Angst

  • 21 October 2023
  • 0 reacties
  • 17 Bekeken

Hoi hoi,

Met dit beticht wil ik mijn ervaring kwijt in de hoop dat ik mensen kan helpen die het zelfde ervaren en die er misschien over willen praten! :)

Zelf heb ik last van hyponchondrie, afentoe dwanggedachtes en paniekaanvallen.. ( ik heb hier ook hulp van bij een praktijkondersteuner, bij de huisarts ).

Ik ervaar altijd veel angst, bij de kleinste pijntjes denk ik dat ik dood ga of een ernstige ziekte heb. Doordat ik dit door de jaren heen heb ontwikkeld ben ik ook erg bang om plotseling te overlijden. 
Wat gek ik want ik ben gewoon gezond en jong, maar dit heet dus hypochondrie en dat heb ik.. Hiervoor heb ik ook hulp ik heb mijn eerste sessie gehad en de volgende ga ik cognitieve gedragstherapie doen.

Door mijn hypochondrie ervaar ik ook regelmatig paniekaanvallen. Stel ik ben bijvoorbeeld op bezoek bij iemand of ik zit in de bus en ik voel opeens een steekje bij mijn hart of ik heb plotseling buikpijn dan ga ik altijd van het ergste uit ( wat natuurlijk niet zo is iedereen heeft dat wel eens ) maar dit triggert ook een paniekaanval. Er gaat van alles door me hoofd ‘ als ik maar niet opeens doodga ‘ of dan begin ik te trillen, zweten en word ik licht in mijn hoofd.. 

 

Zelf heb ik ook soms last van dwanggedachtes, je kent het wel dat er opeens iets in je hoofd op-popt dat je iets zegt wat je niet wil zeggen eigenlijk.. Bijvoorbeeld dat je jezelf iets moet aandoen of een andere, tuurlijk doe je dat niet iedereen heeft dat wel eens! Maar omdat je daar zo erg over nadenkt en erover piekert trigger je het alleen meer.. Je moet maar zo denken: ‘ het is maar een gedachtte iedereen heeft het wel eens, het gaat zo weer weg joh! ‘ zo verminder je negatieve gedachtes! 
 

Ik hoop dat ik lotgenoten hiermee kan helpen en er misschien over willen praten.. 

Want ik heb er zelf ook last van! 
Je bent nooit alleen :)


0 reacties

Geen reactie

Reageer