Vraag

Doorlekken ongesteld

  • 12 October 2020
  • 10 reacties
  • 1290 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1

Hoii, ik heb dus elke maand problemen met ongesteld zijn

Maar wat dus elke keer gebeurt is dat ik door lek aan de zijkanten van mijn maandverband waardoor ik eigenlijk altijd doorlek (zoals gister in het openbaar) dus heeft iemand tips waardoor ik niet ga doorlekken aan de zijkanten van mijn verbandje? En zou ik mijn bloedverlies kunnen verminderen? 


10 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Heel erg bedankt!! 

Geen sorry zeggen joh, we zijn hier toch om vragen te stellen en om ze te beantwoorden.

Ik neem aan dat je idd eerst een vinger wilt proberen voordat je aan tampons begint? Ik snap dat het spannend is om er een vinger in te stoppen, maar dat zal niet minder worden totdat je het een keer hebt gedaan, denk ik. Vraag jezelf eens af waarom je het precies spannend vindt. De vagina is ervoor gemaakt om er iets in te doen.

Als het echt niet goed voelt, moet je het natuurlijk niet doen en er gewoon nog even mee wachten. Maar ik zou het in ieder geval eens proberen. Het is goed om je eigen lichaam daar een beetje te ontdekken.

Omdat je het zo spannend vindt, zal de eerste keer misschien niet zo makkelijk gaan. Dat is niet erg, alleen maar heel logisch. Denk dus niet meteen, ‘dit kan ik niet’, ‘dit gaat nooit lukken’, etc. Oefen gwn een paar keer. Het hoeft niet in één keer perfect te lukken, dat zou ik heel knap vinden als je het zo spannend vindt. Dus leg jezelf deze druk ook niet op, het is echt niet erg als het de eerste keer niet helemaal lukt. En besef ook dat iedereen deze struggle een keer heeft (gehad). Je bent echt niet de enige die het spannend vindt.

Als je het wilt proberen, is het dus sws belangrijk dat je ontspannen bent. Probeer zo relaxed mogelijk te zijn als je het gaat doen. Maak je niet te druk, er kan toch niks ergs gebeuren. Het is misschien handig als je jezelf een beetje opgewonden maakt, dan wordt alles wat natter daarbinnen, dat zorgt ervoor dat alles veel makkelijker gaat. Ik weet niet of je wel eens clitoraal hebt gemasturbeerd. Dit kan je van te voren doen om jezelf wat op te winden. Zet dan gewoon rustig je wijs- of middelvinger tegen je vagina aan en zet een beetje druk. Als je ontspannen bent, is er maar heel weinig druk nodig en glijdt je vinger als het ware naar binnen. Als je wel heel gespannen bent, staat er ook heel veel spanning op je vagina en alle spieren daaromheen. Als je er dan iets in wilt stoppen zal je harder moeten drukker er voelt het waarschijnlijk niet zo prettig.

Als het is gelukt om je vinger er in te krijgen. Gefeliciteerd. Je kunt nu een kijken hoe alles daarbinnen voelt. Oefen gewoon nog wat totdat je een beetje gewend bent aan het gevoel. Als je zover bent, weet ik zeker dat een tampon ook gaat lukken!

 

Maar zoals eerder gezegd, als het echt niet goed voelt, moet je het natuurlijk niet doen en er gewoon nog even mee wachten. Maar ik zou het in ieder geval eens proberen.

 

Suc6 ermee,

 

Groetjess

Reputatie 2
Badge +1

Dankjewel! Ik heb nog wel 1 vraag sorry als dit irritant is maar ik ben dus bang om mijn vinger er daar beneden in te stoppen heeft iemand daar tips voor? 

Veel meiden/vrouwen kijken op tegen het gebruiken van een tampon. Maar als ze er eenmaal aan gewend zijn hebben ze geen idee waar ze nou tegenop zagen. Zo erg/eng is het helemaal niet. Alleen maar fijn als je weet hoe je ze gebruiken moet. Wees dus niet te bang om het te proberen. Het is in het begin misschien even spannend maar je zal blij zijn dat je het hebt gedaan.

 

Zo'n plastic applicator wordt vaak ook wel een inbrenghuls genoemd. Sommigen vinden dit handiger om de tampon in te brengen. Dat is gewoon persoonlijke voorkeur.

 

Welke grote je moet nemen hangt af van de hevigheid van je menstruatie (dus hoeveel bloed je verliest). Het heeft dus niet te maken met de grote van je vagina. Je zult misschien even moeten proberen voordat je de goede maat hebt gevonden. De meesten beginnen met mini en vanaf daar kan je opschalen als dat nodig is. Als je merkt dat je de mini's vaker moet verschonen dan praktisch is (meer dan elke pakweg 2 uur), dan kun je overstappen op een grotere maat. Vaak is de kleinste maat ook voldoende voor de laatste dagen.

Als je denk dat je menstruatie al wat heviger is, kun ook beginnen met normal, en is die na vier uur nog niet vol / erg droog, dan kun je altijd nog overstappen op mini. Ben je de hele dag aan het verversen omdat hij te snel vol zit, dan stap je over op een super-maat. Een beetje uitproberen dus. 

 

Over het inbrengen:

Neem echt even de tijd voor de eerste keer. Ik adviseer je om het in de badkamer te doen. Niemand kan je storen en je hebt alle tijd en ruimte. Het belangrijkste is dat je relaxed bent. Als je te gespannen bent, staat er veel te veel spanning om je vagina en alle spieren hieromheen. Vind een comfortabele positie voor jezelf. Sommige vinden het makkelijk om te hurken, sommigen vinden het makkelijker om hun been om het bad/wc-bril te zetten. Dat is voor iedereen verschillend, probeer maar wat voor jou werkt.

Dus so far; je hebt mini of normal tampons, je hebt een rustige plek, je hebt alle tijd, je bent relaxed en je hebt een comfortabele positie gevonden. Nu is het tijd om de tampon uit de verpakking te halen en het touwtje uit te trekken. Plaats dan je wijs- of middelvinger onderop te tampon (de kant van het touwtje)en zet de tampon dan tegen je vagina aan. Als het goed is, ben je nog steeds ontspannen.  Een keer diep inademen en druk de tampon rustig naar binnen. Als je relaxed bent, gaat dit bijna vanzelf. Als je wat weerstand voelt, moet je de richting een beetje aanpassen. Niet recht omhoog maar een beetje schuin naar achteren. Je weet of ie ver genoeg zit als je hem niet meer voelt (per persoon natuurlijk verschillend, maar meestal gaat je vinger er bijna helemaal bij in). Houdt het touwtje natuurlijk nog wel buiten.

(Heb je bij het masturberen weleens een vinger in je vagina gehad? Als dat zo is, ben je al bekend met het gevoel dat er iets in je vagina gaat/zit. Dit kan helpen bij de eerste keer. Als je nog niet bekend bent met het gevoel van iets in je vagina, is het misschien handig om dit eerst eens te proberen voordat je met de tampon aan de slag gaat. Als je er eerst met je vinger gaat, ben je al wat bekend met het gevoel en weet je een beetje welke richting ie oploopt etc.)

Ik zou je ook willen adviseren om deze video even te kijken. In 80 sec wordt alles heel duidelijk en overzichtelijk uitgelegd!

 

Ik snap dat je het een beetje spannend vindt (had ik ook), maar het is eigenlijk super simpel. Als je eenmaal bekend bent met tampons, zal je jezelf dankbaar zijn denk ik. Het is het proberen echt waard.

 

Als het is gelukt, gefeliciteerd! Vergeet dan natuurlijk niet om hem regelmatig te vervangen. Ik weet niet of je wel eens hebt gehoord van tamponziekte (TSS: Toxischeshocksyndroom).  Zo niet, zoek dit dan even goed op. Het is een zeldzame maar gevaarlijke ziekte die je op kunt oplopen als je een tampon veel te lang inhoudt. Vervang je tampon dus minimaal 3x per dag om dit te voorkomen. Echt niet iets om bang voor te zijn of je te laten tegenhouden om tampons te gebruiken, maar weet dat het bestaat en dat je je tampon dus niet langer dan een dag moet inhouden.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

 

Veel succes,

Groetjess:kissing_heart:

Reputatie 2
Badge +1

Bedankt voor de reacties

1. Ik draag al nachtverband overdag 

2. Ik draag ook altijd verband met vleugels

3. Ik durf geen tampon te gebruiken😬

4. Wat is een plastic applicator als ik het zo schrijf? 

5. Hoe gebruik je een tampon en welke grotemoet ik dan nemen? 

Ik zal de andere tips gebruiken en ik hoop dat het werkt. 

 

Reputatie 1
Badge +2

Ik zou tampons gaan gebruiken, je voelt er niks van en het is super handig, bovendien lekt het nooit door.

Badge

heyy,

Ja zoals de rest al zegt is het denk ik een goed idee om maadverband met wings te halen dit werkt echt een stuk beter ( voor mij dan ). Verder zou ik tampons ook als optie zien als je moeite hebt om die in te doen zou ik ze een keer proberen met plastic applicator dat werkte voor mij.

 

Hoop dat je hier iets mee kan succes!

Reputatie 3
Badge +3

Hi Anoniempjeeee1!

Wat vervelend dat je doorlekt! Misschien kan je je maandverband wat vaker verwisselen of je kan proberen om een tampon én een maandverband in te doen?

Ik hoop dat ik een beetje geholpen heb!

XOXO

~BreezyOcean

Hey Anoniempjeeee1,

Wat vervelend dat je elke keer doorlekt, dat is echt niet fijn! En zeker niet in het openbaar..

Wat voor maandverband gebruik je?

Waar ik sowieso op zou letten is kijken naar de vochtopname. Dat staat altijd op de verpakking erbij, bijvoorbeeld 5 stippen en als er dan twee gekleurd zijn is dat een beetje weinig. Dus ik zou wel een goede dikke nemen. Als je een hele dunne hebt, is de kans groter dat je doorlekt.

Ook is het handig als je onderop eentje doet met vleugels (wings) en daarop dan eentje zonder vleugels. Die zonder vleugels kan je dan altijd makkelijk verschonen. En die met vleugels beschermt er ook voor dat het bloed niet op je kleren gaat lekken ofzo. Wat bij jou dus aan de zijkant gebeurt. Wat ik dan doe is in mijn onderbroek onderop een met vleugels en dan daar boven op een zonder. En dan over die onderbroek met maandverband nog een losse onderbroek die ervoor zorgt dat het op de plek blijft zitten als je loopt en zit enzo.

Nog een tip: ik weet niet hou oud of hoe groot je bent, maar koop niet als je wat kleiner bent de allergrootste of een grote maat, want dat vind ik dan echt niet lekker zitten. En dan schuift het minder, denk ik. Dus probeer daar ook even op te letten.

Ik weet niet of je je bloedverlies kan verminderen. Daar heb ik echt geen idee van. Misschien kan je eens op internet kijken? Als je er veel last van hebt kan je er ook mee naar de huisarts gaan en dan kijken of er iets is wat kan helpen (misschien de pil ofzo, idk?)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Xx Simply Me

Heyy,

Vervelend dat je steeds doorlekt. Het eerste waar ik aan denk, is of je je maandverband wel genoeg vervangt. Als je ie verzadigd is (vol zit), gaat het natuurlijk lekken. Zorg dus dat je op tijd ververst en evt een ander soort koopt dat beter of meer absorbeert. En draag je wel het goede ondergoed. Met bijvoorbeeld een string gaat het waarschijnlijk fout. Voor de rest zou ik het niet weten. Als je het maandverband gwn 'strak' tegen je lichaam aan draagt, zou je toch alleen wat bloed verwachten in het midden en niet perse aan de zijkanten. Zorg dus dat je ondergoed goed aansluit en niet losjes 'bungelt', ook natuurlijk niet té strak want dan kan het juist gaan lekken.

Als het nou niet overgaat is het misschien verstandig om tampons te gaan gebruiken (evt in combinatie met maandverband). Dan absorbeer je alles al binnenin het lichaam.

 

Groetjess

Reageer