Skip to main content

Even stand van zaken :)


Hoi allemaal, zoals veel van jullie al aan mijn teksten en reacties konden zien, en mijn gedicht, ben ik tijdelijk aan het “strugglen”zoals ik het noem, met mijn oude tegenstander, de depressiviteit in combinatie met wat angstbeelden, die soms tegen waan aan zitten.  Schrik niet, het komt goed! Voorbeeld: Het betekent voor mij dat ik soms opeens ergens veel te hard van schrik, bijvoorbeeld, en dan volgt er een huilbui en wat paniek.  Ik tril dan, en verlies de controle over mijn angst. De periode daarna zink ik in een soort donker gat want ik ben dan ontzettend verdrietig dat dit mij weer de baas is geweest, en het is best moeilijk om daar weer uit te klimmen, om dingen weer leuk te gaan vinden. Ik sluit me dan het liefst op, gordijn dicht, en niemand in mijn buurt. Of ik loop hier achter het erf af (ik woon op een bio boerderij vandaar ) en dan verdwijn ik liefst voor uren in het bos. Pas geleden was ik zo verdrietig ,bang, maar ook boos, dat ik pas 's avonds werd gevonden, ze waren me met een hele club aan het zoeken, en mijn buurvrouw met haar dochter vonden mij, totaal star en kijkend in het niets. Toen ze me aanspraken schoot ik in een soort psychose waarbij ik op de grond schijn te zijn gaan zitten en smeken om genade ofzo. Echt heel weird, ik weet het zelf niet meer. Maar dat was wel het moment dat ik zelf dacht, “nu weer naar de psycholoog, en laat je helpen! “ Ik vind nu zelf dat ik te eigenwijs was en me zelf wijs maakte dat er niks was en ik er wel mee om kon gaan. Helaas, jochie, niet dus! Zo kwam ik dus weer via de (heel lieve) huisarts bij de psychologe, die mij nu uit dit vervelende dal aan het helpen is samen met een crea therapeut. Daar moest ik de eerste keer een dier maken van hout of klei of welk materiaal ik maar wou, Nou, ik ging een kat maken. Ik was bezig met de oortjes en ik kreeg een huilbui, niet te geloven.  Zelfde als “beschrijf een aantal situaties die game changing waren” positief of negatief. Ik koos voor bij de scouts gaan, een bootje krijgen, begin puberteit, in de hoek staan, mijn lachbuien op school, en voor verkering krijgen. Alle keren weer een super huilbui. En dat luchtte op!   De andere  2 kids die daar ook waren vingen me geweldig op tijdens die huilbuien en ook de therapeut is een  heel fijne vrouw. Nouja ik houd het niet te lang, maar aan de hand van wat ik maak, vertel, gedaan heb en herbeleef,  krijg ik nu “tools”om nog beter om te gaan met de beelden en de “attacks”zoals ik ze noem. De eerste keer, toen ik 12 was, hielp mij dat al enorm, en hoopte ik eig dat het daarmee klaar was. Helaas dus. Maar mijn psych zei wel, dat het goed komt, ik sterk ben, en mijn wilskracht zo goed zit dat ik dit wel ga handelen en aan ga kunnen, voor heel lange tijd ! En dat maakt me weer blij en dat ik me beter ben gaan voelen. Ik leer nu nog beter het begin van de angst en paniek te hanteren, ik leer om te herkennen wanneer het begint, en tips en trics om het te onderdrukken of eig opzij te zetten zeg maar, moeilijk uit te leggen.  Het is een soort van belonen van je wil om realistisch te denken, de angsten te counteren, en ‘strafjes’ als je de deur te veel open zet, zo kan ik het het beste uitleggen. Ik geef mezelf dan bijvoorbeeld extra karate oefeningen of vraag mijn karate trainster om een half uurtje met me te sparren,dan ben je echt wel uitgeput ( want dat wint zij dik) maar mentaal helpt dat me enorm omdat ik me dan sterk voel ondanks de nederlaag haha.  En dit allemaal gaat nu steeds beter, ik krijg 1 keer per week een therapie-gespreks sessie, afgelopen weken was dat 2 keer. Dus daarom was ik minder aanwezig, dat is er met me aan de hand. En dat is dus wat ik ook leer op dit moment. En het komt goed, dus ik ben heel blij. Ik merk het ook, dat ik mijn psyche beter ken en nu precies aanvoel wat mijn emoties en eig mijn hersens met me aan het doen zijn. Als het goed is kan ik ook zonder medicatie verder als ik hiermee klaar ben. Nu moet ik nog even een tablet per dag nemen om de stofwisseling in mijn hersens goed te houden, en als dat stabiel blijft, over een half jaartje waarschijnlijk,hoop ik, kan dat er af. en zonee, dan maar een pil per dag haha. Whatever, als het me helpt.Ik vergeet vast nog van alles te vertellen maar dit is wel zo'n beetje waar het om gaat 🙂 En ik wil tenslotte jullie heel erg bedanken voor jullie vragen en steun en begrip. Naast mijn ouders, mijn lieve lieve meisje  N. , en buurmeisje en bff's zijn jullie ook super belangrijk voor mij in dit hele proces.

Dank jullie uit mijn hartje! 💖

Groetjes liefs Tartan 😘

Aah wat lief allemaal!! Dank jullie wel hoor! ♥️ Ik voel me er weer verlegen van ☺️😘

Groetjes liefs Tartan X


♥️ Hoi hoi @tim16  gaat goed hoor! Ik ben aan het bij trekken met wat school en op het bedrijf ☺️ het lukt allemaal goed maar 's avonds ben ik best moe en nu ff wakker 🤭maar ik kom weer vaker hoor binnenkort! Wat lief trouwens! 😘 Maarreee, jij nu ook beterschap hoor! Doe kalm an zeggen we dan 😉 en lekker bij slapen!  Goed gaan! 

Groetjes liefs Tartan X 

Fijn lieve Tartan!

Ben echt blij voor je dat het beter gaat dan een paar maanden terug. Fijn weekend nog.

Liefs @NoahLovesYou 


Hoi lieve @NoahLovesYou  dankjewel en hetzelfde!! 😘


Heyhey @Tartan14!

————

Hoi allemaal, zoals veel van jullie al aan mijn teksten en reacties konden zien, en mijn gedicht, ben ik tijdelijk aan het “strugglen”zoals ik het noem, met mijn oude tegenstander, de depressiviteit in combinatie met wat angstbeelden, die soms tegen waan aan zitten.  Schrik niet, het komt goed! Voorbeeld: Het betekent voor mij dat ik soms opeens ergens veel te hard van schrik, bijvoorbeeld, en dan volgt er een huilbui en wat paniek.  Ik tril dan, en verlies de controle over mijn angst. De periode daarna zink ik in een soort donker gat want ik ben dan ontzettend verdrietig dat dit mij weer de baas is geweest, en het is best moeilijk om daar weer uit te klimmen, om dingen weer leuk te gaan vinden. Ik sluit me dan het liefst op, gordijn dicht, en niemand in mijn buurt. Of ik loop hier achter het erf af (ik woon op een bio boerderij vandaar ) en dan verdwijn ik liefst voor uren in het bos. Pas geleden was ik zo verdrietig ,bang, maar ook boos, dat ik pas 's avonds werd gevonden, ze waren me met een hele club aan het zoeken, en mijn buurvrouw met haar dochter vonden mij, totaal star en kijkend in het niets. Toen ze me aanspraken schoot ik in een soort psychose waarbij ik op de grond schijn te zijn gaan zitten en smeken om genade ofzo. Echt heel weird, ik weet het zelf niet meer. Maar dat was wel het moment dat ik zelf dacht, “nu weer naar de psycholoog, en laat je helpen! “ Ik vind nu zelf dat ik te eigenwijs was en me zelf wijs maakte dat er niks was en ik er wel mee om kon gaan. Helaas, jochie, niet dus! Zo kwam ik dus weer via de (heel lieve) huisarts bij de psychologe, die mij nu uit dit vervelende dal aan het helpen is samen met een crea therapeut. Daar moest ik de eerste keer een dier maken van hout of klei of welk materiaal ik maar wou, Nou, ik ging een kat maken. Ik was bezig met de oortjes en ik kreeg een huilbui, niet te geloven.  Zelfde als “beschrijf een aantal situaties die game changing waren” positief of negatief. Ik koos voor bij de scouts gaan, een bootje krijgen, begin puberteit, in de hoek staan, mijn lachbuien op school, en voor verkering krijgen. Alle keren weer een super huilbui. En dat luchtte op!   De andere  2 kids die daar ook waren vingen me geweldig op tijdens die huilbuien en ook de therapeut is een  heel fijne vrouw. Nouja ik houd het niet te lang, maar aan de hand van wat ik maak, vertel, gedaan heb en herbeleef,  krijg ik nu “tools”om nog beter om te gaan met de beelden en de “attacks”zoals ik ze noem. De eerste keer, toen ik 12 was, hielp mij dat al enorm, en hoopte ik eig dat het daarmee klaar was. Helaas dus. Maar mijn psych zei wel, dat het goed komt, ik sterk ben, en mijn wilskracht zo goed zit dat ik dit wel ga handelen en aan ga kunnen, voor heel lange tijd ! En dat maakt me weer blij en dat ik me beter ben gaan voelen. Ik leer nu nog beter het begin van de angst en paniek te hanteren, ik leer om te herkennen wanneer het begint, en tips en trics om het te onderdrukken of eig opzij te zetten zeg maar, moeilijk uit te leggen.  Het is een soort van belonen van je wil om realistisch te denken, de angsten te counteren, en ‘strafjes’ als je de deur te veel open zet, zo kan ik het het beste uitleggen. Ik geef mezelf dan bijvoorbeeld extra karate oefeningen of vraag mijn karate trainster om een half uurtje met me te sparren,dan ben je echt wel uitgeput ( want dat wint zij dik) maar mentaal helpt dat me enorm omdat ik me dan sterk voel ondanks de nederlaag haha.  En dit allemaal gaat nu steeds beter, ik krijg 1 keer per week een therapie-gespreks sessie, afgelopen weken was dat 2 keer. Dus daarom was ik minder aanwezig, dat is er met me aan de hand. En dat is dus wat ik ook leer op dit moment. En het komt goed, dus ik ben heel blij. Ik merk het ook, dat ik mijn psyche beter ken en nu precies aanvoel wat mijn emoties en eig mijn hersens met me aan het doen zijn. Als het goed is kan ik ook zonder medicatie verder als ik hiermee klaar ben. Nu moet ik nog even een tablet per dag nemen om de stofwisseling in mijn hersens goed te houden, en als dat stabiel blijft, over een half jaartje waarschijnlijk,hoop ik, kan dat er af. en zonee, dan maar een pil per dag haha. Whatever, als het me helpt.Ik vergeet vast nog van alles te vertellen maar dit is wel zo'n beetje waar het om gaat 🙂 En ik wil tenslotte jullie heel erg bedanken voor jullie vragen en steun en begrip. Naast mijn ouders, mijn lieve lieve meisje  N. , en buurmeisje en bff's zijn jullie ook super belangrijk voor mij in dit hele proces.

———————

Dank jullie uit mijn hartje! 💖

Groetjes liefs Tartan 😘

———————

Wat lastig allemaal! Heel naar voor je!

Ik reageer misschien (te) laat, heel fijn dat je alles zo duidelijk uitlegt haha, sommigen vertellen maar twee zinnen, dan weet ik ook niet zo goed wat ik moet antwoorden

Hoe gaat ‘t nu met je? Kun je een update geven?

Als ik de laatste reacties lees, zie ik dat het wel wat beter gaat. Heel fijn voor je :) 

Wel fijn dat je in real life ook mensen hebt aan wie je het kan vertellen. 

Ik zou vooral zeggen, neem een beetje rust en geniet van de mooie dingen :)

 

liefss

 


Hoi hoi @Anoniema ! Bedankt voor je lieve berichtje! De grootste uitdagingen zijn gelukkig voorbij nu voor me 😊 een paar reacties terug kon ik gelukkig melden dat ik na een best intensieve tijd met veel oefeningen, regels en beperkingen, nu weer vrijheid heb die bij mij past 😍 het was, na het eerste stuk dat je citeerde, heel moeilijk en  zwaar om soort van in een situatie te leven dat te vergelijken is met toen ik 10,11 was. Allemaal structuur, vroeg slapen, vaste oefeningen, opdrachten, beloning, straf, en meer regels dan ik leuk vond 😉maar het was nodig en heeft goed gewerkt.  Gelukkig werd dat strenge schema na een tijdje weer afgebouwd en heb ik nu alleen nog wat kleine vaste oefeningen (therapie) en medicijnen om de hersenen in balans te houden, en dit bij elkaar werkt goed! Dus eigenlijk voel ik me weer de oude ( jonge) ik 👍. Ik heb er veel van geleerd moet ik zeggen. Hoe geweldig mijn ouders en mn vriendin voor me zijn bijvoorbeeld. Om beter met angst om te gaan, niet te veel te piekeren en dingen op mezelf te betrekken. En om positieve gedachten sterker vast te houden dan negatieve. Stukje gehoorzaamheid ook. Dat luisteren goed is voor mij. En ook om te genieten van mijn jeugd zeg maar 😊niet te snel al helemaal volwassen te willen zijn.  En belangrijk ook:  om blij te zijn met het leven zoals het komt. Daarom help ik ook heel graag anderen! Omdat ik het iedereen gun, jou ook!  Jullie! Maar dus in ieder geval gaat het best goed weer! Ik haal ook weer geintjes uit xD. Je kunt mijn 'belevenissen' terug lezen in mijn reacties hier in het topic.  Lief dat je dit vroeg ook! 😘

Groetjes liefs Tartan X 

 

 


Hoi lieve @Tartan14 ,

Hoe gaat ie nu?


Hoi hoi lieve @Jesse08  op zich gaat alles goed nu. Zoals ik hoopte ☺️. Alleen ik heb nu corona. Koorts, misselijk, keelpijn, hoofdpijn en constant het gevoel alsof ik met mijn neus in het zwembad water heb gezeten🤧. Heel raar gevoel rondom de neus. Ik lig al sinds gisteravond op bed. Maar ik voel wel dat het langzaam beter gaat.  Het komt goed hoor! Lief dat je het vraagt! Ik hoop dat het met jou ook goed gaat 😘 kus! 

Groetjes liefs Tartan X


Ahh wat naar! Veel sterkte en beterschap gewenst lieve @Tartan14!! Hopelijk ben je snel weer opgeknapt!💗

Wel fijn dat alles verder wel goed gaat met je zoals je had gehoopt!😘

Liefs van mij <3


Hoi lieve @Tartan14 ,

Wat rot. 😞 Heel veel beterschap, ik hoop dat het snel beter gaat! Liefs. 😘

 


Heyy lieve @Tartan14,

Wat naar weer ... heel veel beterschap, hoop dat het snel weer wat beter gaat. ❤️😘💪

Veel  liefs van mij 😘


Hey lieve @Tartan14 ! Ook van mij beterschap! Echt vervelend lijkt me dat! Wordt maar gauw weer beter ♥️

Liefs, Tover xxx


Beterschap @Tartan14  Lekker uitrusten en snel weer opknappen.  Ik snotter en hoest met je mee. Ben zelf lekker heel erg verkouden nu. Geen idee of het corona is maar zou best kunnen. 
Big virtual hug van mij. ❤️


Hoi, wat een schatten zijn jullie toch ook ❤️😘 zo lief! Dankjewel hoor, ik heb alweer een paar meter gelopen net en ook wat soep kunnen eten dus gaat al weer iets vooruit 😎

Allemaal dankjewel en ik hoop dat het jullie ook goed gaat. Knuffels! 😘

Groetjes liefs Tartan X 


@tim16  ook beterschap! Goed slapen en veel drinken helpt echt 😊 en lekkere groentesoep bv ook 😋😍  en @ Iedereen : ik voel me intussen al een stuk beter na een flinke nacht slapen. Ik werd net wakker om 10 uur 🤭🤔 dat is voor mijn doen (en op een boerderij) zeer laat 😄 

Groetjes liefs Tartan X 


Wat fijn @Tartan14 !🤗

@tim16 , ook beterschap voor jou! Hoop dat het inmiddels al iets beter gaat. :)


Iedereen : ik voel me intussen al een stuk beter na een flinke nacht slapen. Ik werd net wakker om 10 uur 🤭🤔 dat is voor mijn doen (en op een boerderij) zeer laat 😄 

@Tartan14 Wat fijn dat je je nu echt een stuk beter voelt! Lekker lang uitslapen mag ook wel als je ziekjes bent hoor dan had je lichaam die rust ook echt nodig! Lekker rustig aan doen!😊

Ik snotter en hoest met je mee. Ben zelf lekker heel erg verkouden nu. Geen idee of het corona is maar zou best kunnen. 

@tim16 Ook veel beterschap voor jou! Hoop dat je snel weer opknapt!💖

Liefs van mij <3


Hey lieve @Tartan14 

Wat vervelend! Gaat het al wat beter?

Liefs @NoahLovesYou 


Hoi hoi @NoahLovesYou  ja al weer stukken beter! 😍 Dankjewel (iedereen) voor het vragen! Ik heb er al weer zin in om van alles te doen en ik word al weer afgeremd door de verstandige mensen om me heen 😄😉😊. Als het aan mij lag dreef ik al weer ergens op het water maar dat mag nog niet hihi ☺️  Gelukkig gaat deze corona vlot weer over.  Het was wel echt even naar, vooral gisteren maar het komt goed. Ook mooi om te weten voor iedereen die het nog krijgt. Intussen hoop ik dat het met jou ook goed gaat! En met @tim16  die ook ten prooi viel aan  iets vergelijkbaars!  Met jullie allemaal natuurlijk! 

Groetjes liefs Tartan X 


Heel fijn dat je je weer beter voelt @Tartan14 Ik voelde me echt kut vandaag. Veel geslapen (op de bank in de woonkamer. Was 35 graden op mn kamer😭) Net wat gegeten en voel me ietsje beter gelukkig. Naar een scherm kijken is niet echt fijn met hoofdpijn dus dit wordt mn enige post vandaag.

Ik wens iedereen een fijne en hopelijk koele nachtrust 😘


 @tim16 , wat rot. :( 😓

Veel liefs en beterschap!😘


Hoi hoi, zo de coronacrisis is weer voorbij bij ons 🤭 dat was best een vervelende deze keer. Maar het is weer goed nu.  Druk druk, voorbereiding voor op zomerkamp 😎😍 en ook op de farm 🐰🐮🐷🐴😉 Ik hoop dat het jullie allemaal beter/goed gaat! @tim16  ook weer opgeknapt? 

Lieve groetjes! Tartan 😘


Heyy lieve @Tartan14 ,

Wat fijn dat het voorbij is, gelukkig is het nu weer goed! 🤗

Liefs van mij 💗


Hey, fijn dat je weer beter bent @Tartan14 ! :)


Heyy @Tartan14,

Super dat het weer goed gaat met je!!👍❤️

En leuk dat je bezig bent met de voorbereidingen voor je zomerkamp! Waar gaan jullie eigenlijk heen?😊

Liefs van ItsJustMe <3


@Tartan14 Heel fijn om te horen dat het weer goed gaat met je. Met mij gaat het ook weer de goede kant op. Nog wel veel hoesten maar ik mag niet klagen verder. 😁