Vraag

ALTIJD liedje in mijn hoofd

  • 1 November 2020
  • 9 reacties
  • 432 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi

Ik weet niet precies welk topic ik moest gebruiken voor deze vraag, maar ik denk dat dit de goede is.

Ik heb al zo lang ik me kan herinneren altijd liedjes in mijn hoofd. Een jaar geleden had ik een moment van ongeveer tien minuten geen liedje in mijn hoofd, dit is ook de enige keer die ik me kan herinneren dat ik geen liedje in mijn hoofd had. Die stilte was echt iets nieuws en voelde heel goed. 

 

Voor de meesten is het waarschijnlijk normaal, maar het voelde voor mij zo bizar dat het gewoon stil was.

 

Weet iemand hoe het kan dat ik altijd een liedje in mijn hoofd heb? En hoe kan ik dat helpen?


9 reacties

Hey Oranjekokosnoot,

Toen ik dit las herkende ik dit heel erg. Ik heb echt hetzelfde. Helaas weet ik alleen niet echt wat je hieraan kunt doen en hoe het komt dat je altijd een liedje in je hoofd hebt.

Sommige mensen zeggen dat het helpt als je dat liedje luistert, want dan zou je het niet meer in je hoofd hebben. Heb je dat weleens geprobeerd? Dat je het hele liedje luistert?

Ik ga ook weleens andere liedjes luisteren, maar dan heb ik die weer in mijn hoofd. Ligt er ook een beetje aan in welke stemming ik ben.

Ken je trouwens dat liedje van Kinderen voor Kinderen: 'Ik werd vanmorgen wakker met een wijsje in mijn hoofd, ik loop de hele dag te zingen en te fluiten' Zo voelt het een beetje:)

Wat ik weleens doe is als ik een liedje in mijn hoofd heb en ik wil daar vanaf, dat ik dan in mezelf ga praten. Klinkt misschien beetje gek, maar eigenlijk gaat dat automatisch. Dan leid ik mezelf zo een beetje af.

Heb je op internet gekeken of er wat informatie over te vinden is of tips? Ik nog niet, dat ga ik binnenkort ff doen. Als ik dan wat nuttigs tegenkom, zal ik dat wel delen:)

Groetjes,

Simply Me

 

Afleiding is waarschijnlijk het beste idd. Misschien werkt het om vuur met vuur te bestrijden en juist (andere) muziek te gaan luisteren, of misschien een podcast.

Als je een beetje creatief en muzikaal bent, helpt het misschien om de muziek ‘van je af te schrijven’ :sweat_smile: . Ik zeg ook maar wat joh, verder geen idee.

@Simply Me 
Hoi,

Bedankt voor je reactie, ik heb al heel vaak liedjes afgeluisterd, maar het enige wat dan verandert is dat het liedje van geneurie naar tekst gaat😅 idd, als ik een ander liedje luister, heb ik die in m'n hoofd. Ik zing vaak ook hardop, blijkbaar als mijn zus een halve zin zingt,zing ik zonder dat ik het door heb ook verder.

Het is een beetje moeilijk te omschrijven, maar als ik ga denken, of net als nu typen, speelt het liedje nog op de achtergrond mee. Alle tips van internet werken niet.😅

Dan maar muziekant worden😂

 

onnodige quote verwijderd door De Kindertelefoon 

@xLisa


Ik ben wel creatief en muzikaal, ik schrijf ook wel soms liedjes, maar die zijn echt zwaar depressief 😅😅 Daarom ben ik ermee gestopt. Maar dan heb ik zeg maar m'n eigen liedje in m'n hoofd.. .:joy:

 

onnodige quote verwijderd door De Kindertelefoon 

Hi Oranjekokosnoot,

 

ik heb op internet gezocht en je raadt het nooit, of wel natuurlijk, want ja, als iemand al zo begint met schrijven dan zal ie wel wat gevonden hebben, toch? en ja, dat heb ik….

 

Ik weet natuurlijk niet of jij precies hebt wat ik gevonden heb, maar misschien vind je het wel leuk om te lezen wat het is. Ik hoor je zeggen (ik heb dus ook een stem in m'n hoofd…..:thinking: ) 'kom op dan met dat verhaal’, dus hieronder ga ik een linkje neerzetten en via dat linkje kun je een artikeltje lezen waarin alvast een tipje van de sluier wordt opgelicht. Cool hè.

 

Om de spanning nog iets verder op te bouwen ga ik alvast de afkorting noemen van het verschijnsel waar ze het in het artikel over hebben. Het wil dus niet zeggen dat jij dat dus ook hebt, maar als je er verder onderzoek naar zou willen doen, bijvoorbeeld via jouw huisarts, dan zou je kunnen zeggen waar je 'last’ van hebt. Dat kan met de openingstekst van dit topic, waarbij je dan ook de vraag aan je huisarts kunt stellen of het misschien wel (ja, nu komt die afkorting) INMI is.

INMI staat voor ‘involuntary musical imagery’, dat wil zeggen dat je ‘onvrijwillig muziek hoort die er niet is’, want dat doe je toch? Het is niet dat ergens de radio aan staat ofzo en dat je dat hoort, maar dat het 'stil’ is en je dan nog steeds een liedje in je hoofd hoort?

Ff zomaar een vraag tussendoor, puur uit belangstelling: 'klinkt die muziek die je dan in je hoofd hoort hetzelfde als je naar de radio luistert of klinkt het anders in je hoofd? Weet je dus ook dat het alleen in je hoofd is?

 

Oh ja, ik zou die link neerzetten….

Op een Nederlandse site kun je het volgende lezen:

 

- begin quote:

'Mensen met specifieke hersenvorm hebben vaker liedje in hoofd'
'Mensen met specifieke hersenvorm hebben vaker liedje in hoofd'

20 juli 2015 12:34 Laatste update: 20 juli 2015 13:33

 

Mensen die vaak liedjes in hun hoofd hebben, beschikken over een bijzondere hersenstructuur. Dat zou blijken uit een nieuwe studie. 

De hersenschors van deze mensen is relatief dik in gebieden van hun brein die zijn betrokken bij het interpreteren van klanken en toonhoogte.

Dat melden onderzoekers van de Goldsmith Universiteit in Londen in het wetenschappelijk tijdschrift Consciousness and Cognition.

Scans

De wetenschappers vroegen aan 44 proefpersonen hoe vaak ze liedjes in hun hoofd hadden en hoe ze dit beleefden. Vervolgens maakten ze hersenscans bij alle deelnemers aan het onderzoek.

Er bleek een relatie te zijn tussen hersenstructuur en de mate waarin muziek in de hoofden van de proefpersonen bleef hangen.

"Bij mensen die vaak muziek horen die er helemaal niet is, lijken gebieden in de auditieve cortex van het brein een beetje af te wijken", verklaart hoofdonderzoekster Lauren Stewart op nieuwssite New Scientist

Irritant

De verschillen in hersenstructuur hangen ook samen met de manier waarop mensen de liedjes in hun hoofd ervaren.

Proefpersonen die verklaarden dat ze de doorspelende muziek in hun brein prettig vonden, hadden relatief veel grijze stof in de hippocampus, het hersengebied voor geheugen. Deelnemers die liedjes in hoofd als irritant bestempelden, hadden meer grijze stof in hersengebieden die betrokken zijn bij het verwerken van emoties.

In de vragenlijsten die de onderzoekers gebruikten bij hun onderzoek gaven de proefpersonen ook aan welke liedjes ze het vaakst in hun hoofd hadden. Vooral Bad romance van Lady Gaga en Can't get you out of my head van Kylie Minogue scoorden hoog.

Door: NU.nl/Dennis RijnvisBeeld: 123rf

 

- einde quote.

Bron: https://www.nu.nl/wetenschap/4091512/mensen-met-specifieke-hersenvorm-hebben-vaker-liedje-in-hoofd-.html

 

Wel grappig (of juist niet) dat het onderstaande liedje bij de vaakst gehoorde liedjes hoort bij mensen die last hebben van INMI:

 

Kylie Minogue - Can't Get You Out Of My Head (Official Video)

 

Eigenlijk ben je al van tevoren gewaarschuwd, dus ja…….Misschien kun je die dus beter niet luisteren of had je er al op geklikt. Ja, sorry, ik twijfelde of ik deze waarschuwing nou boven of onder het linkje moest zetten. Wat? Erboven is beter? Ja, oke, maar daar kom ik nu pas achter en ik had het al gepost en kan het niet meer veranderen :joy: …...Sorry nogmaals, nou ja, veel plezier de komende dagen met het Kylie Minogue

 

Maar weer ff serieus, het lijkt me niet echt fijn om altijd een liedje in je hoofd te horen. Twin en ik luisteren (ook) heel veel muziek, maar als we onze oortjes uit doen, dan is het ook weer gewoon stil. Soms blijven we zelf nog wel eens bewust een liedje 'door zingen of neuriën’, maar eigenlijk horen we nooit echt liedjes zomaar in ons hoofd.

 

Waar die Nederlandse site het artikel vandaan heeft is waarschijnlijk:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25978461/

Voor de volledigheid ook een linkje naar het hele artikel (voor als je huisarts er meer over wil weten om jou te helpen):

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1053810015000975?via%3Dihub

 

Twin en ik hebben ff naar het originele artikel gekeken en keken elkaar daarna hoofdschuddend aan.

Met andere woorden dat gaat boven onze 

petjes . We hebben nog wel ff gekeken of er iets over een 'behandeling’ staat, maar dat konden we niet vinden.

 

Hopelijk ben je iets wijzer geworden en ik ben ook wel benieuwd of er nog meer forumleden zijn die hier mee te maken hebben. Wie weet hebben zij een ‘oplossing’

 

Oh, twin was nog even verder aan het zoeken en hij is nog iets op het spoor. Hij heeft gezocht op ‘involuntary musical imagery’ en dan kom je nog wel wat tegen in google.

 

Zoek ook eens op de NL term ‘oorwurm’ en dan vind je o.a.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Oorwurm_(muziek)

Hierin staat dat er wetenschappelijk bewijs is dat kauwgum kauwen kan helpen….nou, das al een begin van de (mogelijke)  oplossing…..

 

Ook op de Engelse term ‘earworm’ vind je ook van alles op google.

Bijvoorbeeld via deze link https://eu.usatoday.com/story/news/nation-now/2017/03/21/heres-how-get-song-out-your-head/99264896/ kun je lezen dat behalve kauwgum kauwen, ook puzzelen (kruiswoord of sudoku etc.) kan helpen….lees het artikel voor meer info

 

Succes en laat ff weten of er iets helpt bij jou.

 

 

Groetjes :relaxed: ,

M&M's en twin

Hoi @M en Ms ,

Bedankt voor je reactie, ik heb alle tips geprobeerd maar het lukt geen van alle😅😅

De muziek in mijn hoofd is, een beetje lastig uit te leggen, maar het echt liedje en m'n stem (zoals ie voor mij klinkt) door elkaar, ik kan zowel mijn eigen stem als het echte liedje horen, dus in die zin heb ik er wel een beetje controle over. Ook kan ik me als ik me goed concentreer het liedje 'op pauze zetten' maar zodra ik ervan wil genieten gast ie gwn door. Het is verder niet echt heel storend, want ik weet niet beter. Maar omdat ik dus eig niet echt weet wat stilte is, heb k vaak wel als het echt stil is bij iedereen behalve in mijn hoofd dat ik de stilte verbreek aan tafel bijvoorbeeld. Ik kwam er vandaag achter dat mijn zus hetzelfde heeft, alleen kan zij het wel negeren en heeft het niet altijd.

Als je nog vragen hebt ofzo, stel ze gerust.

Groetjes

@M en Ms 

Ik zat er vandaag over na te denken, en heb denk ik wel een goede beschrijving. Het is een soort radio in m'n hoofd, ik kan als ik me concentreer het op pauze zetten' voor heel even, ik kan kiezen welk liedje, alleen is er geen aan/uit knop.

 Hi Oranjekokosnoot,

 

Bedankt voor je reactie, ik heb alle tips geprobeerd maar het lukt geen van alle😅😅

geen dank en jammer dat niks lijkt te helpen. Btw, ik weet ook niet hoe snel die tips werken. Misschien moet je dat elke dag wel een paar minuten proberen en dat het dan op een gegeven moment (een beetje)  werkt…

 

De muziek in mijn hoofd is, een beetje lastig uit te leggen,……….Het is verder niet echt heel storend, want ik weet niet beter.

gelukkig ervaar je het niet als storend, want dan was het nog vervelender, maar ja, ff niks horen lijkt me ook wel fijn voor jou, dus al er iets zou helpen zou dat wel leuk zijn

 

Ik kwam er vandaag achter dat mijn zus hetzelfde heeft, alleen kan zij het wel negeren en heeft het niet altijd.

oh, misschien zijn er wel meer mensen bij jou in de familie. Heb je het al aan je ouders gevraagd? Weet je of je zus trucjes gebruikt om het te laten ophouden?

 

Ik zat er vandaag over na te denken, en heb denk ik wel een goede beschrijving. Het is een soort radio in m'n hoofd, ik kan als ik me concentreer het op pauze zetten' voor heel even, ik kan kiezen welk liedje, alleen is er geen aan/uit knop.

ah, ok bedankt voor de aanvulling

Zijn het vaak dezelfde liedjes die ineens 'verschijnen’. Ik las wel dat je zelf kan kiezen voor een ander liedje, maar bijvoorbeeld als je wakker wordt en je hoort dan gelijk een liedje, is dat dan vaak hetzelfde liedje.

Als je nou geconcentreerd luistert naar je leraar op school ofzo, zijn die liedjes dan ff weg en hoor je dan alleen je leraar of allebei?

Moet het dus eerst stil zijn en dat je dan pas een liedje hoort of is het echt constant door alles heen de hele dag?

 

Groetjes,

M&M's en twin

 

 

Hey allemaal,

Bedankt M&M's en twin voor je onderzoek en tips. 

Hopelijk ben je iets wijzer geworden en ik ben ook wel benieuwd of er nog meer forumleden zijn die hier mee te maken hebben. Wie weet hebben zij een ‘oplossing’

Ik heb hier ook wel mee te maken. Het zorgt soms ook voor ongemakkelijke situaties, als ik een liedje in mijn hoofd hebt, dan zing ik soms automatisch hardop. Net als dat ik altijd in mezelf praat. Dan heb je dat ook niet altijd door. Dus dan ben ik aan het zingen, lekker vals, tot ik er achter kom dat iedereen het kan horen, oeps. Of als iemand een zin of woord zegt, bedenk ik daar vaak in mijn hoofd een liedje bij. Dus zo heb je constant wel iets van muziek in je hoofd.

Sorry nogmaals, nou ja, veel plezier de komende dagen met het Kylie Minogue

heel erg bedankt hiervoor🥺

Het is niet dat ergens de radio aan staat ofzo en dat je dat hoort, maar dat het 'stil’ is en je dan nog steeds een liedje in je hoofd hoort?

Juist als het stil is vult mijn hoofd zich met liedjes, uitspraken en gedachten. Maar het kan ook dat als er een liedje op de radio is dat ik alsnog een ander liedje in mijn hoofd kan hebben. Als een leraar praat ben ik wel wat meer geconcentreerd daar op en daardoor hoor ik het denk ik niet. Misschien onbewust, maar even niet bewust.

Zijn het vaak dezelfde liedjes die ineens 'verschijnen’.

Soms wel, maar het heeft ook te maken met welke muziek ik recent geluisterd heb. Soms is het niet eens het hele lied, maar een couplet of refrein of alleen melodie. Dat is nog vervelender omdat je dan niet verder komt en dan word ik ook helemaal gek van mezelf..

Ik las wel dat je zelf kan kiezen voor een ander liedje, maar bijvoorbeeld als je wakker wordt en je hoort dan gelijk een liedje, is dat dan vaak hetzelfde liedje.

Dat is mij nog niet gelukt. Als iemand anders een ander liedje zingt ga ik automatisch dat ook zingen, dat dan weer wel. En mijn broertje wordt soms helemaal gek als ik blijf zingen of constant hetzelfde zing, dan gaat hij expres een heel ander liedje er doorheen zingen. Soms helpt dat wel, soms niet. maar als ik een liedje in mijn hoofd heb als ik wakker word, heb ik die heel de dag in mijn hoofd.

Kauwgom werkt bij mij inderdaad ook niet. Verder heb ik helaas niet echt tips, omdat ik zelf ook niet echt dingen heb die er tegen helpen😂

Dat Deense liedje flip flop fliep flap philfinger dance song, is nu ook heel populair geworden in Nederland. Maar dat blijft pas echt in je hoofd hangen..😬

https://m.youtube.com/watch?v=RO75ZzqUOJw

Groetjes,

Simply Me

Reageer