Skip to main content

Wat gebeurt er als je niet in andermans narratief past?

• July 10, 2026
  • 2 reacties
  • 22 Bekeken

Jesth Roque
Forum|alt.badge.img

Ik wil graag wat delen van hoe ik het leven zie en mijn filosofie.

Ik kijk al heel mijn leven naar menselijk gedrag. En ik denk dus dat mensen elkaar pijn doen, onbewust terwijl ze tegelijkertijd goede bedoelingen met je hebben. Iedereen die ik ken die "gaat maar door het leven", dus die denken niet na over wat ze doen. Als jij je grenzen aangeeft, dan reageren ze defensief, of gaan ze je ghosten, want ze worden dan ongemakkelijk. En dat doet je nog meer pijn. Maar dat weten ze niet.

Ik weet dat ik mensen niks wijs kan maken. Want als je het publiek de waarheid laat zien haten ze je, en als je het publiek entertaint door hun leugens te voeden, zal er van je gehouden worden en word je geprezen als je het goed doet. Maar ik wil dat mensen meer nadenken over wat ze doen, dan kennen ze zichzelf beter. Dat is ook fijn, als je jezelf kent.

Mensen nemen afstand van je als je niet in hun narratief past. Dan mogen ze je gelijk niet meer, als jij niet doet hoe ze denken dat je doet.

Denkt iemand er ook zo over? En herkent iemand dit ook?

2 reacties

• Net nieuw
  • July 12, 2026

omg jij snapt m! je wil niet weten hoeveel slapeloze nachten ik heb gehad met echt precies hetzelfde idee in mijn hoofd. wat me wel opvalt is dat het vooral is met mensen tussen de leeftijd 13/16 ik ben namelijk bevriend met wat colega's van me (de bever dus iedereen is in het algemeen tussen de 20) en zei zijn zooo veel fijner om mee om te gaan omdat zei precies die dingen ook al snappen. 

ik had het hier laatst over met een goede vriend van me en we kwamen eigenlijk samen op de conclusie dat de meeste mensen eigelijk gewoon over zichzelf willen praten, en als je je grenzen aangeeft kan het in hun perspectief ineens voelen als een soort aanval. wat ik nogal onzin vind eigenlijk.

ik zou echt al mijn organen verkopen om iemand te vinden die gewoon eerlijk aangeeft wat hij/zei wel of niet oke vind en daar op een respecvolle manier over kan praten.

ik weet niet of je “de meeste mensen deugen van rutger bregman” al hebt gelezen trouwens maar dat is ook wel een eye opener vanaf het andere perspectief.

hope this helps.

groetjes,

kip

Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • July 13, 2026

Daarom zijn domme mensen zo gelukkig: ze leven maar een beetje en denken alleen aan hun eigen beperkte leventjes en voelen zich nergens schuldig over omdat ze niet eens weten als anderen er last van of door hebben. That’s life…

Ik denk ook altijd heel veel en kan dat niet stoppen maar het is supervermoeiend, niemand heeft het door dat je constant rekening met ze houdt en terwijl jij tobt, feest de rest door