Skip to main content

Afvallen

• April 30, 2026
  • 13 reacties
  • 272 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Haii, ik ben een 15 jarig meisje en zit op gezond gewicht. Ik wil eigenlijk al mijn hele leven afvallen, maar ik was nooit echt serieus. Ik heb wat dagen geleden besloten dat ik echt wil afvallen, en ben sindsdien al afgevallen. Aan het begin kon ik niet slapen van de trek, maar nu voel ik het eigenlijk niet meer. Kunnen jullie misschien jullei verhaal/ervaring delen? Ik heb het aan mijn vriendin verteld, maar ik voel me verantwoordelijk voor haar. Ik wil niet dat ze mijn gedrag gaat overnemen. Daarom ben ik hier, gewoon om even mn verhaal aan iemand te doen.

Een deel van de tekst is aangepast door de Kindertelefoon ivm forumregel 6. Plaats geen illegale, schadelijke, triggerende en/of choquerende (seksuele) inhoud of links op het forum.

13 reacties

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • April 30, 2026

Waarom afvallen als je gewicht gezond is?

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • April 30, 2026

Hoi,

Wat is de reden dat je af wil vallen?..

Wil eigenlijk vooral zeggen dat ik een beetje van schik van het gewicht dat je bent afgevallen in die korte tijd. Dan zul je echt veel te weinig gegeten hebben (ook al is het in het begin vooral vocht wat je verliest), dat is ongezond en kan zelfs gevaarlijk zijn / worden. Je bent in de puberteit en hebt voldoende voeding hard nodig ❤

Liefs

(*afgevallen gewicht en tijdspanne zijn later verwijderd uit topic)

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • May 3, 2026

als je wilt afvallen, ga dan op dieet in plaats van niks meer eten, dit is oprecht gevaarlijk en met dieet kun je ook heel goed afvallen, ik zelf ben in 18 weken al een paar kilo afgevallen (ben nu nog steeds bezig)

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • May 5, 2026

Ik eet wel, maar probeer het zo min moelijk te doen. Als ik weet dat ik een intensieve workout ga doen eet ik soms nog wel wat.  Ik tel mijn caloriën en probeer onder een bepaald getal te blijven.(schrijf ik niet op omdat het waarschijnlijk wordt verwijderd). Ik probeer ook gewoon zo veel mogelijk te sporten, soms 2x op een dag. Het geeft me iets om mee bezig te zijn, alleen ik merk dat ik me niet goed op school kan focussen. (3 vwo)

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • May 5, 2026

Hey ​@gerdje501 ,

Ik heb een eetstoornis gehad en dit klinkt echt precies als wat ik ook had, slecht kunnen concentreren herken ik wel en gebeurt pas als je echt veel te weinig voeding binnen krijgt.. ❤ 

Zou je naar de huisarts durven gaan? Want om heel eerlijk te zijn denk ik wel dat dat nodig is. 

Liefs 🫂

35 Bomen
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • May 5, 2026

Hallo ​@gerdje501 

Wat is jouw lengte ? Ik was tot een half jaar geleden ook echt best dik maar nu ben ik opeens mega dun en 30 cm hoger. Het kan dus ook gewoon zijn dat je nog niet in je groeispurt zit. Je kan natuurlijk wel wat op je voeding letten dat is alleen maar goed, maar je hoeft niet per se mega veel af te vallen. Je bent nog best jong en mensen die heel dun zijn zijn juist ongezond.

Dus kijk maar maar je hoeft niet meteen af te vallen je kan het gewoon over de maanden als niet jaren heen doen.

Vriendelijke groet 35 bomen

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • May 5, 2026

Lief dat je bezorgt bent, maar ik zit op een gezond gewicht, geen ondergewicht. Ik ga al naar theraphie (andere redenen), maar als ik eerlijk ben ben ik bang dat mijn therapeut het aan mijn ouders verteld. Ik ga het wel aan haar vertellen, maar ik zeg het gewoon heel subtiel, zodat ze niet schrikt ofzo. (Want ik heb het opgezocht en ik ben … kilo kwijt in minder dan 2 weken wat normaal 5-10 weken duurt). Ik merk wel dat ik er constant aan denk.

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • May 5, 2026

Ik ben 176 cm, ik ben altijd al langer geweest dan mn klasgenoten etc, nooit echt een groeispurt gehad. Gewoon een voorsprong.

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • May 5, 2026

@gerdje501 dat snap ik wel, goed dat je het in ieder geval wel gaat vertellen 🫂❤

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • May 5, 2026

een therapeut moet zweren bij een geheim houding plicht, zelfs voor je ouders. als ze wel iets vertellen zonder jouw toestemming kunnen ze echt grote problemen krijgen. dus je hoeft je geen zorgen te maken dat hij/zij iets tegen je ouders zegt. 

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • May 5, 2026

Bedankt, dat stelt me toch wel gerust. Maar ik ben natuurlijk nog onder 18, geldt dan hetzelfde?

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hi ​@gerdje501 ,

Een therapeut heeft geheimhoudingsplicht ook als je minderjarig bent, als je je therapeut iets verteld wat een onveilige situatie is kan ze wel je ouders waarschuwen maar dan wordt dat ook tegen jou gezegd. ♥️ Als je hem/ haar iets verteld kun je er ook bij zeggen dat je niet wil dat je ouders het weten of samen naar een mogelijke optie kijken wat bij jou past. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. 🤗

Liefs

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • May 5, 2026

Dankjewel ♥️♥️♥️