Skip to main content
Vraag

donderdag operatie en erg bang – iemand tips of geruststelling

• October 7, 2025
  • 9 reacties
  • 143 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi allemaal,

Donderdag heb ik een operatie en ik merk dat ik er erg bang voor ben. Ik probeer rustig te blijven, maar de spanning neemt toe nu het dichterbij komt. Ik maak me vooral zorgen over wat er allemaal gaat gebeuren en of er iets mis kan gaan.

Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt? Hoe gingen jullie om met de angst voor de operatie? Helpt het om iets specifieks te doen of te zeggen tegen de artsen of verpleegkundigen?

Alle tips of geruststellende woorden zijn heel welkom. 💛

Alvast bedankt,

9 reacties

• October 7, 2025

hey ​@Sander-anoniem 

ik denk dat het echt wel goed komt! als je eenmaal in slaap valt voel je er echt nikks meer van en heb je nikks door. de docters weten wat ze doen en zorgen ervoor dat alles goed gaat!

ik wens je super veel succes en ik weet zeker dat het gewoon de stress is omdat je het nooit eerder hebt gedaan! maar er is voor alles een eerste keer!

kus kus van mij!

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 7, 2025

Hee ​@Sander-anoniem, ik snap dat je bang bent, dat is echt heel normaal! Misschien helpt het om aan de dokter of verpleegkundige te vragen wat er precies gaat gebeuren, dan weet je een beetje wat je kunt verwachten.

Je kunt ook een knuffel of iets van thuis meenemen waar je je fijn bij voelt. Adem diep in en uit, dat helpt vaak om rustiger te worden. En onthoud, de dokters zijn er om je te helpen, ze zorgen goed voor je! Je bent sterk en het komt vast goed! 💛😊

xx liefs Wolf 🐺

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • October 8, 2025

Hey! Het is niet raar om je gespannen te voelen hoor, zou ik ook hebben. Je kunt misschien ontspanningsoefeningen doen (die zijn er ook speciaal voor jongeren, op YouTube vind je ze wel). En je kunt op de site van jouw ziekenhuis vast en zeker meer lezen over wat er gaat gebeuren en hoe het daarna verder gaat. En als je al bezig bent met daarna betekent dat dat je eig weet, dat de operatie prima is gegaan! En je kunt ook de Kindertelefoon bellen om er eens echt over te praten. Dat lucht op. Weet je, de artsen en de verpleegkundigen weten wat ze doen en gaan jou vooruit helpen. Ik hoop dat je met onze tips wat kunt. Veel succes! En laat je na de tijd horen hoe blij je bent? 👍😍😉

Liefs, Tover xxx

• October 8, 2025

@Sander-anoniem  ik heb ook een tijdje geleden een operatie gehad en was er ook heel zenuwachtig over maar de artsen zien dat aan je en ze stellen je op je gemak. Als je een vraag hebt stel die gerust aaan hun.  Achteraf viel het allemaal wel mee. Ik was eigenlijk zenuwachtig om niks.

een operatie is altijd spannend maar we hebben hier in nl goed opgeleide artsen. Probeer tot die tijd genoeg afleiding te zoeken bv tv kijken of een spelletje of YT kijken. Ik weet niet of je iets van een paracetamol ofzo mag hebben.

heel veel succes en laat maar weten hoe het gegaan is 👍🤛

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 8, 2025

Hoi, veel sterkte, het gaat goed komen hoor. De dokters doen dit heel vaak en ze weten wat ze doen. Praat er maar veel over dat helpt. En de Kindertelefoon wil ook vast wel naar je luisteren als je ze belt. We zien je naderhand weer hier! 😍 Groetjes Tjempie xxx

• October 9, 2025

@Sander-anoniem  alvast heel veel succes vandaag👍🤛

• October 9, 2025

Hi, good luck! Veel beterschap! 😘

Groetjes K. 

• October 10, 2025

@Sander-anoniem  hallo hoe is het gegaan? Ben je weer thuis of lig je nog in het ziekenhuis? 

• Net nieuw
  • October 10, 2025

Hey,

Zelf heb ik een maand geleden ook een operatie gehad. Ik was daarvoor ook best bang, omdat ik ook alleen maar dacht aan wat er mis kon gaan. Maar wat mij hielp, was praten met de arts die je ging opereren. Als hij goed uitlegt wat er gaat gebeuren, helpt dat. Ik zou ook voor jezelf bedenken dat de artsen die je gaan opereren, het al zo vaak hebben gedaan. Ze weten precies wat ze moeten doen, en als er iets mis gaat, zijn er altijd genoeg manieren hoe ze ingrijpen. Je bent daar eigenlijk het veiligste, omringd door allemaal artsen die het beste weten wat er gebeurt met je. En er zijn natuurlijk ook anesthesisten, die alles is de gaten houden, dus als er dan iets veranderd, kunnen ze heel snel handelen.

Heel veel sterkte! Het komt goed!