Skip to main content
Vraag

Wat geloven Refo's

• November 20, 2024
  • 6 reacties
  • 138 Bekeken

Wat geloven refo's?

6 reacties

• May 19, 2025

Ik geloof dat refo’s niet op internet mogen, in ieder geval

niet bij het kindertelefoon forum.

Volgens mij zijn refo’s wat zwaarder en negatiever: een straffende God die oordeelt en minder vergeeft en je moet heel streng de regels volgen.  Andere kerken zijn wat ‘zachter’: er mag meer en er is sneller vergeving en de hemel is makkelijker te bereiken

JeBentNietAlleen
Forum|alt.badge.img+1

He, ik ben toevallig een refo😅

En tuurlijk mogen wij wel op het internet, en we geloven gewoon dat je God om vergeving moet vragen voor wat je verkeert doet. In iedergeval is de Heere Jezus het middelpunt van ons geloof en wij refo's zijn niet een engeltje hoor. Maar wat de een zwaar noemt is voor ons van wat wij zelf over hebben voor het God. En wij geloven niet dat iedereen naar de hemel gaat... 

Maar er is zeker hoop! Ook voor jou

We proberen de relatie tussen God en ons zelf te herstellen snap je?

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 6, 2025

Wat is een refo?

Linax
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • October 11, 2025

@Wolf Ik ben niet refo (wel christelijk)

Maar ik woon wel in de biblebelt,

het zijn mensen die heel erg streng zijn met het christelijk geloof. Alleen rokjes dragen, geen radio of tv, op zondag in de kerk moet je een hoedje dragen. Iedereen heeft er zwart aan. En als het gebed komt, gaan de mannen staan, ook sommige jongens! Tiktok en insta is super verboden, en homo zijn is ook slecht. 

Ook denken ze dat God heel streng is, het is iets heel bijzonders als je bekeerd bent, en dat het bijna onmogelijk is om bekeerd te worden. (Bekeerd is dat je niet naar de hel gaat, maar naar de hemel). 

Dus jaa, dat was ff wat ik wou toevoegen, geen idee of ik iets verkeerd heb gezegd, maar ja jullie kunnen me altijd nog verbeteren XD

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 11, 2025

Dank je wel voor deze uitgebreide antwoord ​@Linax! Hierdoor snap ik het beter

xx liefs Wolf 🐺

Forum|alt.badge.img+5

Wat geloven refo's?

Ik ben zelf christelijk. Ik beschouw mezelf niet als refo. Refo's zijn eigenlijk de 'rechtse’ mensen binnen het christendom in Nederland. Dit zijn mensen die zich (naar de buitenwereld) heel netjes aan de regels en dergelijke houden. Zo gaan ze op zondag alleen naar de kerk, en doen ze voor de rest niets die dag, omdat dat niet mag. Eigenlijk kan je ze wel herkennen als je ze ziet: vrouwen hebben vaak zwarte kleding aan, rokken en jurken tot op de knietjes (geen broeken), mannen hebben vaak een nette broek aan en een blouse. Voor deze mensen is iets anders zijn dan hetero een 'no go', evenals een TV hebben, kerstboom, vrouwen die een broek aan hebben, abortus (en voorbehoedsmiddelen) en verzekeringen. Ze gaan op zondag 2x naar de kerk en ook op alle feestdagen.

Refo's zijn naar de buitenwereld heel netjes. Het lijkt alsof ze alles goed doen. Maar niets is minder waar. Op zaterdagavond met z'n allen naar de kroeg en lekker zuipen. Om 0:00 uur thuis zijn, want op zondag ergens anders zijn dan in de kerk of thuis, dat is verboden.

Zoals ik al zei: ik ben zelf christelijk. Dus ik moet oppassen wat ik zeg. Maar ik ben geen refo. Ik bevind me meer in het linkse spectrum binnen de kerk.

Deze link helpt je misschien meer met het begrijpen van wat refo's zijn:

Wat is het verschil tussen gereformeerd en reformatorisch? - GoeieVraag

Ik hoop je hier verder mee te hebben geholpen.