Skip to main content

Als je nu een geloof moet kiezen waar jullie voor altijd moeten in geloven (voor de mensen die al gelovig zijn mogen hun geloof niet kiezen) welke zou het dan zijn en waarom 

Hoi, ik zou mijn huidige 'geloof' kiezen.  Ik ben bij een vrije (vrijzinnige heet dat) kerk en daar heb ik alle ruimte om te denken en vinden wat ik zelf wil. En wordt mij niet  verteld wat ik moet vinden of denken. En is er ruimte voor iedereen die zichzelf is. Dat bevalt me prima 😉want ik ben overtuigd van de oerknal, evolutie en dat liefde tussen mensen nooit verkeerd kan zijn. Helaas zijn er nogal wat religies die zich wel in die prive sfeer mengen. En die mensen vertellen dat bijvoorbeeld lhbti+ niet mag van hun goden. Ik zou me daar niet bij thuis kunnen voelen. Live and Let live 🌈❤️.

Groetjes liefs Tartan

Misschien geloof in mensen?

Dat is denk ik niet wat je bedoelt.

Maar hoe kun je stellen dat je je leven lang ergens in "moet" geloven? Hoe kun je iemand dwingen om iets te geloven als hij het niet gelooft?   Je kunt doen alsof maar je kunt nooit iemand dwingen om het echt te geloven.

@Gekehenkie, ik zal dan niet gelukkig kunnen leven. Geen enkel ander geloof of niet-geloof geeft je wat ik met islam heb ervaren. Daarnaast vind ik sommige dingen in andere religies echt slecht, zoals hoe in het christendom Jezus, vrede zij met hem, wordt gezien als offer terwijl hij onschuldig was of hoe alleen joden naar de hemel kunnen. Hoe sommige hindoes apen, Hanuman,  oa. als godheid hebben of de boeddhisten zeggen om in volledige vrede te leven, terwijl dezelfde boeddhistische landen gwn legers hebben enzo, dus dan spreken zij zichzelf tegen. Of hoe atheïsme geen moraliteit noch doel geeft. Daarnaast zal ik nooit leugens willen volgen, dus zal ik nooit een andere religie willen volgen.

@Tartan15 

Dank je wel voor je openhartigheid. Ik begrijp dat je op zoek bent naar vrijheid om zelf te denken en te geloven wat je wilt, maar ik wil je graag met liefde corrigeren, omdat ik geloof dat het pad naar de waarheid en vrijheid in Jezus ligt. Ik wil je ook uitleggen waarom het geloof in de Bijbel en het volgen van Jezus de enige juiste keuze is, en waarom andere benaderingen, zoals het geloof dat je noemt, niet overeenkomen met wat de Bijbel ons leert.

1. De Bijbel is de waarheid, niet persoonlijke interpretatie. In de Bijbel staat duidelijk dat er maar één weg is naar God en eeuwig leven: door Jezus Christus. Jezus zei in Johannes 14:6: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij." Dit is geen vage filosofie, maar een absolute waarheid die Jezus Zelf heeft uitgesproken. Een "vrije" kerk waar je jezelf kunt zijn, klinkt misschien aantrekkelijk, maar de Bijbel waarschuwt ons om niet toe te geven aan onze eigen verlangens en meningen als die tegen Gods Woord ingaan. God heeft ons niet uitgenodigd om te denken wat we willen, maar om de waarheid te zoeken zoals die in de Bijbel is geopenbaard.

2. Het universum heeft een Maker – het cosmologisch argument. Het lijkt erop dat je in de evolutie en de oerknal gelooft, maar ik wil je erop wijzen dat deze theorieën niet de beste verklaringen zijn voor het ontstaan van het universum. Het cosmologisch argument leert ons dat alles wat een begin heeft, een oorzaak moet hebben. Het universum heeft inderdaad een begin gehad – de oerknal – maar deze gebeurtenis kan niet door zichzelf verklaard worden. Iets dat begint, heeft altijd een oorzaak die buiten datgene zelf ligt. Dit wijst naar een Creator, en die Creator is de God van de Bijbel. Het idee dat alles uit het niets komt, is niet logisch. De wetenschap toont aan dat er een oorzaak moet zijn, en de meest logische verklaring is een intelligente Maker.

3. De waarheid over lhbti+ en Gods liefde. Je zegt dat je het moeilijk vindt om je thuis te voelen in religies die lhbti+ afwijzen, en je gelooft dat liefde tussen mensen nooit verkeerd kan zijn. Ik wil je met liefde corrigeren dat liefde in de ogen van God veel meer betekent dan enkel acceptatie van alles wat we doen. Gods liefde is onvoorwaardelijk, maar Hij roept ons ook op om Heilig te leven en ons af te keren van zonden, en de Bijbel is duidelijk over seksuele relaties buiten een huwelijk tussen een man en een vrouw. Het is belangrijk om de Bijbel niet te negeren of de gedeeltes die ons corrigeren te vermijden. In plaats daarvan roept God ons op om ons leven aan Hem toe te wijden en zijn pad van gerechtigheid te volgen.

4. Jezus als de enige weg. De vrijheid die Jezus biedt, is de ware vrijheid. Je zegt dat je vrijheid belangrijk vindt, en dat is iets waar ik je volledig in kan begrijpen. De waarheid is echter dat echte vrijheid te vinden is in het volgen van God. Jezus zegt in Johannes 8:32: "En u zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u vrijmaken." Het volgen van Jezus brengt vrijheid van zonde, schaamte en angst. In Hem vinden we de ware betekenis van liefde, en die liefde is niet gebaseerd op goedkeuring van alles wat we doen, maar op een diepe relatie met God die ons transformeert en geneest.

@Gekehenkie 

Waarom ik Jezus zou kiezen als ik opnieuw moest kiezen: Als ik moest kiezen welk geloof ik zou volgen, zou ik zonder twijfel het christendom kiezen. Het biedt een fundament van waarheid, liefde en hoop dat in de hele geschiedenis door geen enkel ander geloof kan worden geëvenaard. Jezus biedt vergeving voor onze zonden en een leven vol vrede met God, iets dat we nergens anders kunnen vinden.

Ik wil je met liefde aanmoedigen om Jezus te volgen. De Bijbel biedt niet alleen het antwoord op de vragen van vandaag, maar het biedt ook eeuwig leven en een relatie met de Schepper van het universum.

Samenvattend: Als je op zoek bent naar de waarheid en echte vrijheid, dan is het christendom het enige geloof dat je zal leiden naar de verlossing die je zoekt. Het universum heeft een Maker, en die Maker is de God van de Bijbel. Jezus is de weg, de waarheid en het leven, en het is door Hem alleen dat we eeuwig leven kunnen ontvangen.

Ik bid dat je het pad naar Jezus zult vinden en dat je Zijn liefde en waarheid in je leven zult ervaren.

Gods zegen!

@DB777  Sorry, geen belangstelling. Ik heb mijn mening en mijn overtuiging en zou je alsjeblieft niet uit naam van Jezus mensen willen "corrigeren"?  Ik ben trouwens ook niet verder gekomen dan dat stukje, de rest van je betoog heb ik niet gelezen. En ik zal ook niet anders gaan denken ook al typ je duizenden woorden. Ieder z'n eigen waarde. Oke? 

Tartan 

@Tartan15 Doe geen moeite om het te lezen hoor. Een en al bekrompen gepredik.  “There is no hate like christian love” zullen we maar zeggen. (Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk. Hoe jij er in staat vind ik juist heel erg goed. Jij gaat naar de Remonstrantse kerk toch?)

Helemaal eens met ​@Tartan15 !  Dat getuigen en bekeren  stoot mij alleen maar af.  Vaak gebruiken mensen dan allerlei mooie woorden als "met liefde" en "houdt van jou" om tegelijkertijd de naarste haat en beperkingen aan anderen op te leggen. Sorry ik vind het altijd zeer creepy dat gepraat uit naam van goden etc. Niet aan mij besteed! 

Tover 

Hey ​@Tartan15  idem dito! Geld ook voor mij. Pogingen van sommigen om mij te overtuigen zijn dan ook totaal zinloos. Ik lees het niet meer. 

Liefs Tover xxx

sorry ​@DB777 geen behoefte aan dit ik ben een tijd christelijk geweest maar er werden me zoveel dingen verboden ik mocht niks meer en als ik weet deed moest ik weer biechten. werd er gek van ik heb het geloof van ,e afgezet maar ga geen mensen corrigeren pls je moet accepteren dat mensen een ander geloof hebbeN (sorry als dit boos overkomt das echt niet mijn bedoeling) gewoon vrede oke en vrienden maar iedereen is goed zoals die is, welk geloof ook welke huidskleur,haarkleur oogkleur of je lhtbi+ iedereen is goed, lief aardig en geweldig en dat is iedereen op zijn eigen manier

Hoi ​@tim16  ja klopt.  Als ik dat zalvende maar oh zo bekrompen gepreek van sommige mensen lees en hoor begrijp ik de geschiedenis van ons kerkgenootschap ook steeds beter zal ik maar zeggen 😉 verjaagd en vervolgd door hen die zelf vervolgd waren. Als grootste zonde werd "ons" aangerekend dat de remonstranten vonden dat mensen een eigen keuze hadden en de Bijbelteksten niet in beton gegoten waren. Zo te merken nog steeds een actueel thema 🤔 kun je je voorstellen dat de remonstranten in 1986 als eerste kerk ooit, homo- en lesbische paren trouwde en dat ze daar nu nog steeds door sommigen voor worden weggezet? 2024. Ik voel me daarom juist thuis! 💪😁

Groetjes liefs Tartan XxX

Zelf weet ik het niet echt. Ik denk een beetje hetzelfde als ​@Tartan15 . Gewoon geloven in een God (weet dus nog niet 100% zeker welke) maar wel geloven in de oerknal en zo. 

Verder ben ik het eens met de andere, ik ben ook niet verder gelezen dan corrigeren. Ik snap dat je in Jezus gelooft ​@DB777 , maar probeer niet andere mensen te overtuigen erin te geloven. Is al vaker gebeurt en daar kwam alleen maar ruzie uit

Groetjes Lupus 

volgens  mij is ​@DB777 zijn account geblokkeerd zijn profielfoto is weg

Als je nu een geloof moet kiezen waar jullie voor altijd moeten in geloven (voor de mensen die al gelovig zijn mogen hun geloof niet kiezen) welke zou het dan zijn en waarom 

Ik ben een volger van jezus, en ik zou het 100x opnieuw kiezen:) er zitten geen strenge dinge tussen en je hoort gewoon dat jezus van je houdt enzo 

Nou als je al mag kiezen welk geloof je wil dus welke god je eruit kiest nou dat bewijst dan wel weer dat het allemaal inbeelding is 

Geef mij maar een godin, nee grapje ik kies voor niks het leven is al ingewikkeld genoeg om er een godsdienst bij te sleuren die alles dat niet verklaard kan worden te verklaren

@Tartan15 Doe geen moeite om het te lezen hoor. Een en al bekrompen gepredik.  “There is no hate like christian love” zullen we maar zeggen. (Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk. Hoe jij er in staat vind ik juist heel erg goed. Jij gaat naar de Remonstrantse kerk toch?)

Dit is niet waar, hij zegt en legt uit wat hij gelooft. Als hij dat gelooft dan is dat toch prima? Hij antwoord gwn wat hij gelooft dus.

@ItsJFromUtrecht Ja, hij legt uit wat hij gelooft en ik vind dat bekrompen gepredik. Iedereen mag geloven wat die wil en ik mag daar dan weer wat van vinden.

Ik ben een volger van jezus, en ik zou het 100x opnieuw kiezen:) er zitten geen strenge dinge tussen en je hoort gewoon dat jezus van je houdt enzo 

Dat ligt eraan bij welke kerk je zit. Je hebt strenge kerken en kerken die veel vrijer zijn.

@stitch1234 ,

Volgensmij heeft hij nooit een profiel foto gehad. Maar we zullen nooit weten tot dat hij weer een keer reageert 

Groetjes Lupus 

Dit is niet waar, hij zegt en legt uit wat hij gelooft. Als hij dat gelooft dan is dat toch prima? Hij antwoord gwn wat hij gelooft dus.

Het is zeker prima als je zegt wat je gelooft en denkt, maar het ging hier om corrigeren en anderen weinig tot geen ruimte geven. Ook ging het om de enge mentaliteit dat er 1 waarheid is, en iedereen die niet buigt voor die geweldige waarheid en overtuigingen deugt niet, zit fout, kan onheil verwachten en mag er niet zijn. Dat is wel wat heftiger dan alleen even uitleggen wat je geloof is lijkt mij. En ja, dat roept volkomen terecht reactie en irritatie op. Ik begrijp gewoon nooit waarom mensen een ander niet kunnen accepteren en dan zo nodig hun overtuiging er bij anderen in moeten stampen. Laat ik het zo zeggen, dat heeft bij mij en elk zelf denkend mens geen enkele zin. En ik ben er ook gewoon niet van gediend. Ook dat is, net als al dan niet geloven, mijn goed recht. Respecteer en accepteer elkaar gewoon. 

Tartan 

Jullie gaan al een tijdje offtopic, willen jullie bij het onderwerp blijven? 

Anne - De Kindertelefoon

Hey, oke laat ik dan on topic zeggen dat ik vind dat Darwin gelijk had en ik daarom met respect voor anderen de evolutietheorie bewezen vind. En dus kies ik voor niet-religieus zijn en humanist. En dat mag en kan ik. Gelukkig maar. 

Liefs Tover xxx 

Reageer