15 maar nog steeds niet ongesteld

  • 29 March 2019
  • 1 reactie
  • 294 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi hoi.
Ik ben 15 jaar en ik ben nog steeds niet ongesteld geweest. Wel heb ik al best veel witte afscheiding .
Maar ik voel me heel onzeker wabt heel mn klas is al ongesteld. En ze vragen ook alrijd aan mij ben je al ongestel???
En dat ik niet ongesteld ben vond ik nog niet zo erg.
(Kunnen mensen niet reageren met" wees blij dat je nog niet ongesteld bent")
Maar ik ben bang dat ik ongesteld wordt op een moment dat ik een witte broek aan heb ook als ik ga zwemmen. Dus dat is niet ecbt prettig. Hierdoor ben ik echt heel onzeker

1 reactie

Hey!

De eerste keer menstrueren gebeurt bij ieder meisje op een ander moment. Gemiddeld is het vroeger dan je vijftiende, maar het is zeker niet abnormaal om het pas voor het eerst te hebben later in de puberteit. Pas als je achttien bent en je hebt nog steeds niets kan het nuttig zijn een bezoek te brengen aan een gynaecoloog.

Misschien kun je eens aan je mama vragen wanneer zij voor het eerste keer ongesteld was? Bij veel meiden komt die leeftijd ongeveer overeen.

Je hebt al veel witte afscheiding, dat is inderdaad iets dat kan duiden op het feit dat je bijna gaat menstrueren.

Je kunt voor de zekerheid steeds alvast standaard een inlegkruisje in je onderbroek doen, zodanig dat wanneer je je regels voor het eerst hebt het niet helemaal lekt, het is ook fijner voor de afscheiding die je nu hebt. Het kan geen kwaad om dit gewoon elke dag in te doen en is niet zo moeilijk, dat is dus zeker aan te raden.
Als je op een dag tekenen hebt als buikpijn of erg vaak moeten plassen doe je er misschien goed aan om dan een maandverband in te stoppen.

Het zou niet fijn zijn voor jou als je eerste menstruatie gebeurt als je bv. gaat zwemmen.
Hoewel het niet leuk is hoef je er ook niet te veel mee bezig te zijn. Als het zo is dan zeg je het aan je leerkracht en mag je net als iedereen die z'n menstruatie voor de zoveelste keer heeft aan de kant zitten.
Je regels zullen niet plots doorbreken in het water, daar hoef je niet bang voor de te zijn.

Ik weet dat ik je niet enorm nuttige tips kan geven, maar er is gewoon niet zoveel aan te doen.
Zorg dat je altijd maandverbanden mee hebt in je rugzak zodat je dat meteen kunt indoen als het zover is.
Voor de rest is het gewoon afwachten en niet te veel stress hebben.

Als je dat wil kun je hier nog extra info vinden over de menstruatie.

Groetjes
Lot

Reageer