Skip to main content
Vraag

Eerste menstruatie

• July 4, 2025
  • 11 reacties
  • 169 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Hi meiden,

Ik ben sinds kort ongesteld. Ik ben het als enige uit mijn klas en durf het niet tegen mijn vriendinnen te zeggen.  Ik ben bang dat ze me uitlachen. Wel heb ik een hele lieve moeder waar ik alles tegen kan zeggen. Ze heeft menstruatie ondergoed gekocht en een menstruatie bikini. Dat is echt heel handig!

Ik vraag me af of jullie al ongesteld zijn en hoe oud je dan bent. Zo ja? Op welke leeftijd werd je voor het eerst ongesteld en hoe ging dat?

Liefs Y

11 reacties

clownsvisje
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • July 4, 2025

Heyyyyy ​@Yoyo 

Je hoeft je echt niet te schamen voor het feit dat je ongesteld bent. Ik ben 12 en ik was het 2de meisje van mijn klas. Ik ken mijn klas wel al van sinds ik een kleuter was, dus dat is misschien anders? 

Ik heb het eerst aan mijn 2 beste vriendinnne gezegd, en daarna echt tegen bijna alle meiden van mijn klas tegelijk. Iedereen was superlief!

Ik was op school doorgelekt want mijn maandverband was echt niet sterk genoeg. Dus ik was aan de juf extra gaan vragen, in paniek omdat ik anders te laat ging zijn voor de activiteit die ging komen. Dus een van mijn vriendinnen had dat opgemerkt en ik heb daarna haar maandverband gekregen, want zij had dat mee voor “wat als”. 

Iedereen is echt superlief als je dat verteld. Maar als jij je er niet goed bij voelt om het bij iedereen te vertellen hoeft dat zeker niet. 

Het is superleuk dat je zo’n lieve mama hebt. Toen ik het de eerste keer had was het net de eerste keer de hele tijd 25 graden enzo, best warm dus. Maar ik durfde geen tampon aandoen en heb de hele week niet gezwommen. Dat was stom.  En die onderbroeken zijn volgens mij SUPERHANDIG. 

Op de vierde dag van mijn regels gingen we met de boot varen. Ik moest dus op die boot mijn maandverband wisselen omdat ik anders ging doorlekken. Dat was niet bepaald handig.  Maar kijk, ik heb het overleefd!

Jij overleefd het ook wel!

Groetjes

Clownsvisje

Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • July 5, 2025

Hoi clownsvisje!

Wat fijn dat je hebt gereageerd!

Ik heb veel aan deze tips!

Toen ik ongesteld werd, zou ik de volgende dag met mijn vriendinnen gaan zwemmen. Ik durfde ook geen tampon in te doen. Daarom heeft mijn moeder zo'n menstruatie bikini gekocht. Je ziet hieraan niet dat het een menstruatie bikini is. Dat is dus super fijn. 

Heel veel liefs Yoyo♥️

Ps. Bedankt

• July 5, 2025

Hallo,

Ja dat is inderdaad wel fijn, zo'n menstruatiebikini. 

Misschien kun je hier niet zo veel mee, maar als jij denkt dat je de enige bent, dan kan het zijn dat er meerdere zijn en die het ook gewoon verbergen. En bovendien is ongesteld worden — zoals ​@clownsvisje al zei — helemaal  niet iets om je over te schamen.

Ik was trouwens 12, maar ik zat in een klas met vooral 13- en 14-jarigen dus ik was lang niet de eerste. 

En je hoeft het ook helemaal niet te vertellen als je niet wilt hoor😉

Groetjes!

• July 5, 2025

Ik werd 4 maand geleden ofzo ongesteld.. wachten op de 3e keer🤷‍♀️

Ben 12 bijna 13.

Mijn eerste keer was best gek.

ik keek 's ochtends op de wc in mijn onderbroek en toen zag ik een bruine vlek met wat rood aan de zijkanten. Ik dacht o weer een ongelukje want dat heb ik weleens. Ik dacht ik ga verder met mn leven maar dacht er wel de hele dag aan.

S avonds zei ik mama mijn onderbroek is vies en toen ze het ging bekijken zei ze volgens mij ben je ongesteld.

ik stond te trillen op m'n benen.

We hadden precies die dag menstruatie ondergoed gekocht

• July 6, 2025

En ik zei die dag nog: ik word toch nooit ongesteld!

Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • August 17, 2025

Haha! Wat toevallig zeg!

Nou wel fijn dat je het dan al in huis had!

Liefs yoyo

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 18, 2025

Vrijwel elke meisje word ongesteld op een geven moment. Niks om je voor te schamen

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Vaste gast
  • August 19, 2025

Ja je hoeft je nergens voor de schamen het hoort helaas bij een meisje zijn .

Ik moet wel zeggen dat ik veel geluk had toen het bij mij begon was me moeder al bij me 

Waren kleren aan het kopen en toen zag ze een plekje in me onderbroek dus toen keek ze en zei je bent ongesteld geworden .

Dus daar een ander onderbroekje aangedaan en maandverband er in. 

Forum|alt.badge.img+1

Hey!

ik ben zelf sinds mn 11de ongesteld, ik ben nu bijna 15. Eerst durfde ik het ook tegen niemand te zeggen op de basisschool maar nu op de middelbare zijn wr er heel open over. Mega handig. Als we buikpijn hebben delen we pcm uit, als je tampons of maandverband bent vergeten vraag je elkaar, nul schaamte.  De halve wereldbevolking word ongesteld en schaamte js echt niet nodig 

🫶🏻

Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • August 19, 2025

Heel erg bedankt allemaal voor deze lieve reacties! 

Ik voel me meteen beter!

Liefs yoyo

Chiaraaaaxx
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • August 22, 2025

Elk meisje wordt ongesteld en het is hartstikke normaal dus je hoeft je zeker niet te schamen 💓