laten testen komt goed dan kan jij en school enzo er rekening mee houden❤️
Ik kan me heel goed concentreren dat is eigenlijk het gekke. Alleen als er te veel prikkels zijn dan ben je me gewoon volledig kwijt eigenlijk hahaha.

Ik zit altijd dan ook 1 op 1 met docenten voor uitleg 🙂
Ja ik denk dat ik me zo wie zo ga testen. Maar misschien wel pas als ik 18 ben ivm kosten etc.
Je zou op school kunnen aangeven waar je last van hebt, zodat ze daar rekening mee kunnen houden. Of je het vermoeden dat je autisme hebt erbij meldt is je eigen keuze. Als school weet welke specifieke dingen moeilijk voor je zijn, kunnen ze je daar alvast mee helpen.
Ja mijn mentrix vroeg het voor de zomervakantie aan me of ik iets uit het autisme spectrum had. En ik zei dat ik wel mijn vermoedens had over het autisme spectrum.
Hebben jullie verder afgesproken wat jullie met dit vermoeden gaan doen?
Een beetje, maar niet echt veel ofzo. Ze had gevraagd of ik met de schoolpsycholoog al is had gepraat en als ik tegen dingen aanloop dat ik het gewoon moest zeggen en niet me moest terug trekken in mijn eigen wereld.
Zou je graag met de schoolpsycholoog praten?

Je kan bij je mentrix terecht als je ergens mee zit. Dat is een fijne zekerheid die je hebt.
Ja dat weet ik nog niet zo goed. Want ik ken hem/haar niet.
Als je het ziet zitten, kan je op een eerste gesprek gaan. Je bent niet verplicht te praten over je vermoedens over autisme, maar in dat eerste gesprek kan je aanvoelen of je je goed voelt bij de schoolpsycholoog.

Reageer