Skip to main content
Vraag

besnijdenissen bij Joodse baby’s

• February 19, 2026
  • 11 reacties
  • 215 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Hier in belgie is er een hele rel rond de illegale besnijdenissen bij Joodse baby’s

Wie is er als baby besneden geweest ? Was het medisch of uit  geloof overtuiging ?

Het is toch gewoon een Joodse gewoonde Wat is er ineens mis aan ? 

11 reacties

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • February 19, 2026

Wat er mis aan is in dit geval is dat het gebeurde door mensen die niet medisch geschoold zijn. Dat is ook riskant. Laat ik maar in het midden laten wat ik überhaupt van besnijdenis vind maar ook nog door leken lijkt mij vragen om moeilijkheden en spelen met levens.  Het gooien op eeuwenoude tradities en religie is mij, met alle respect, te makkelijk. Er werden eeuwenlang ook mensen gegeseld of verbrand om religieuze redenen en dat mag gelukkig ook niet meer. 

Groetjes liefs Tartan X 

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • February 19, 2026

Het gaat om verminking: je snijdt een stuk van iemands lijf, die daar op geen enkele manier toestemming voor heeft gegeven.  Als je je als volwassene wilt laten besnijden, moet je dat vooral doen, maar laat kinderen met rust.  Meisjebesnijdenissen zijn nog veel gruwelijker maar dat wil niet zeggen dat het bij jongens moet toegelaten zijn. Mensen moeten hun godsdienst niet misbruiken om zwakkeren (vrouwen, kinderen) de duvel aan te doen.

Het stenigen van overspelige vrouwen was trouwens ook een Joodse gewoonte die wij niet meer toelaten. Ik kan me niet voorstellen dat er veel Joden zijn die het verbod op stenigen specifiek antisemitisch vinden, het is gewoon een regel die voor iedereen geldt.

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • February 19, 2026

Ik had op TV gezien over meisjesbesnijdenis en dat er elke dag wel iemand aan sterft. Ik had er nog nooit van gehoord, en heb het op Google opgezocht. Ik vind het echt gruwelijk. 

Verder weet ik er niet veel van, ik vind religies maar ingewikkeld. ​@Diana & ​@Tartan16 leggen het wel goed uit naar mijn mening.

Liefs Yusa 😘

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • February 19, 2026

Hoi,

Persoonlijk vind ik het afschuwelijk..😓 Kijk een gewoonte zoals dopen vind ik niks ergs aan, maar dit is iets wat ook pijnlijk/gevaarlijk (o.a. door wat ​@Tartan16 al zegt).. Dus heeft niks met het geloof te maken maar dat de handeling zelf gwn écht niet oke is.

Liefs

Lupus
Forum|alt.badge.img+21
  • Ster
  • February 19, 2026

Naar mijn mening is het goed dat het bestaat voor als iemand er later last van krijgt en het nodig heeft. Maar ik ben het ook eens met ​@Tartan16 en ​@Diana . Laat kinderen met rust en gooi het niet op tradities of geloof. Want dat heeft invloed over de rest van het leven van dat kind. Misschien wou hij het niet eens. Laat het gewoon zitten en laat het hem zelf bepalen

Groetjes Lupus

Dobymeis13
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • February 20, 2026

Ik werd al boos toen ik van een jongen hier op dit forum las dat hij gedwongen, in stress houding, een flinke tijd rechtop op zijn blote knieën moest zitten als straf. Ontoelaatbaar fysiek pijnigen vind ik. Laat staan over dit soort "rituelen". Ongeacht vanuit welk geloof. Ik ben enorm voor vrijheid van religie en overtuigingen etc. maar als dat gepaard gaat met gedwongen verminking omdat dat in een door mensen bedacht boek staat is de grens al lang overschreden. Wat mij betreft mag dit soort ingrepen uitsluitend worden verricht als het zeer strikt noodzakelijk is en dat door onafhankelijke artsen wordt vastgesteld. Verder nooit en niet. Boek of geen boek. Boeken zijn mensenwerk, hoe oud ze ook zijn.

Doby 

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • February 20, 2026

@Dobymeis13  mooi gezegd! 

Tartan 😘

Linax
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • February 21, 2026

Hier in belgie is er een hele rel rond de illegale besnijdenissen bij Joodse baby’s

Wie is er als baby besneden geweest ? Was het medisch of uit  geloof overtuiging ?

Het is toch gewoon een Joodse gewoonde Wat is er ineens mis aan ? 

Hoi,

Als kind kun je niet bepalen of je besneden wilt worden, het is belachelijk, want het is eigenlijk gewoon mishandeling, doe het dan iets later, zodat ze erover kunnen beslissen, maar als je het als achtjarige niet wilt, zal het wss alsnog moeten. Ze zeggen wel dat het veel voordeel kan hebben voor hygiëne en ziektes, zelfs voor hun vrouwen. Maar dat geeft geen reden om het nog steeds te doen. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind het Joodse geloof verder (naast het stenigen) een mooi geloof, want het geeft mooie levenslessen, en ik vind die feesten ook mooi omdat er heel veel gezelligheid is, maar ik vind dat het jodendom het op dit punt het echt mis heeft. En meisjesbesnijdenis is echt gruwelijk trouwens, in Somalië is zelfs 99 procent van de vrouwen en meisjes besneden. Echt verschrikkelijk.

Groetjess

Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • March 7, 2026

Ik dank iedereen om hier te reageren Ik snap wel dat besnijdenis  met verminking te maken heeft En bij meisjes en vrouwen echt gevolgen heeft die verschrikkelijk zijn 

Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • March 7, 2026

ik snap niet dat mensen het door dokters laten doen die geen dokter zijn. iemand moet zelf beslissen of er een stukje vel bij zijn piemel af moet of niet tenzij het velletje te strak is. en bij meisjes zou het ook alleen moeten als meisje zelf wil. geloof of geen geloof het is verminking en iemand die jong is mag ook geen tattoe dus waarom dit wel.

Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • March 7, 2026

Ik heb me bevraagd op de chat:

De besnijdenis van Jezus

Volgens het Evangelie volgens Lucas werd Jezus Christus acht dagen na zijn geboorte besneden, zoals gebruikelijk was in het Jodendom. Voor joodse jongens was dat het teken van het verbond dat teruggaat tot Abraham.

Besnijdenis bij jongens

Bij jongens wordt de voorhuid van de penis verwijderd. Dat gebeurt vooral om religieuze redenen bij o.a. het Jodendom en de Islam.

De eerste christenen vonden dat het verbond met God niet meer via een lichamelijk teken liep, maar via geloof.

Maar hier in België  was een  joodse rabbijn die de man aanklaagde Om dat hij niet medisch geschoold is En zijn jongens heeft besneden

Groetjes