Vraag

dik...

  • 18 June 2019
  • 2 reacties
  • 142 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo,
ik hoop dat iemand dit nu leest en denkt dat ik me niet aanstel of aandacht zoekt maar me wil helpen...
ik ben 14 jaar oud en ik heb een probleem denk ik.
ik eet heel weinig en niks vet of met suiker en het enige wat ik op een dag eet zijn 2 boterhammen een paar snak tomaatjes en wat avondeten. Dat is nog niet zo erg maar de hele klas denkt dat ik beginnende anorexia heb en ik wil niet dat iemand het weet maar ik denk dat mijn mentor het ook weet... iedere pauze ‘zuren’ de meiden uit mijn klas weer dat ik het snoepje op moet eten maar ik weiger altijd.
Binnen kort heb ik met de klas een BBQ bij mijn mentor thuis maar dan merkt iedereen dat ik niks/nauwelijks wat eet. Ik wil dat voorkomen maar wel eten is echt geen optie...
ik weet niet wat ik moet doen! Kunnen jullie mij alsjeblieft helpen!

groetjes xxx.....

2 reacties

Als eerste wil ik kwijt dat het naar mijn mening inderdaad klinkt dat jij te weinig eet en ik wil je aanraden om meer proberen te eten. Dit hoeft geen snoep te zijn maar er zijn vele gezonde dingen die je kunt eten en zo toch je dagelijkse behoeftes te vervullen. Ik raad je aan om op de website van het voedingscentrum te kijken, hier staan voedingsplannen en gerechten waar je wat aan kan hebben.

Verder is het misschien een optie om jouw mentor te spreken of een mail te sturen en jouw situatie uit te leggen. Je kunt dan ook vragen of er gezonde opties zullen zijn. Hij/zij zou jou beter kunnen helpen met de dingen waarmee je zit.
Hey!

Je vermeldt niet echt waarom je zo weinig eet, wel is je titel "dik..." dus ik gok dat je weinig eet om af te vallen, klopt dat?
Ik vind jouw verhaal best ongezond klinken. Ik heb het idee dat je echt heel bang bent om meer te moeten gaan eten, en dat is geen gezonde gedachte.
Dat soort gedachten helpen je helemaal niet voort, je voelt je er schuldig en angstig door. Wat veel meer helpt zijn motiverende gedachten, en het accepteren van je lichaam en dat je echt niet echt iets bijkomt van een keertje barbecueën. Met te weinig eten val je sowieso niet af, je lichaam gaat in de spaarstand waardoor je vaak juist wat bijkomt.
Het is veel gezonder om gezond te leren eten, wat dus wil zeggen dta je voldoende evenwichtige maaltijden moet eten.
Ik ken jouw BMI niet, misschien kun je die hier eens uitrekenen. Het is namelijk niet gezond om veel af te vallen als je gewoon een gezond gewicht hebt, zeker niet nu je lichaam nog aan het ontwikkelen is.
Moest de BMI-meter zeggen dat je effectief overgewicht hebt n het beste kunt afvallen, dan is het raadzaam om eens naar een diëtit te gaan. Deze kan jou helpen om op een gezonde manier af te vallen als dat nodig is.

Je klasgenoten denken dat je een beginnende eetstoornis hebt. Wat denk je daar zelf van?
Of je nu een eetstoornis hebt of niet, obsesieve angt voelen voor eten kan nooit goed zijn.
Misschien heb je er wat aan om eens te chatten op de site Proud2BMe/chat. Op deze site vind je vanalles terug over eettoornissen, eetproblemen, zelfbeeld en andere psychische problemen. De chatroom i elke avond open van 19-21u voor ene 'groepgesprek' met een ervaringsdeskundige, het lijkt me een goed idee daar je zorgen eens te bespreken.

Zou je het durven om hier een over te spreken met iemand die je vertrouwt, zoals je ouders of je mentor?
Praten helpt echt!
Probeer ook vooral te genieten van je barbecue, omdat je niet iedere dag hetzelfde eet zal je lichaam hier niet anders mee omgaan en het zien als een variatie. De barbecue zal dus ook geen invloed hebben op je gewicht.
geniet dus vooral van de gezelligheid.

groetjes
Lot

Reageer