Skip to main content

Oke, dus aan de titel te zien ben ik bezig met "een beugel".

Ik heb er zelf geen, en er is ook nog niet gezegd dat ik er eentje moet hebben ofzo.

 

Maar ik heb gewoon een paar vragen:

1. Gaan je tanden na de beugel weer scheef staan/bestaat de kans er, of krijg je daarvoor iets?

2. Als je bijv. maar max 5 tanden (een beetje) scheef hebt staan, moet je dan ook een beugel of krijg je dan wat anders?

3. Wat voor beugel krijg je wanneer en hoelang?

1. Gaan je tanden na de beugel weer scheef staan/bestaat de kans er, of krijg je daarvoor iets?
Ja, de kans bestaat, maar dit kan worden voorkomen met een nachtbeugel. Als je die elke keer dat je die slaapt draagt, kunnen je tanden niet meer scheef gaan staan. 

2. Als je bijv. maar max 5 tanden (een beetje) scheef hebt staan, moet je dan ook een beugel of krijg je dan wat anders?
Je moet vgm dan weer een beugel dragen.
 

3. Wat voor beugel krijg je wanneer en hoelang?
Ik heb al mijn beugels gehad. ik kreeg eerst een stangetje boven en onder voor een halfjaar, daarna kreeg ik een spin voor halfjaar en ik heb voor 1,5 jaar een plaatjesbeugel gehad. 

Groetjes, Sano07


1. Gaan je tanden na de beugel weer scheef staan/bestaat de kans er, of krijg je daarvoor iets?

Daar wordt natuurlijk wat tegen gedaan. Ik heb nu een spalkje achter mijn voortanden (onder en boven). Dat is een ijzerdraadje dat op je tanden wordt gelijmd. Dit maken ze glad, dus daar voel je niks meer van en het voorkomt dat er ergens misschien weer een spleetje ontstaat. Ook kan het inderdaad zo zijn dat je een nachtbeugel krijgt. Deze heb ik ook gehad en ik mocht hem langzaam afbouwen. Nu ben ik er dus helemaal vanaf.

2. Als je bijv. maar max 5 tanden (een beetje) scheef hebt staan, moet je dan ook een beugel of krijg je dan wat anders?

Óf en wat voor beugel je nodig hebt is voor elk gebit weer anders. Als je naar de orthodontist gaat, zal deze zeggen wat er moet gebeuren en of er eventueel meerdere opties zijn.

3. Wat voor beugel krijg je wanneer en hoelang?

Hangt zoals gezegd van je situatie af. Ik was best vroeg. Volgens mij kreeg ik m in groep 6. Ik had brackets en die hebben er zo'n 1,5 jaar in gezeten.

 

Ga eens op consult naar de ortho en hoor eens wat hij ervan denkt. Ik zou het zeker doen, je krijgt er echt geen spijt van. Eerder krijg je later spijt dat je het niet hebt gedaan. Veel kinderen zien er ontzettend tegen op, ik ook vroeger, maar het valt echt wel mee. Het zal in het begin even wennen zijn, maar dat gaat echt heel vlot. 


Reageer