Skip to main content

Er zijn maar 1 miljoen moslims in Nederland, maar toch zie ik, en ervaar ik, veel haat en discriminatie. Het is echt vervelend dat dit gebeurd. Ook gedragen mensen anders naar vrouwen met hoofddoeken, dit is echt slecht. Vooral op de werkplaats. Moslima's met een hoofddoek krijgen 2 tot 7 keer minder postieve reacties bij sollicitaties  (denk aan uitnodigingen) zegt NOS.

Om die discriminatie te stoppen was er een wetsvoorstel in de politiek, maar helaas. Een wet tegen discriminatie wordt niet geaccepteerd door de Eerste Kamer. Nog een paar vragen voor jullie!

Hebben jullie weleens moslimhaat gezien?

Zo ja, wat had je gedaan?

Wat vind je van moslimhaat?

Waarom is er zoveel haat naar moslims?

Mag je volgens jou een hoofddoek dragen?

Waar denken jullie dat de hoofddoek bedoeld voor is?

Hebben jullie weleens moslimhaat gezien? Ik heb mensen vaak genoeg ‘grappen’ over moslims horen maken. Meer dan dat niet.

Zo ja, wat had je gedaan? Als familie of vrienden dat doen zou ik ze er wel op aan spreken

Wat vind je van moslimhaat? Alle haat naar wie dan ook is onzinnig.

Waarom is er zoveel haat naar moslims? Ik denk dat het vooral onwetendheid en angst is. En bepaalde politici zijn al jaren bezig de boel aan het opstoken natuurlijk. Kijk, op de Islam is, zoals op elke religie, genoeg op- en aan te merken maar haat is nergens voor nodig.

Mag je volgens jou een hoofddoek dragen?  Van mij mag iedereen dragen wat die wil. Ik vind ook dat een hoofddoek best onderdeel kan zijn van een uniform bijvoorbeeld. In Engeland doen ze dat ook al jaren en daar is het ook geen probleem.

Waar denken jullie dat de hoofddoek bedoeld voor is? Dat heeft met kuisheid/bescheidenheid te maken toch?


Hoii

Hebben jullie weleens moslimhaat gezien? Wel soms grappen over gehoord

Zo ja, wat had je gedaan? 1x aangesproken

Wat vind je van moslimhaat? onnodig 

Waarom is er zoveel haat naar moslims? Weet ik eigenlijk niet

Mag je volgens jou een hoofddoek dragen? jazeker, iedereen mag dragen wat hij/zij wil

Waar denken jullie dat de hoofddoek bedoeld voor is?  Ik weet het eigenlijk niet (heb me er nooit echt in verdiept) 

Als mensen ooit irritant of gemeen erover doen tegen jou. Gewoon niks van aantrekken het zegt eerder wat over hun dan over jou.

Doeii


Hebben jullie weleens moslimhaat gezien?

Niet zelf, wel een vriendje. En ik ben wel eens aangezien voor Aziatisch omdat ik snel bruin ben en mn haren en ogen al donker zijn en dat leverde wel een dom-botte opmerking op dus ik snap hoe ontzettend dom zulke haat is

Zo ja, wat had je gedaan?

Ik zou nu denk ik wel iets terug zeggen. Vragen met wie diegene precies een probleem heeft en waarvan last ofzo.

Wat vind je van moslimhaat?

Ik vind net als @tim16  elke haat stompzinnig. Ook van streng religieuze mensen richting lhbti+  trouwens. Wie opkomt tegen discriminatie moet dat dan zelf ook niet doen! 

Waarom is er zoveel haat naar moslims?

Domheid, onbekendheid, angst voor 'anders' 

Mag je volgens jou een hoofddoek dragen?

Be my guest. Als ik maar wel een gezicht zie anders vind ik dat weer respectloos richting mijzelf. Men ziet mij, dan ook wederzijds:) 

Waar denken jullie dat de hoofddoek bedoeld voor is?

Ik denk zeer oorspronkelijk gewoon tegen zon, zand en om de huid en haar te beschermen. Immers de mannen bedekten zich ook. Al ver voordat islam of christendom of zelfs jodendom bestond . Ook hier in onze landen trouwens. Het werd alleen minder nodig. Later verbond men er een stuk identiteit en religie aan. Net zoals de RK kerk dat destijds deed met allerlei 'heidense' dingen als een altaar, bidkapellen  en de kerstboom. 

Groetjes liefs Tartan X 


Zo veel lieve reacties! ❤️

Ik had niet verwacht 3 reacties te krijgen, bedankt @tim16 @StillWaitingForYou  @Tartan14 

Het bedekken van het lichaam, op handen en gezicht na, is een bevel van Allah voor de vrouwen. Moslima's doen dit omwille van Allah en er worden 2 redenen genoemd hiervoor in de Koran.  'O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilbâb) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig.'  (Koran 33:59) @tim16 je kwam erg dichtbij, wat mooi! Het is inderdaad een vorm van bescheidenheid. 

Wat betreft mannen en  andere religies. Ik weet nog dat een paar mannen zeiden dat als zij de regels mochten maken, het liefst wilde dat vrouwen zich niet bedekte. Toen zat ik te denken dat het inderdaad voor mannen tegenstrijdig zal zijn om vrouwen bedekt te willen hebben. 

Je hebt in het christendom ook een hijab. Je zult Maria, vrede zij met haar, altijd met hoofdbedekking zien in de kerk en ook zie je nonnen bedekt. Deze vers kon ik in de Bijbel vinden 'Christus is het hoofd van de man, de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus. 4 Iedere man die met bedekt hoofd bidt of profeteert, maakt zijn hoofd te schande. 5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want dat is even schandelijk als met een kaalgeschoren hoofd. 6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich net zo goed laten kaalknippen of kaalscheren. Maar omdat dat voor vrouwen een schande is, moet een vrouw haar hoofd bedekken.' (1 Korinthiërs 11:3-6) Ik vind het dan ook mooi om de hoofddoek terug te zien in christenen, alhoewel het kaalscheren gelukkig niet bij Islam is😅

Super bedankt voor de mooie reacties, moge jullie nog een fijne dag hebben!


@StillWaitingForYou 

 

Als mensen ooit irritant of gemeen erover doen tegen jou. Gewoon niks van aantrekken het zegt eerder wat over hun dan over jou.

 

Dankjewel! Dit is idd goed om over na te denken

 


Ik denk zeer oorspronkelijk gewoon tegen zon, zand en om de huid en haar te beschermen. Immers de mannen bedekten zich ook. Al ver voordat islam of christendom of zelfs jodendom bestond . Ook hier in onze landen trouwens. Het werd alleen minder nodig. Later verbond men er een stuk identiteit en religie aan. Net zoals de RK kerk dat destijds deed met allerlei 'heidense' dingen als een altaar, bidkapellen  en de kerstboom. 

Het gaat voornamelijk om wat  @Salam  (mijn bijna-naamgenoot op dit forum 🤣) schreef, maar als je buiten religie gaat kijken, heb je misschien wel gelijk.

Romeinse vrouwen bedekten immers ook hun haar. Dan ging het inderdaad voornamelijk over de zon, of over de status van een getrouwde vrouw. 

Maar als je zou vragen aan iemand waarom die een hoofddoek draagt, is het meest waarschijnlijke antwoord: ‘Het staat in de Koran’, wat ook helemaal juist is natuurlijk, zoals hier door Salam is uitgelegd, dienen wij niet te twijfelen aan de woorden van Allah (swt). 

Mooie uitleg trouwens, @Salam!

Voor wie geen ervaring heeft: het dragen van een hoofddoek geeft ook wel een gevoel van veiligheid en bescherming. Als je dan buiten bent en geen hoofddoek draagt, geeft dat een soort van ‘naakt’ gevoel. Het is volgens mij iets heel natuurlijks, en het komt inderdaad in zowel het jodendom, het christendom als de islam terug.

En Allah (swt) weet het beter.

 

(voor anderen is dit misschien een heel nieuwe kant van mij 🙂 )


Hebben jullie weleens moslimhaat gezien? volgens mij niet

Zo ja, wat had je gedaan?

Wat vind je van moslimhaat? het hoort niet

Waarom is er zoveel haat naar moslims? het zijn niet alleen haat naar moslims. ik bedoel het volgende even niet gemeen. mensen vinden dat moslims hier niet horen. het is geen geloof dat in nederland is ontstaan. en veel mensen vinden dat ze allemaal terug naar hun eigen land moeten

Mag je volgens jou een hoofddoek dragen? ja, ik vind het juist leuk. er is ook een moslim meisje op mijn school en ik kijk altijd gefascineerd naar haar hoofddoek.  

Waar denken jullie dat de hoofddoek bedoeld voor is? was het niet iets met de scheiding tussen een of andere god en de mens. of was dat bij de joden? ik moet serieus wat beter opletten bij levensbeschouwing😅


@Salaam Hey naamgenootjeuh ❤️ Mooi om te zien dat we meer dan alleen onze namen in overeenkomst hebben 🙂 Ik heb enkele reacties van je gelezen en het was mooi om te lezen :)

@ikweethetnietmeer2009 ,  Je hebt een heel belangrijk punt onthouden zie ik, heel knap! Hijab betekent niet hoofddoek of iets dergelijks, maar betekent in het Arabisch 'een barrière tussen 2 objecten'. De hijab in Islam is dus de scheiding tussen man en vrouw, wat je mooi hebt onthouden! Dit is dus in de zin dat vrouwen beschermd worden van de blikken van mannen dmv kleding, maar ook door het scheiden in openbare ruimtes, geen onnodig chit chat etc. Hijab wordt in de Arabische taal meerendeels voor de vrouw gebruikt, maar het is niet de hoofddoek zelf. Wel wordt het zo in de volksmond gebruikt :)

Ik had echt net in een oude topic van je een verzoek geplaatst voor je handtekening, en ik zie nu dat je in dit topic hebt gereageerd 😞 Dubbele reactie dus, maar je kunt kijken in jouw topic van Ramadan vragenlijst waar @Salaam  (het wordt nu een ronde cirkel dit, wat grappig😂) iets zei. 

Fijne dag!

 


Hey, ik respecteer ieders geloof, maar voor mij is het een geloof. Van iemand anders. Ik geloof weer in heel andere dingen en dat mag. Die vrijheid hebben we allemaal. Ik vind de uitleg die hier wordt gegeven hartstikke leuk, maar ik heb meer het gevoel dat @Tartan14  in de goede richting zit. Wat er in allerlei boeken staat is leuk maar mensenwerk en voor mij geen hard bewezen feit. Dus hoe ik jullie enthousiasme ook waardeer, zomaar aannemen dat dat de waarheid is door een boek en citaten en een (nooit bewezen) geloof gaat aan mij voorbij.  Er waren al miljarden mensen voordat elke moderne religie er was en die hadden ook weer hun religies. Met ook honderden spreuken en citaten en notities. En geen van allen hebben ze ooit keihard bewezen dat ze gelijk hadden. Ook tegenwoordig niet. 

Dus, laten we elkaar alsjeblieft respecteren en niet bekeren.  Daar lijkt dit een beetje op. 

Liefs Tover 


Hoi hoi @Tover01  ik denk ook niet dat dat de bedoeling is hoor 🙂 bovendien kun je het ook zo zien, je kunt weer van elkaar leren binnen je eigen overtuiging. Daarom heb ik er ook bij gezet " Wie opkomt tegen discriminatie moet dat dan zelf ook niet doen! " Kortom wil je niet gediscrimineerd worden, discrimineer dan zelf ook niet.   Ik vind dat in ons land de Grondwet op 1 staat en daarin is de vrijheid van religie maar ook van geaardheid en meningsuiting vastgelegd. Iedereen die dat respecteert mag geloven wat ie wil. Bekeren is denk ik niet wat iemand hier wil hoor. Iets opsteken kan nooit kwaad.  Trouwens als je sterk staat in je overtuigingen en een ander de ruimte geeft heb je ook eigen inzichten die zorgen dat je niet zomaar overstag gaat :) 

Groetjes liefs Tartan X 


Je schrijft 'waarom haat naar een hoofddoek'

Je mag natuurlijk een hoofddoek dragen maar de reden erachter is niet fijn.   Je schrijft zelf dat vrouwen hun kleden over hun hoofd moeten dragen want (1) dan zijn ze makkelijk te herkennen en (2) dan worden ze niet lastig gevallen.

Als dat echt de redenen zijn, kun je die hoofddoek dan ook af doen?   Misschien dat vroeger iedereen een iets ander kleed had waardoor je iemand makkelijk kon herkennen.  Maar dat is toch echt geen probleem bij ons op straat?  Je herkent iemand heel snel. Juist als iedereen dezelfde hoofddoek op heeft wordt het moeilijk om iemand te herkennen.

En het grootste probleem is 'dan worden ze niet lastig gevallen'.  Hier in Nederland denken we 'wacht even dat is makkelijk op te lossen door ze gewoon niet lastig te vallen'.  Als een vrouw wordt lastig gevallen zeggen we niet 'de oplossing is dat ze een hoofddoek draagt'.


Als het niet moet en echt vrijwillig is, dan heb ik er geen probleem mee.


Hey ! @Tartan14  ja dat is ook waar. Misschien heb ik te snel conclusies getrokken. Komt denk ik ook wel omdat een paar mensen waar ik het meeste commentaar van krijg om hoe ik er uitzie, zelf redelijk fanatiek uitdragen dat ze bepaalde religieuze overtuigingen hebben laat ik het zo zeggen. Daarom twijfel ik vaak ook aan dat " ons geloof is liefde" verhaal. Als je dat beweert en intussen een ander mens het leven wilt vergallen is dat niet goddelijk of lief vind ik. Maar in dit geval is dat dus niet wat er bedoeld wordt dus daarom mijn excuses aan @Salaam  en @Salam , ik heb het dan verkeerd begrepen en opgevat. 

Liefs Tover xxx


Hai, netjes Tover je excuses, maar je hebt ook wel een punt. Net als Tartan.  Freedom of religion is net zo veel waard als freedom for LHBTI+. Geen verschil. Geloof wat je wilt en ik geloof wat ik wil. En zo zijn we allemaal happy! Dan verdwijnt haat!

Doby X


@Tover01 @Tartan14  Ik denk ook niet dat @Salam en @Salaam  hier mensen proberen te bekeren of zo. Ik vind juist de manier waarop ze hier info over hun geloof delen wel prettig. Op een vriendelijke manier zonder anderen te veroordelen of iets op te willen dringen. Ik heb dat hier op het forum wel eens anders gezien.  Zal ik ooit moslim worden? Nope, never. Maar ik waardeer de info. 
 


Hey @tim16  ja dat is ook zo, het kwam uit een ander gevoel bij mij.  Het spijt me dat ik dat zei.

Liefs Tover xxx


Hoi @Tover01 ,

lief van jou!

Sorry als het opdringend overkwam, dat was in elk geval niet de bedoeling. Uiteraard mag iedereen een andere mening hebben en ik probeer anderen daar echt niet over te bekritiseren. 

Maar islam is, als je erover nadenkt, best een groot deel van mijn leven en hoe ik ben en in al mijn overtuigingen.  Ik begrijp dat dat misschien niet helemaal overeenkomt met jouw overtuigingen, en ik wil jou ook helemaal niet dwingen op dezelfde manier te denken. Absoluut niet mijn bedoeling.

Maar het is een deel van mij en van mijn leven en ik kan het moeilijk weglaten. (En ja, hoor, dat is volledig vrijwillig.)

 

Liefs, Salaam


Hey,top van je @Salaam  en lief gezegd. Ik zal voortaan weer beter nadenken voor ik wat typ 😊😉dankje voor het aanvaarden van mijn excuses. Ik begrijp je en dan is er ook helemaal niks mis mee zo!

Liefs Tover xxx


Hebben jullie weleens moslimhaat gezien? Ik heb alleen weleens mensen grappen horen maken over moslims.

Zo ja, wat had je gedaan? Als ik het zou zien zou ik die persoon erop aanspreken.

Wat vind je van moslimhaat? Ik vind het echt niet oké, want iedereen mag geloven in wat hij/zij wilt.

Waarom is er zoveel haat naar moslims? Ik denk omdat sommige mensen in Nederland de gewoontes en de cultuur van de moslims niet gewend zijn en het misschien raar overkomt op hun, en dat ze er daarom kritiek op hebben. 

Mag je volgens jou een hoofddoek dragen? Natuurlijk, dat mag iedereen zelf bepalen.

Waar denken jullie dat de hoofddoek bedoeld voor is? Hier wordt het uitgelegdhttps://www.al-yaqeen.com/va/kleding-uiterlijk/waarom-dragen-vrouwen-een-hoofddoek/


Wat een hoop reacties! Ik zag ze binnenkomen, maar had geen tijd om te reageren. Nu ff snel.

Hey @Tover01 , geen probleem! Iedereen maakt foutjes, ik accepteer je excuses. 😊Maak je geen zorgen over jouw ideeën, die moet je zeker hebben! Ik heb veel liefde voor al dat mooie werk dat jij hebt verricht, want ik zie in andere topics veel lieve woorden komen van jou. Een uitglijdertje hier is dan ook snel vergeven 😊

Dankjewel @tim16 en @Tartan14  voor het verduidelijken ❤️

Hallooo @ZigsDieZigsIs 

De hoofddoek dragen is een plicht voor moslima's, maar het nakomen van die plicht is vrijwillig! Ik draag nu een hoofddoek uit eigen wil, iets wat ik nooit voorgesteld had met al de druk om me heen van mensen die dan raar naar je kijken. Nu ben ik er trots op! 🧕Het is onderdeel van mij en ik zal het zelfs voor een miljoen niet afdoen. Het dragen doen we omdat Allah het zei. Dat is altijd de voornaamste reden dat moslims iets religieus doen, omdat Allah het zei. Verder geeft Allah een paar extra redenen/wijsheden die voor ons gunstig zijn, het herkennen van moslima's, die dus gelovige vrouwen voorstellen met hun eigen normen en waardes, en niet lastig gevallen worden. Dit is een groot probleem die mannen vaak over het hoofd zien bij vrouwen. Het gebeurt zo snel en zo makkelijk. Ik heb daar, dit is geen grap, minder last van sinds ik mezelf bedek.  

@Dobymeis13 mee eens!


@Salaam  Je hoeft dat ook zeker niet weg te laten. Ik reageer ook vanuit mijn overtuiging. Dat die niet overeenkomt met die van jou maakt niet uit. We kunnen altijd van elkaar leren en op z’n minst respectvol met elkaar omgaan. Dat we waarschijnlijk over heel wat zaken niet met elkaar eens zijn is dan maar zo.

Zoals ik al zei, er zijn hier wel vaker gelovige mensen geweest (christenen en moslims) die op een heel onprettige, dwingende manier hun geloof wilden doordrukken. Die mensen kunnen wat van jou en @Salam leren vind ik.


Dankjewel ook @Salam  voor het aanvaarden van mijn excuses. Ieder heeft de vrijheid om te zijn en te geloven wat ie wil, ik lees dat je er heel gelukkig mee bent en dat is fijn en belangrijk! ♥️ En ik heb weer wat geleerd ☺️

Liefs, Tover xxx


Er zijn maar 1 miljoen moslims in Nederland, maar toch zie ik, en ervaar ik, veel haat en discriminatie. Het is echt vervelend dat dit gebeurd. Ook gedragen mensen anders naar vrouwen met hoofddoeken, dit is echt slecht. Vooral op de werkplaats. Moslima's met een hoofddoek krijgen 2 tot 7 keer minder postieve reacties bij sollicitaties  (denk aan uitnodigingen) zegt NOS. Ik vind het ook heel vervelend, maar je kunt er niks aan doen 

Om die discriminatie te stoppen was er een wetsvoorstel in de politiek, maar helaas. Een wet tegen discriminatie wordt niet geaccepteerd door de Eerste Kamer. Nog een paar vragen voor jullie!

Hebben jullie weleens moslimhaat gezien? Nee, gelukkig niet 

Zo ja, wat had je gedaan? /

Wat vind je van moslimhaat? Slecht 

Waarom is er zoveel haat naar moslims? Geen idee

Mag je volgens jou een hoofddoek dragen? Tuurlijk, draag wat je wilt

Waar denken jullie dat de hoofddoek bedoeld voor is? Geen idee, maar je mag het natuurlijk gewoon dragen 

Groetj@Anoniemxv 

 


@Anoniemxv , ik denk dat je wel wat aan kan doen en dat is elkaar leren kennen! Veel haat komt van onzekerheid en het feit dat je de ander niet zo goed kent, xenofobie vgm. Wat vind jij?

Liefs,

Salam


Laat maar, ik zat met iets anders in mijn hoofd 

Groetjes mij @Anoniemxv 


Reageer