Vraag

anorexia

  • 15 June 2018
  • 4 reacties
  • 287 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hai,
ik ben E
ik ben 13 jaar, ik ben 1,60 lang en ik weeg 39 kg
veel vrienden en vriendinnen om me heen zeggen dat ik anorexia heb,
omdat ik bijna nooit op school eet, ik mezelf dik vind
heb ik echt anorexia, kwil namelijk echt wel 9 kg kwijt

4 reacties

Hallo E op zo'n jonge leeftijd moet je niet een denken dat je te zwaar bent geniet van je kinder tijd eet je lekker vol ps als ik jou was zal ik niet gaan 9 kilo afvallen
Groetjes
Hoi,

Laten we niet meteen beginnen met stikkers plakken. Daar ben ik niet zo'n fan van.

Jouw BMI is te laag: ofwel, je bent te licht. 9 kilo afvallen is daardoor zeer af te raden. 9 kilo aankomen zou beter voor jou zijn. Jij moet minstens 42 kilo wegen om op gezond gewicht te komen.

Als je ondergewicht hebt, kun je er vrijwel onmogelijk 'dik' uitzien. Al is dit natuurlijk een subjectieve waarneming. Wat ik je wel kan vertellen is dat je in ieder geval niet dik bent.

Onafhankelijk van het feit of jij wel of geen anorexia hebt of wel of geen eetstoornis, zijn er wel een paar dingen in jouw gedrag die niet gezond voor jou zijn:

-Het feit dat je wilt afvallen.
Dat is dus echt af te raden.

-Het feit dat jij weinig eet.
Honger jij jezelf uit? Dus eet jij niet of minder, omdat je af wilt vallen? Dat is namelijk erg slecht voor je. Het is belangrijk om op een gezonde manier af te vallen, waarbij je niet per se minder eet, maar vooral gezonder, gebalanceerder en meer beweegt/sport. Dat in een gezonde verhouding is goed voor je.

-Het feit dat je jezelf te dik vindt, terwijl je dit dus niet bent.

Wat jou kan helpen, is bespreekbaar maken dat je hiermee rondloopt. Je kan het met je ouders bespreken of met (een van je) vrienden. Zij staan klaar om je te helpen. Je kan dan naar je huisarts om hulp te krijgen, waardoor jij tevreden met jezelf kan worden en een gezond gewicht krijgt.

Waarschijnlijk zie jij niet in dat je een probleem hebt, maar ik denk wel dat je dat hebt of wanneer er nu niks gedaan wordt, je dat zeker zal krijgen. Daarom lijkt het me toch verstandig het bespreekbaar te maken.

Gr. Pin
Hey !

Op zich kan je met elk BMI een eetstoornis hebben , het zijn je gedachten en gedrag die dat kenmerken en dat is niet zo snel van buitenaf te zien .
Onzekerheid over je lichaam hoort er in de puberteit absoluut ook bij , echter als je ondergewicht hebt , en je wil nog steeds vermageren of je voelt jezelf nog steeds te dik is er wel sprake van een 'verstoord lichaamsbeeld' .
Uit je bericht kan ik niet zo goed afleiden of je bewust niets eet op school of als dit gewoon een toevalligheid is .
Maar dat dik voelen ( + dingen uit Pin's bericht ) doen toch wel de alarmbellen afgaan volgens mij . Het lijkt mij erg raadzaam om er met iemand over te praten (leerkracht , vriend(in) , ouder , broer of zus , leerlingenbegeleiding ,... ) of om naar de dokter te gaan .

Doen hé !
Groetjes , Lot
Min zusje van 11 weegt net zoveel als jij en zij is echt heel erg dun en gespierd vet dat weegt echt wel wat dus ik kan niks zeggen met zekerheid want ik weet niet hoe je er uitziet maar ik denk echt niet dat je te dik bent ik ben 14 1.67 en ik weeg 55 kg je weegt dus sws echt niet teveel!

Reageer