Skip to main content

Hey!

Geloven jullie dat er iets is na de dood, en zo ja, wat?

Ik geloof wel in reincarnatie, maar ik hoop dat je ziel loskomt en opeens alles begrijpt, alles weet, en je heel gelukkig bent. Dat je mooie momenten in je leven als een soort film kunt zien en met andere zielen kunt kletsen. Dat lijkt me heerlijk!

Grtjes, Cat 

Ik denk dat het zo is zoals het was voordat je geboren werd. Geen bewustzijn, geen bestaan. Letterlijk niks. Dat lijkt mij juist een heerlijk idee.


Wat ik denk is dat het helemaal niks boeit, als het iets is dan lijkt het mij eeuwig slapen. Je kan je niks herinneren en zal nooit iets doen. 

Wat ik interessanter vind dus is hoe herinneringen werken en hoe slaap werkt, want de laatste min ofzo voor je slaapt kan je niet herinneren, je kan je slaap zelf niet herinneren enz, je wordt gwn weer een keer wakker. 

En dat wakker worden, dat vind ik fascinerend. Zomaar ineens wordt je wakker en je kan alles van je er ofzo tot gister laat bedenken. Maarja, op een dag zal je niet wakker worden en zal je in slaap zijn, misschien dromen, maar nooit meer iets zien of herinneren 


Ik ben opgevoed met het idee dat er na de dood een lange slaap is en dat je daarna weer opstaat en geoordeeld wordt voor hemel of hel. Ik geloof eigenlijk dat je gewoon dood bent. Gewoon niks voelt, hoort of ziet. Niet kan denken, echt helemaal niks. Dat lijkt mij fijn na het leven.


Hey!  Ik ben het met @tim16  eens. Ik denk dat Darwin het goed had. Alles wijst daar op. Dus het is (helaas of gelukkig) na het sterven gewoon voorbij.  Elk geloof is vlgs mij ontstaan omdat mensen dat niet kunnen accepteren. Liefs, Tover xxx

p.s. ik gun natuurlijk iedereen het geloof  wat ie wil hoor!


Heyy,

Ik deel ook dezelfde gedachte als @tim16 en denk ook dat het na de dood gewoon stil is. Vind dat zelf ook wel een prettige en rustgevende gedachte ofzo.

Liefs, ItsJustMe <3


Ik geloof als moslim in een Hiernamaals. Maar er zijn heeeel wat dingen die gebeuren voor we in Hemel of Hel zitten.

  1. Na je dood zul je verblijven in je graf (ook zij die niet begraven zijn, zullen een soortgelijk proces ondergaan) en daar zul je 3 vragen gesteld krijgen. Wie is jouw Heer? Wat is jouw religie? Wie is jouw profeet? De gelovigen zullen beloond worden voor de juiste antw. en de ongelovigen zullend gestrafd worden voor de incorrecte antw.  ( Lees uitgebreide versie, Mishkat al-Masabih 1630)
  2. Na het leven in je graf zal iedereen opgewekt worden uit de dood en zal de Dag des Oordeels plaatsvinden. Op deze dag zullen onwijs veel dingen gebeuren, dingen die je niet eens zou kunnen dromen/nachtmerries van hebben. 
  3. Daarna zullen de mensen ingedeeld worden naar Hemel of Hel. De Hemel is alleen voor de gelovigen. Gelovigen kunnen of direct in de Hemel geplaats worden en daar voor eeuwig blijven of voor even in de Hel geplaatst worden om gezuiverd te worden van zondes om vervolgens later voor eeuwig in de Hemel te verblijven. De ongelovigen in Hel zijn zij die wel boodschappers kregen, van waarschuwers de boodschap hoorden, maar er voor kozen om niet te geloven, terwijl zij de Waarheid wisten. Zij zijn het die in de Hel zullen verbljven. Beide, Hemel en Hel, zijn voor eeuwig. 

“And never would We punish until We sent a messenger” (al-Israa’ 17:15)

Wat interessant is in islam is dat Allah rekening houdt met de mensen die niet de boodschap van islam hebben ontvangen of een verkeerde versie. Ook wordt er rekening gehouden met zij die mentaal en/of fysiek beperkt zijn. Voor hen is er op de Dag des Oordeels een aparte test. Dus niemand zal onrecht ervaren op de Dag des Oordeels. 

Salam🍉


Reageer