Skip to main content

Veel mensen komen Islam tegen op het nieuws en in films, maar dat is niet een realistisch beeld van wat Islam is. Mijn vraag aan jullie is: 'Waarom denken mensen zo verkeerd over Islam?

Zo zag ik laatst hoe mensen dachten dat het islamitische rijk mensen forceerde om te bekeren, terwijl dit niet verder van de waarheid kan liggen. Dwang in bekeren is expliciet verboden. 'Er is geen dwang in de godsdienst. Waarlijk, het rechte Pad is duidelijk te onderscheiden van het pad dat doet afdwalen. Iedereen die niet in afgoden gelooft, en in Allah gelooft heeft een sterk houvast gegrepen dat nooit zal afbreken. En Allah is de Alhorende, de Alwetende.' (2:256, Koran)

Ook denken veel mensen dat in Islam het doden van niet-moslims normaal is. Dit is totaal incorrect! In Islam is het doden van onschuldige mensen verboden en wordt zwaar beboet. 5:31 zegt hoe het doden van één onschuldige persoon hetzelfde is alsof jij de hele mensheidd hebt gedood. Ook zal het doden van beschermde mensen, met wie je een bond had gesloten, leiden tot een zware straf, namelijk het niet binnengaan van Paradijs. Zelfs niet de geur van het Paradijs ruiken.

Toch denken mensen dat moslims andere dwingen zich te bekeren en het doden van onschuldige mensen vanuit hun religie. Islam heeft dus niks met deze zaken te maken en veroordeelt het ten strengste. De 'moslims' die wel zulke zaken verrichten, volgen dus niet de religie, maar hun eigen verlangens en ideologie. Dit vergeten mensen snel. Kunnen jullie mij vertellen waarom mensen zo snel generaliseren en veroordelen wnr het gaat over Islam?

Liefs,

Salam

Waarom weet ik niet, maar heb wel weet iets bij geleerd

Groetjes mij @anoniemxv


 

Veel mensen komen Islam tegen op het nieuws en in films, maar dat is niet een realistisch beeld van wat Islam is. 

Je zegt het zelf. Soms is dit de enige kennis die sommige mensen over de islam hebben, dus is het normaal dat er misconcepties zijn. Er is niet altijd evenveel (juiste) informatie over.


Fijn om te horen, @Anoniemxv!

Helaas is dat waar, @Salaam 


Hoihoi @Salam 

Ik snap dat je dat lastig vind.

Eerst dit misschien even lezen, dan zul je het beter begrijpen.

  1. "En bestrijdt op de weg van Allah degenen die jullie bevechten, maar overtreedt de grenzen niet. Voorwaar, Allah houdt niet van overtreders. " (Surah Al-Baqarah, 190)

  2. "Dood hen waar je hen ook vindt en verdrijft hen, waarvan zij jullie verdreven hebben. De verleiding is erger dan het doden. En bestrijd hen niet bij de ingang van de heilige moskee totdat zij daarin tegen jou vechten. Maar als zij tegen jullie vechten, dan dood hen. Zo is de vergelding voor de ongelovigen. " (Surah Al-Baqarah, 191)

  3. "En strijd op de weg van Allah tegen degenen die tegen jullie vechten en overtreedt de grenzen niet, want Allah houdt niet van overtreders." (Surah Al-Baqarah, 194)

  4. "En bestrijdt hen totdat er geen verzoeking meer is en de godsdienst alleen aan Allah behoort." (Surah Al-Baqarah, 193)

Ik zal het even uitleggen. Nou ja, even. Dat ook weer niet haha.

De teksten hierboven hoor ik vaak bij refo mensen die de Islam haten en ook hun ´bewijs´ laten horen.

De teksten hierboven zijn teksten waardoor ik moslims en moslima´s minder goed vertrouw. Dat is niet bij alle mensen zo hoor.

Ik geloof zeker dat er moslims en moslima´s zijn die vrede en zo willen hebben op de wereld. Net als jij @Salam :)

Maar het is bij mij niet zo dat ik elke moslim of moslima vertrouw, dat is trouwens ook gewoon bij normale mensen hoor :) 

Maar sommige moslims en moslima´s hebben een sterke jodenhaat. Bij ons in de buurt woont een orthodoxe joodse man. Ik zag een keertje uit het raam hoe hij werd bespot door een moslima. Het was een meisje van 14 jaar ongeveer. Zo jong al. 

Wat ook een reden is, is dat er in andere landen een sterke christenvervolgingen zijn. Door de IS, Taliban. Maar niet alleen door islamitische groepen hoor. Ook in Noord-Korea, waar er hele kampen zijn opgezet die net zo erg zijn als Auschwitz. Daar worden trouwens ook andere geloven vervolgd. Maar goed. Dat is misschien ook een reden waarom er mensen islamitische mensen niet zo goed vertrouwen. 

Als ik eerlijk ben, denk ik dat het vooral de christenen zijn die de islam haten door wat er in andere landen gebeurt. Zo hebben wij tegenover ons huis een streng reformatorisch gezin wonen. De ouders lieten toen Geert Wilders de verkiezingen won, sterk hun mening horen aan mijn ouders. Ze vonden het goed dat hij had gewonnen, aangezien hij de moslims en moslima´s haatte, en een streng asielbeleid wou oprichten.

Ik hoop dat je het nu beter begrijpt.

Ik heb het geprobeerd zo voorzichtig mogelijk uit te leggen, mocht je het vinden dat ik het niet goed uitgelegd heb, laat het even weten

Poeh, ik ben hier minstens een kwartier mee bezig geweest. Wel een mooi onderwerp @Salam 

 

Heel veel succes!

Liefs Anoniema 

 


 @Anoniema , de Koran is een boek dat is samengesteld over een periode van 23 jaar. Elk vers werd geopenbaard in een bepaalde tijd en context. Context is altijd belangrijk en daarom moet je ook de context weten. Ik zal dus ook als eerst de context geven. Het is goed dat je reageerde, want dit is ook een hele grote misconceptie ;)

De Profeet, vzmh, leefde voor 40 jaar in Mekkah voordat hij profeetschap ontving. Sinds zijn profeetschap begon hij mensen te uitnodigen naar islam, maar de afgodenaanbidders van Mekkah wilde dat niet. Zij gingen hem voor 13 jaar lang onderdrukken, vervolgen, mislukte moordpogingen, vrienden die bekeerden vermoord, kennissen die bekeerden vermoord, laten uithongeren en de verschrikkelijkste dingen die je kan denken. Na 13 jaar emigreerde Mohamed. vzmh, naar Medinah, waar hij in vrede kon leven met de andere afgodenaanbidders en de joden. De emigratie was een bevel van Allah, zodat hij veilig kon leven na de boodschap te hebben verspreid in Mekkah. Toch was het zelfs in Medinah niet veilig, want de Mekkanen waren van plan om de moslims te doden. Zo kwamen zij met een leger van 1000 man, vele paarden en kamelen, en meer geadvanceerde wapenmateriaal tegenover de 313 moslims, die alles in Mekkah hadden achtergelaten om te vluchten, en simpele wapenmateriaal hadden. Allah openbaarde (sommige) de verzen die jij dus quote. Dus nu weet je de context, maar zelfs als je die niet wist, zijn deze verzen buitengewoon rechtvaardig. Lees maar mee :)

  1. "En bestrijdt op de weg van Allah degenen die jullie bevechten, maar overtreedt de grenzen niet. Voorwaar, Allah houdt niet van overtreders. " (Surah Al-Baqarah, 190)

Hier wordt dus verteld dat er sprake is van zelfverdediging, sinds Allah zegt om hen te bevechten die jullie (de moslims) bevechten. Het is dus een vorm van zelfverdediging, zoals ik je al in de context vertelde (de Mekkanen kwamen de moslims aanvallen), maar die zelfs zonder context te begrijpen is door de vers goed te lezen.

Daarna vertelt Allah dat we niet de grenzen moeten overtreden, in andere woorden, de regels van oorlog: In islam zijn dit oa. als volgt: Je mag geen ouderen, vrouwen, kinderen of baby's doden. Ook mag je geen priesters en andere gelovige rollen doden. Zelfs als 1 van deze groep mensen tegen jou vecht, mogen moslim soldaten die persoon niet doden. Dichtbevolkte gebieden mogen niet aangevallen worden, dieren van de vijand mogen niet gedood worden, noch mogen gebouwen van aanbidding verwoest worden. In islam is het vechten alleen beperkt tot man tot man. Dit zijn dus 'de grenzen' waar vers 190 het over spreekt. Om sterk de vers af te sluiten zegt Allah hoe Hij niet van overtreders houdt, dus stimuleert Allah het behouden van de grenzen nog meer. Zie je hoe de misconceptie langzaam verdwijnt :)

"Dood hen waar je hen ook vindt en verdrijft hen, waarvan zij jullie verdreven hebben. De verleiding is erger dan het doden. En bestrijd hen niet bij de ingang van de heilige moskee totdat zij daarin tegen jou vechten. Maar als zij tegen jullie vechten, dan dood hen. Zo is de vergelding voor de ongelovigen. " (Surah Al-Baqarah, 191)

Bij vers 191 gaat het doden en verdrijving nogmaals alleen over de mannelijke soldaten, zoals eerder toegelicht. De verdrijving hier over de moslims refereert naar de 13 jaar lange periode van onderdrukking van de moslims die de Mekkanen uitvoerde. Nu zegt Allah dus dat er een mogelijkheid is voor rechtvaardigheid voor de moslims. 

Verder is verleiding niet echt de juiste vertaling. Fitnah kan in deze context het beste als onderdrukking rvan religie]  vertaald worden. Daarna zegt Allah hoe de moslims niet moeten vechten bij de vierkante moskee, de  Ka'bah, totdat de Mekkanen hen komen bevechten, dan is het vechten wel toegestaan. Dit geeft de defensieve mentaliteit, die van zelfverdediging, weer die de moslims hadden tijdens oorlog, vergeet niet dat het oorlog was. 

Wat heel jammer is dat je nog eens de verzen uit context haalt. Je hebt namelijk vers 192 niet gepost, die geeft de boodschap een hele grote draai! Hier is vers 192: Maar als zij ophouden, voorwaar, dan is Allah Meest Vergevensgezind, Meest Barmhartig.

Zelfs in tijden van oorlog, na 13 jaar onderdrukking, zullen de moslims stoppen met vechten, zodra de Mekkanen stoppen met aanvallen. Dit is zo cruciaal voor het volledige beeld, dat nu helaas ontbreekt, omdat je de vers wegliet. Deze vers laat al bijna geen ruimte meer over voor de misconceptie die je hebt, sinds de moslims zullen stoppen met vechten, ondanks het feit dat de Mekkanen begonnen. Maar we zijn er nog niet, we gaan deze hele misconceptie weghalen😉

"En bestrijdt hen totdat er geen verzoeking meer is en de godsdienst alleen aan Allah behoort." (Surah Al-Baqarah, 193)

Nogmaals, verzoeking is niet de juiste vertaling. Het is hetzelfde woord, Fitnah, dat verkeerd vertaald wordt. In deze context past onderdrukking ook prima. Het is alleen jammer dat je bij deze vers een deel weglaat, die ook weer doorslaggevend is voor de ware boodschap 😞 Hier is de volledige vers: 'En bestrijdt hen tot er geen Fitnah (meer) is en de godsdienst aan Allah behoort, maar als zij dan ophouden, dan is er geen vijandschap, behalve tegen de onrechtplegers.

Dit weerlegt het hele idee van 'agressie', sinds er in deze vers duidelijk wordt gemaakt dat je onderdrukking weg moet werken en als de vijand stopt met aanvallen,  dat jij ook stopt en vrede sluit. Niet dat je ze gevangen neemt of bloeddorstig afslacht, nee! De vijand stopt met aanvallen? Dan zullen de moslims de wapens er bij neerleggen en vrede sluiten.

Ten slotte vers 194, die erg afwijkt van de vertaling die jij gaf en ook weer voor een deel is gepost, dus die post ik ff volledig: De gewijde maand om de gewijde maand, (in) de gewijde (plaatsen en maanden) geldt de Qishâsh. Wie dan tegen jullie overtreedt, overtreedt dan tegen hem dan en dezelfde mate waarin hij tegen jullie overtreedt. En vreest Allah en weet dat Allah met de Moettaqôen is. 

En in het Engels, want dat maakt het wat duidelijker.
 ˹There will be retaliation in˺ a sacred month for ˹an offence in˺ a sacred month,1 and all violations will bring about retaliation. So, if anyone attacks you, retaliate in the same manner. ˹But˺ be mindful of Allah, and know that Allah is with those mindful ˹of Him˺.

De 1 geeft een voetnoot aan, daarin wordt vermeldt dat de 1e, 7e, 11e en 12e maand de heilige maanden zijn.

Ook vers 194 geeft aan hoe als er zelfs in de heilige maanden (waarin in normale omstandigheden niet gevochten wordt door moslims) zelfverdediging tot gelijke hoogte is toegestaan. Geen pure agressie, bloedpartijen, niks van dit. Slechts rechtvaardigheid en zelfverdediging.

Dit is wat de verzen duidelijk maken. Na het lezen van dit allemaal, de context, de ware betekenissen, de volledige verzen erbij (met de juiste vertalingen) en uitleg, valt alleen het volgende te concluderen, dat islam zelfs in tijden van oorlog begonnen door de vijand, zich enkel verhoudt tot zelfverdediging en het wegwerken van onderdrukking. Moslims zijn geen pacifisten, natuurlijk niet. Oorlog kan overal vandaan komen, ook al leef jij je leven zo goed mogelijk, dus daarom moet je weten wat je moet doen in tijden van nood. Daarom heb je dus deze richtlijnen in de Koran.

Deze verzen worden vaker 'gemisquote', dus is het ergens wel goed dat je dit benoemde @Anoniema , maar ik hoop dat je de ware betekenis hebt geleerd. Hieronder heb ik nog een voetnoot gevonden in de Engelse vertaling van de Koran. Dit zal je verder helpen ;) 

This is probably the most misquoted verse from the Quran (Verse 191). To properly understand the verse, we need to put it into context. Misquoting verses and taking them out of context can be applied to any scripture. For example, in the Bible, Jesus says, “Do not think that I came to bring peace on earth. I did not come to bring peace but a sword!” (Matthew 10:34). He also says, “But as for these enemies of mine who did not want me to be their king—bring them here and slaughter them in my presence!” (Luke 19:27). And Moses says, “The Lord is a man of war, the Lord is his name.” (Exodus 15:3). For more details, see the Introduction.

​Liefs, 

Salam🍉


De teksten hierboven hoor ik vaak bij refo mensen die de Islam haten en ook hun ´bewijs´ laten horen.

De teksten hierboven zijn teksten waardoor ik moslims en moslima´s minder goed vertrouw. Dat is niet bij alle mensen zo hoor.

Ik heb het inmiddels uitgelegd, maar laten we doen alsof ik dat niet deed. Laten we denken aan hoe er 2 miljard moslims op aarde leven. Als iedereen van die moslims de teksten op deze verkeerde manier zullen interpreteren, zoals jij of  andere mensen, dan zouden er alleen maar moslims op aarde leven, dan zou je overal elke dag aanslagen en geweld zien. Dit is echter totaal niet zo. Zelfs als je 1% (20 miljoen moslims) hebt die de verkeerde mindset hebben, zelfs dan zal je overal geweld zien uitbreken. Dit is echter verder van de realiteit. Hier zijn trouwens nog cijfers voor je om naar te kijken. Aantal doden per religie vanaf 0-2008 (Bron: body count a quantitative review of political violence across world civilization)

Het is trouwens niet logisch om te zeggen dat je bepaalde mensen niet  vertrouwt om wat een boek zegt. De beste manier om een bepaalde groep mensen te kennen, is door met ze om te gaan.

Maar sommige moslims en moslima´s hebben een sterke jodenhaat. Bij ons in de buurt woont een orthodoxe joodse man. Ik zag een keertje uit het raam hoe hij werd bespot door een moslima. Het was een meisje van 14 jaar ongeveer. Zo jong al. 

Je zegt het zelf al: sommige moslims. We hebben het over een hele kleine minderheid. Joden hebben honderden jaren vredig geleefd onder het Ottomaanse Rijk. Ze leefden onder de bescherming van de moslims en hadden toen al hun eigen rechtsinstanties, terwijl het een islamitisch rijk was. Je ziet dit heel mooi terug in Marokko en Tunesië waar je heel veel synagoges terugziet. De joden vluchtte naar deze landen om aan de vervolging  door katholieken christenen in Europa te ontsnappen. In islam is er altijd goed  met joden omgegaan, wat een kleine groep moslims doet is niet hier en daar. Wat ze doen is fout, maar het komt niet van islam, maar van hun eigen persoonlijkheid.  

Wat ook een reden is, is dat er in andere landen een sterke christenvervolgingen zijn. Door de IS, Taliban. Maar niet alleen door islamitische groepen hoor. Ook in Noord-Korea, waar er hele kampen zijn opgezet die net zo erg zijn als Auschwitz. Daar worden trouwens ook andere geloven vervolgd. Maar goed. Dat is misschien ook een reden waarom er mensen islamitische mensen niet zo goed vertrouwen. 

Dit gaat dus ook weer om hele kleine minderheden. Overigens is er uit onderzoek gebleken dat de meeste slachtoffers van IS operaties moslims waren, tussen de 82-97% (2011 report National Counterterrorism Center). IS ziet vele moslims als ongelovigen en doodt hen als gevolg, Maar kijk, denk even na. Als islam daadwerkelijk stimuleert om christenen te vervolgen, waarom zie je dat niet terug in de geschiedenis van islam? IS, Taliban, dit zijn allemaal uitzonderingen die veel worden benadrukt, alsof dit de normen en waarden van islam zijn. Nee, absoluut niet! Anders kan je ook zeggen dat alle christenen  de joden, moslims en anders denkende christenen haten, denk aan de Spaanse Inquisitie en de kruistochten. Dit is uiteraard niet hoe mensen elkaar oordelen, maar dat gebeurt wel bij de moslims. Laten we deze dubbelstandaard wegwerken ;)

De teksten hierboven zijn teksten waardoor ik moslims en moslima´s minder goed vertrouw. Dat is niet bij alle mensen zo hoor.

Ik geloof zeker dat er moslims en moslima´s zijn die vrede en zo willen hebben op de wereld. Net als jij @Salam :)

Maar het is bij mij niet zo dat ik elke moslim of moslima vertrouw, dat is trouwens ook gewoon bij normale mensen hoor :) 

Het idee dat moslims niet te vertrouwen zijn komt van xenofobie, angst voor vreemdelingen/vreemde dingen. Mensen wantrouwen moslims en de islam, omdat ze niet weten wat het inhoudt. Daarom is het belangrijk om de ander te leren kennen. Moskeeën houden open dagen waar je langs kan gaan, veel moslims zijn bereid met andere in gesprek te gaan, je hebt DawahNL die heel goed bezig zijn, je hebt ook normale, zoals mij, die graag mensen willen helpen met misinformatie. De deur is altijd open!

Liefs,

Salam :)


PS volgens mij staat in de Koran dat je alle aangeboren kenmerken van een persoon moet koesteren en waarderen. Seksualiteit is aangeboren. 

 

Dit klopt niet, nergens staat zoiets in de Koran en dit is dus totaal niet waar! Er wordt nergens in de Koran gesproken over het koesteren van aangeboren kenmerken koesten, laat staan seksualiteit, die niet eens aangeboren is. 

Past mooi in misconcepties islam


Misschien vanwege gebeurtenissen en nieuws.

Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat er in Pakistan heel vreedzaam christenen wonen en dat die helemaal niet de hele tijd worden aangevallen.   Dat klopt.

Maar kijk dan ook hoe dat komt.

Eens in de zoveel tijd krijgt er één persoon ruzie en wordt ter dood veroordeeld wegens 'kwaadspreken tegen mohammed'.   Er zijn dan massale protesten georganiseerd met tien- of honderdduizenden woedende mensen.

En het gaat dan echt over doodstraf voor een opmerking of een woordenwisseling tussen moslims en niet-moslims. En de niet-moslim verliest altijd.

Het resultaat is dat de mensen zich héél rustig houden.  Kijk, je hoeft niet elke dag mensen na te jagen, als ze maar bang genoeg zijn.

Dat is een bewuste politiek.  Je kunt zeggen dat het maar héél af en toe gebeurt en dus niet erg is.
Maar er bewust extreem gestraft om de rest van de mensen in toom te houden.    Is dat islam?  Nee, het is politiek.  Maar het gaat wel met een koran-vers erbij in naam van mohammed op basis van de islam. 

 

Misschien dat mensen zich daardoor afvragen:  Een vriendelijke islamitische buurman is 100% ok, maar waarom gaat het zo in een land dat 100% op de islam is gebaseerd?


Reageer