Skip to main content
Vraag

Suikerfeest

• March 20, 2026
  • 2 reacties
  • 53 Bekeken

35 Bomen
Forum|alt.badge.img+1

Hallo iedereen,

ik ben altijd al geïntreseerd geweest in culturen en religies. Dus ik vroeg me af wat het suikerfeest nou echt inhoud. En ik dacht misschien is het leuker als ik aan andere mensen vraag over wat hun ervaringen zijn dat ik het vraag aan een of andere saaie ai bot.

Dus zouden jullie mij misschien meer kunnen uitleggen over het suikerfeest ?

Alvast bedankt en Eid Mubarak (hoop dat ik het goed typ)

2 reacties

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • March 20, 2026

Hi 🙂

Ik ben zelf niet gelovig en weet er niet erg veel van. Maar vgm is het Suikerfeest een soort viering aan het eind van de Ramadan, wat dus een maand is waarin je vast (na zonsopgang niet meer eten en drinken tot zonsondergang) waarbij veel zoete lekkernijen worden gegeten en het is ook een feest volgens mij. 

Ik heb wel respect voor degenen die van zonsopgang tot zonsondergang kunnen vasten. Ik zou het zeker niet kunnen volhouden. Ik heb constant honger😬

Liefs ♥︎

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • March 20, 2026

Hi,

Doe zelf niet aan de ramadan, maar ken wel iemand die dat wel doet/ ben wel meerdere keren bij het suikerfeest geweest🙂

Wanneer ramadan begint en stopt verschilt, dat is afhankelijk van de stand van de maan. De bedoeling is dat je dan tussen zonsopkomt en zonsondergang niks neemt, zelfs geen water. En is ook een beetje dat die maand dan in het teken staat van wat meer aan elkaar denken, dus niet persé alleen het vasten❤

Tijdens suikerfeest eet je gewoon veel dingen verschillende dingen, en wat die persoon die ik ken doet is om hapjes uit te delen met de buren, dus zij bakken een paar dingen en voor haar en zij weer voor hun. En sommigen kleden zich dan ook speciaal die dag.

Weet er verder niet heel veel van maar hoop dat je dit toch een beetje interessant vind 😅 

Liefs :)