Skip to main content

Problemen met christelijk willen worden

• July 18, 2026
  • 3 reacties
  • 77 Bekeken

john_the_baptist9201
Forum|alt.badge.img

Hoi allemaal,

Ik ben een 13-jarige jongen en ik ben recent begonnen met de Bijbel lezen. Ik ben areligieus en theïstisch, dat klinkt best moeilijk maar eigenlijk betekent het gewoon: “Ik geloof dat er wel iets is (een hogere macht) maar ik ben niet deel van een geloof en aanbid geen enkele hogere macht”. De Bijbel heeft me vanaf het begin al veel overtuigd, ik ben begonnen bij Markus (een best wel snel boek over Jezus en zijn leven met veel actie erin), toen heb ik Johannes gelezen en ik ben nu bij Genesis, ondertussen heb ik Jona ook uitgelezen (over de profeet Jona die is opgeslokt door een walvis omdat hij niet gehoorzaam was). Ik wil nu tot Deuteronomium lezen en dan wil ik een besluit maken of ik christelijk kan worden, de Anglicaanse denominatie om precies te zijn omdat die mij het beste klinkt.

Ik woon echter in een atheïstisch gezin en ik twijfel of mijn ouders me naar de kerk zullen laten gaan of mij toestemming geven om mezelf te dopen. Zelf heb ik liever dat ik een paar maanden christelijk word om het uit te testen en dat ik dan bewijs kan leveren dat het niet alleen maar een fase is. Maar ik vind het toch lustig. Hebben jullie advies?

3 reacties

Seashell
Forum|alt.badge.img+6
  • Vaak actief
  • July 20, 2026

Wat goed dat je jezelf wilt laten dopen. Geloven is zelf nog lastig voor mensen die met de bijbel worden opgevoed hoor. Als ik met moeilijkheden zit helpt bidden mij wel echt je mag bij God komen zoals je bent en Hem om hulp vragen. Je zei dat je geen hogere macht aanbid. Ik.zeg ook niet dat dit je problemen oplost maar ik geloof dat God door mensen werkt en hrb zeker ook ervaren door met mensen in contact ye komen soms antwoordt te krijgen op vragen waar je mee zit. Daarnaast heb ik ook een app op de telefoon (Dagelijks Woord) dan krijg je elke dag een Bijbeltekst toegestuurd en soms heeft zo'n klein stukje tekst al wat meer inzicht of kracht.

Ik ga zelf niet meer zo vaak naar de kerk maar elke zondag kijk ik wel een YouTube live stream van de gemeente waar ik bij aangesloten ben misschien is dit ook iets wat jij kan doen. Ik ben blij dat mijn gemeente iets minder ouderwets is dan alleen orgelmuziek in mijn gemeente hebben we een bandje met o.a. ook gitaar en wat meer moderne muziek niet alleen Psalmen. 

Ik haal soms ook kracht uit muziek van verschillende bands ook verschillende genres. Favo Reli-bands zijn toch wel Relient K, Skillet en Owl City ( tip: My Everything en You're Not Alone) een andere Artiest die ik ook goed vind is Chris Tomlin (I Will Rise) en ben ook vaker op de EO-jongerendag geweest en dat is ook een heel mooi evenement 

Mooie naam heb je gekozen: Johannes de Doper 

Veel succes en Gods zegen 

Seashell 😘

john_the_baptist9201
Forum|alt.badge.img

@Seashell Dankjewel voor het compliment, haha, en dankjewel voor de tips!

M.K.
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • July 27, 2026

Wees niet bang voor wat andere denken God is bij je. Mijn familie is ook atheïstisch en ik was eerst ook een beetje bang om echt christelijk te worden. Maar God is bij je en zal je helpen.