Skip to main content
Vraag

Wat vinden jullie mooie Bijbelteksten

• January 17, 2026
  • 6 reacties
  • 44 Bekeken

Forum|alt.badge.img+5

Hi allemaal,

Ik had een vraagje aan jullie? Wat vinden jullie mooie, bemoedigende of belangrijke Bijbelteksten? Zo vind ik bijvoorbeeld Romeinen 8:31 heel mooi: ‘Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?’

En Johannes 3:16: ‘Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.’

En 1 Timotheüs 6:12: ‘Strijd den goeden strijd des geloofs, grijp naar het eeuwige leven, tot hetwelk gij ook geroepen zijt, en de goede belijdenis beleden hebt voor vele getuigen.’

Wat vinden jullie mooie Bijbelteksten???

Groetjes

6 reacties

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • January 18, 2026

Dat is wel een heel mooie taal, dat oude Nederlands met die subjunctieven (‘verderve’).  Ik begrijp niet alles, moet ik zeggen.

Wij hebben een hele mooie bijbel met prachtige gravures die ik wel eens zou willen lezen.  Het liefste samen met iemand die het een en ander kan uitleggen zonder me te willen bekeren.  Het is natuurlijk bijzonder om in de leefwereld van mensen van 2000 jaar geleden te stappen.

Ik vind die tekst van Johannes 3:16 overigens geen reclame voor het christendom.  God heeft naar aanleiding van één schimmige overtreding helemaal aan het begin van de wereld bepaald dat alle mensen zondig zijn.  Om die zonde uit te wissen, stuurt hij zijn zoon om dood gemarteld te worden. Wat voor vader ben je dan?  Hij had toch ook gewoon kunnen zeggen: ‘Mensheid, het is jullie vergeven, en nu niet meer zondigen’. Hij is God, hij had dat zonder probleem kunnen doen zonder dat zijn zoon daarvoor moest opdraaien.

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • January 18, 2026

Sorry, ik ben niet gelovig.

Liefs Yusa 😘

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • January 18, 2026

@Yusa  ook als niet-gelovige of niet-christen kun je toch ook mooie verhalen lezen in de Bijbel.  De dood van Christus is toch een verhaal over angst en lijden en verdriet waarin iedereen zich kan herkennen.  Ik ben ook niet gelovig maar ik speel vaak religieuze muziek met ons orkest en veel emoties in die teksten spreken ook nu nog aan.  Vooral dan  uit het Nieuwe Testament; in het Oude Testament is God nogal een griezel en wordt er wel heel vaak verkracht en gemoord.

Forum|alt.badge.img+5
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • January 18, 2026

@Diana Wat jij zegt over die ene zonde, dat was volledig onze eigen fout en keuze. God wilde ons niet op 'robots’ laten lijken. Zelf heb ik hier ook moeite mee om dit te begrijpen, dat moet ik eerlijk toegeven.

Ik zou zeggen, ga eens een keer de Bijbel lezen. Begin bij het Nieuwe Testament, bij Mattheüs, dat is makkelijk te begrijpen en zie je veel van Zijn goedheid en liefde richting ons mensen.

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • January 18, 2026

@anoniempje6666 ben ik zeker van plan.  

banaan met chocoladesaus
Forum|alt.badge.img+3

@anoniempje6666 , ik ben niet gelovig maar dit is wel een mooie:

• Jesaja 41:10

: "Wees niet bevreesd, want Ik ben met u; wees niet verschrikt, want Ik ben uw God. Ik sterk u, ook help Ik u, ook ondersteun Ik u met Mijn rechterhand, die gerechtigheid werkt."

ik hoop dat dit je helpt!
    groetjes,
    banaan met chocoladesaus