Vraag

Beugel

  • 28 May 2019
  • 6 reacties
  • 587 Bekeken

Badge
Over 3 dagen krijg ik een beugel, en ik vind dat best spannend. Mijn lievelingseten is chocola en mijn moeder zegt dat ik dan voor 2 jaar helemaal geen chocola meer mag eten. Hoe kan ik voorkomen dat ik geen chocola meer kan eten?

6 reacties

hey

ik weet niet of dat echt niet mag maar dat mag volgens mij niet omdat dat hard is. maar van milka is het zacht en dan kan het wel (denk ik). misschien kan je het beste aan de tandarts die het plaatst vragen wat je wel en niet mag eten.

groetjes
bella
Hey,

Wat een onzin, chocolade kan gewoon hoor! Eigenlijk alles wel, maar met harde dingen moet je gwn een beetje beter opletten.

In het begin dacht ik dat bij iedere aanraking mijn beugel uit zou vallen, maar na een tijdje krijg je een veel betere feeling. Dan weet je een stuk beter wat je allemaal wel en niet moet doen en dat dat ding goed vastzit.

Je kan je ortho altijd vragen stellen als je twijfelt over etenswaren enzo. Ik kwam daar aan met een lijst van 20 dingen of ik die mocht eten ja of nee. Allemaal prima, zij zijn de experts!

Gr. Pin
Over 3 dagen krijg ik een beugel, en ik vind dat best spannend. Mijn lievelingseten is chocola en mijn moeder zegt dat ik dan voor 2 jaar helemaal geen chocola meer mag eten. Hoe kan ik voorkomen dat ik geen chocola meer kan eten?
Beste @Boelo10 ,

Wat spannend zeg. Jammer dat je geen chocolade kan eten 😉. Ik zelf heb ook heel lang een beugel gehad en kon dat altijd wel. Ik wil zeker niet je moeder tegen spreken, maar misschien kan je kijken naar de wat zachtere opties. Ik weet dat Tony Chocolony vrij hard zijn, maar van Milka bijvoorbeeld helemaal niet, mits je de variant neemt zonder nootjes.
Daarnaast kan je ook nog altijd chocolade smelten en om iets zachts (een marshmallow) doen.

Hopelijk heb je wat aan mijn reactie en succes!

Warme groet,
@exploreworld
Hey,

Wat vervelend dat je je druk maakt. Een beugel krijgen en hebben is eigenlijk niet zo heel spannend. Ik heb zelf een (blokjes) beugel gehad voor ongeveer twee jaar. Bij het plaatsen had ik geen pijn, het is wel ff wennen. Die nacht had ik er wel wat last van, dus paracetamol is wel handig om thuis te hebben. In het begin voelde het eten van vast voedsel raar en deed dat een klein beetje pijn. Maar na een klein weekje leefde ik al niet meer op vla en soep, maar gewoon weer op normale maaltijden.
Je moeder heeft niet helemaal gelijk. Het eten van chocolade gaf bij mij geen problemen. Het is natuurlijk wel uitkijken met harder voedsel, je zou bijvoorbeeld een blokje van je tand eraf kunnen kauwen. Of in mijn geval, de draad uit het achterste blokje kauwen. Dan moet je gewoon even terug gaan.
Het enige wat ik echt vervelend vond aan mijn beugel is dat er allerlei etensresten tussen gaan zitten.
Veel succes overmorgen,

Groetjes Remco
Hoi

Zoals in bovenstaande reacties beschreven staat, hoef je hoogstwaarschijnlijk niet te vrezen voor een chocoladeverbod. Moest het gebeuren dat de beugel je ongemak bezorgt, zou je chocolade in andere vormen kunnen nuttigen.

Zoals exploreworld zei, kan je chocolade smelten. Ook kan je je (in het begin) "beperken" tot chocoladecake of chocolademousse. Tegen zachte dingen als pudding kan een ortho weinig inbrengen, zou ik denken 😊

Groetjes
Kenshin
Hey,

Soms moet je gewoon lak aan je beugel hebben en lekker eten en drinken wat je wilt. De ortho zegt dat het NOOIT mag als je je beugel hebt, maar dat overdrijven ze. Af en toe een glaasje cola of een lekker stuk chocola is echt niet erg!

De ortho wilt extra afspraken voor je beugel voorkomen door een drukke agenda. Frisdrank en suiker tasten de beugellijm aan en harde dingen zoals een appel afbijten, nootjes en dergelijke zetten spanning op je tanden en het draadje waardoor de slotjes los kunnen schieten.

Een paar tips:
  • Probeer alleen in het weekend frisdrank te drinken, je kan bijvoorbeeld één glaasje per dag of bijvoorbeeld om het weekend.
  • Als je bijvoorbeeld een appel of komkommer wilt eten, snijd hem dan in stukjes. Minder druk is minder risico.
  • En geloof niet alle fabeltjes die de ortho vertelt, 😉
x.

Reageer