Skip to main content
Vraag

Vroeger alles beter?

• April 20, 2025
  • 7 reacties
  • 100 Bekeken

Klopt het dat vroeger alles beter was

Vroeger sprak iedereen duidelijk nederlands 

Waren kinderen vrolijker

Was alles beter

Dat merk ik aan kinderen voor kinderen liedjes van vroeger bijvoordbeeld aan het lied: “.als ik de baas kan zijn van het journaal” daar huppelde iedereen vrolijk rond en praten ze duidelijk Nederlands zonder woorden over te slaan of af te korten

Die liedjes van toen maken me vrolijk

Maar lijkt dat maar zo of is dat zo?

(trouwens ik weet niet precies waar tussen ik dit moest zetten)

Groeten, Boris!

7 reacties

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • April 20, 2025

Hey, dat lijkt vooral zo hoor.  In alle tijdperken waren er problemen en issues en klachten. Dat mooie beeld van "vroeger" komt ook omdat mensen alleen nog het mooie willen herinneren.  Zo wordt er vaak over de jaren 50 heel positief gedaan, terwijl ze toen pasgeboren babys vlak na de geboorte  weghaalden bij ongetrouwde vrouwen, op school de leerlingen sloegen als straf  en waren ze heel bekrompen over kleding, geloof en gehoorzaamheid. Ik zou dat niet terug willen hebben 😊. En zo had elke eeuw en decennium wel grote of kleine nadelen.  En het Nederlands is door de eeuwen heen constant veranderd. Als je stukjes hoort met een Nederlandse uitspraak uit bijvoorbeeld de 18e eeuw is dat echt heel anders dan nu. Niet beter of slechter maar anders. En technisch hebben we nu dingen waar je 20 jaar geleden helemaal nooit aan zou denken. Maar we hebben ook nadelen en problemen. Hoort bij elk tijdperk denk ik 🙂

Liefs Tover xxx

• April 20, 2025

Klopt het dat vroeger alles beter was? Nee, dat klopt niet. 

Vroeger sprak iedereen duidelijk Nederlands. Dat doen mensen nu ook nog steeds.

Waren kinderen vrolijker. Wie zegt dat?

Was alles beter. Nee hoor

Met een ‘roze bril’ terugkijken naar vroeger is idd van alle tijden zoals ​@Tover01 ook al zegt. Ik hoor nu al mensen van rond mijn leeftijd praten over hoe veel beter/leuker de tijd rond 2013-2019 was. Het ding is dat die tijd niet per se beter was maar dat we toen jonger waren en buiten school om nog niet echt verantwoordelijkheden hadden.  Wacht maar af, over 20 jaar kijken wij waarschijnlijk ook positiever op deze tijd terug. Mijn ouders zijn allebei achter in de 40 en zij kijken heel nostalgisch terug op de jaren ‘80. Zoek maar eens op wat er toen allemaal speelde in de wereld. Die tijd was echt niet beter dan deze.

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • April 24, 2025

Hoi, ik ben het ermee eens dat vroeger zeker niet alles beter was. Het wordt romantisch gemaakt maar het was niet alleen leuk. Vaak heel zwaar en oneerlijker nog dan nu. Ik ben wel blij om nu te leven ook al is er nog echt veel mis.  Groetjes Tjempie xxx

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • May 3, 2025

Nee je onthoudt misschien de leuke dingen van vroeger. Maar alles wat mis is aan vroeger denk je minder snel aan terwijl vandaag de dag je vooral concentreert op de slechte dingen. Dat is mijn ervaring iig..

• May 5, 2025

Hallo Boris, 

Er is heel wat discussie mogelijk over de vraag of vroeger alles beter was. Uit onderzoek is gebleken dat vroeger echt alles beter was, maar in dit filmpje (link onderaan) legt een professor in sociologie uit of dat echt zo was, kun je kijken als je wilt. 

Over Nederlands, vroeger spraken mensen beter Nederlands dan nu. Ten minste, het huidige Nederlands is anders dan dat van ongeveer vijftig jaar geleden. Je zou wel kunnen zeggen dat het huidige Nederlands afwijkt van het toenmalige Standaardnederlands, aangezien het Nederlands erg verengelst is en veel woorden niet worden gebruikt tegen de jongere generatie. 

Het is ook zo dat kinderen vroeger vrolijker waren, omdat toen simpelweg de sociale media nog niet bestond. Nu zijn kinderen steeds ongelukkiger door wat ze zien of meemaken via sociale media. Ook de slechte omstandigheden waarin de wereld nu verkeert maakt kinderen ongelukkig, een stuk meer dan bijvoorbeeld veertig jaar geleden.

Het is echter niet zo dat alles beter was. Er zijn dingen waarin nu een positieve verandering is gekomen ten op zichte van vroeger waardoor het leven makkelijker of leuker was dan nu. Er zijn natuurlijk wel aspecten waarin vroeger alles beter was, maar vroeger waren ook problemen die toen ook vroeger beter waren, en zo gaat dat maar door. 

Over kinderen voor kinderen, die kinderen waren aan het optreden en dan zijn ze natuurlijk heel gelukkig. Maar dat kon inderdaad ook alleen maar op het podium zo lijken.

Groetjes

Waarom denken zoveel mensen dat vroeger alles beter was? Dr. Bart van Heerikhuizen (2/5)

• May 18, 2025

Vroeger was zeker niet alles beter maar zelfs slechter.

Het slechtste van nu is denk ik de macht van onzin op sociale media. De rest: lang vrede en rust en orde en best rijk is allemaal beter. 
Voorbeeld: de middeleeuwen leken romantisch maar je was je leven niet zeker. Tegenwoordig hebben ook minderheden en mensen met wat minder geld of grote bek het beter (al draaien sommige landen dat weer terug…).

Dat kinderen vrolijker waren betwijfel ik, de meesten werkten gewoon (7 dagen per week , 10 uur per dag of langer…). Nu zit iedereen elkaar nep-gelukkige dingen net een smile te showen waardoor je denkt dat je iets mist en daar word je unhappy van… Trap er niet in!

En dat NL praten? Ik denk dat dat wel tegenviel met alle dialecten en iedereen zat neer in zn eigen habitat en sowieso (verder terug  in de tijd) spraken maar weinig mensen een 2de of 3de of meer talen…

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 8, 2025

Hoi ​@epicduck01,

Wat je beschrijft, is iets wat veel mensen ervaren: het gevoel dat “vroeger alles beter was”. Dat heet ook wel nostalgie. Vaak heeft dat te maken met hoe je terugkijkt op het verleden: je herinnert je vooral de mooie, vrolijke dingen, en de minder leuke dingen vervagen een beetje in je geheugen. Daardoor lijkt het alsof vroeger écht leuker of beter was.

Er zijn wel wat verschillen tussen toen en nu. Vroeger spraken mensen in televisieprogramma’s en liedjes vaak wat netter en duidelijker Nederlands, omdat er strengere regels waren voor taalgebruik op tv en radio. Tegenwoordig is de stijl losser, en hoor je sneller spreektaal en afkortingen.

Kinderen lijken in oude liedjes ook vaak vrolijker, maar dat komt ook door hoe het gepresenteerd werd: vrolijke muziek, huppelende beelden, blije gezichten. Dat is deels echt, maar deels ook gewoon “voor de show”. Ook nu zijn er kinderen vrolijk en duidelijk, maar het wordt soms anders in beeld gebracht.

Dus: het was niet per se beter, maar het voelde en klonk misschien wel anders en jouw vrolijke gevoel bij die oude liedjes is heel echt, omdat muziek sterke herinneringen en emoties oproept.

xx liefs Wolf 🐺