Skip to main content

Nederlandse cultuur

• January 18, 2026
  • 9 reacties
  • 146 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi, ik maak me al een tijdje zorgen over de Nederlandse cultuur die in mijn ogen erop achteruit gaat door onder andere massale immigratie. Ik heb het vooral over mensen die moeilijk integreren en hun eigen cultuur voort lijken te zetten in Nederland, waardoor het straatbeeld in Nederland best wel lijkt te veranderen. Ik vind ook dat hier op school en in de politiek eigenlijk veel te weinig over gepraat wordt. Houden jullie je daar mee bezig, en maken jullie je er ook zorgen over?  

9 reacties

• January 18, 2026

Ik maak me er niet perse zorgen over, er kunnen toch meerdere culturen langs elkaar bestaan? we leren alleen maar van elkaar. Wel vind ik het belangrijk dat iedereen elkaar gewoon blijft respecteren en met elkaar omgaat en dat er dus niet groepen mensen met een andere cultuur de Nederlandse cultuur weg proberen te krijgen, ik krijg er op school wel veel les over maar dat verschilt denk ik per school, groetjess

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • January 19, 2026

Nog te weinig over gepraat?  Sommige politieke partijen en mensen hebben het nergens anders meer over.

Wat bedoel je precies, dat de Nederlandse cultuur achteruit gaat?

Dit kan een heel boeiend topic worden (dat meen ik echt).

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • January 19, 2026

Ik vind ook dat hier [...] in de politiek eigenlijk veel te weinig over gepraat wordt.

Heb je iéts gevolgd van de politiek van de afgelopen twee jaar? Zoek anders eens “PVV” op, geloof me, daar wordt over gepraat, en niet zo een beetje ook.

Ik begrijp en deel je zorgen wel, maar het wordt ook wel heel erg versterkt door nostalgie naar vroeger. Er zijn al zo lang als Nederland bestaat heel veel immigranten geweest, en de “Nederlandse cultuur” is grotendeels gevormd door deze migranten, dus onthou dat wel.

banaan met chocoladesaus
Forum|alt.badge.img+3

Hoi!
Ik snap wel een beetje wat je bedoelt en ik hoor er thuis of op het nieuws ook weleens wat over. Op school praten we er inderdaad niet superveel over, behalve misschien bij Maatschappijleer of geschiedenis.

Ik merk zelf dat de wereld om me heen sowieso veel verandert. In mijn klas zitten bijvoorbeeld meiden met allerlei verschillende achtergronden. Soms is dat juist wel gezellig, want dan leer ik weer nieuwe dingen over eten of feestdagen, maar ik snap ook dat het soms even wennen is als dingen anders worden dan ze vroeger waren.

Ik denk dat iedereen het fijn vindt om zich "thuis" te voelen in Nederland. Voor de één betekent dat dat alles bij het oude moet blijven, en voor de ander is het juist een mix van alles. Het is best een lastig onderwerp omdat iedereen er een andere mening over heeft en mensen soms snel boos worden als je erover begint.

Maak jij je er vaak druk om, of zie je het vooral terug in specifieke dingen bij jou in de buurt?

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • January 19, 2026

Ik vind dit altijd een beetje ingewikkeld. Dé Nederlandse cultuur bestaat namelijk niet.  We zijn al een eeuwenoude mix en zonder immigratie was er geen gouden eeuw (die overigens niet in Oost en Noord Nederland 'goud' was) en waren er geen uitvindingen en ontwikkeling van Nederland zelf geweest. Maar er is best verschil tussen regio's qua tradities en gebruiken en hoe die worden uitgevoerd en uitgelegd. Neem paasvuur, dat is gezellig en leuk voor mij maar voor mensen die ergens anders wonen is het maar raar en onzin. Zo zijn er zoveel verschillende culturele verschillen per regio dat je echt niet kunt spreken van 1 Nederlandse cultuur. En ook; wat is cultuur? Theater, toneel, cabaret, kunst, kleding etc?   Onze cultuur is gevormd door aanvoer uit heel Europa en nog veel verder. 

Wat ik wel eng vind, misschien bedoel je dat, is de opkomst vanuit allerlei heel ouderwetse en behoudende religieuze hoeken van intolerantie en haat tegen "anders zijn" . Als het daarom gaat: Ja dat vind ik bedreigend. Net zo bedreigend als extreem rechts gepraat over precies datzelfde. Wat dat betreft konden beide stromen wel uit dezelfde cultuur komen. 

Groetjes liefs Tartan X 

P.S. inzake deze discussie vergeet ik nooit het verhaal van een Italiaanse extreem rechtse politicus die ten strijde trok om spaghetti cq pasta als rechtgeaard Italiaans gerecht aan te prijzen boven "al dat döner en shoarma trash". Tot hem er fijntjes op gewezen werd dat datzelfde spaghetti cq pasta door Marco Polo is geïntroduceerd en meegebracht uit China.......beetje als onze populisten die strijden voor 'echte' Nederlandse kost zoals aardappelen, nasi en bier......

smokey
Forum|alt.badge.img+7
  • Vaak actief
  • January 19, 2026

Dat mensen emigreren is heel normaal, soms voor de leuk, soms is het vluchten voor oorlog, dieren doen dit ook, kijk naar de vogels, die trekken ook over de wereld.

Volgensmij wonen er talloze mensen die in Nederland geboren zijn nu in Spanje, voor hun gezondheid, voor het klimaat, voor het 'relaxte' leventje.. de Spanjaarden doen er daar niet zo moeilijk over als wij.

Zowiso heeft Nederland zelf gastarbeiders hier naartoe laten komen omdat '’De Nederlander'’ te goed was om in een fabriek of dergelijke te werken. We kunnen toch zeker niet verwachten, dat die mensen met inmiddels een hele opgebouwde familie over de tijd, nu maar weer lekker terug gaat naar '’hun eigen land'’ Ook is het zo dat Nederland over het algemeen goed betaalde banen heeft, dan mogen we toch alleen maar blij zijn dat het hier wél beter gaat met de economie dan in het buitenland?

Nederland is een vrij land, dus iedereen mag '’anders zijn'’ en daar mogen andere mensen dan weer hun mening over delen, zolang het maar geen discriminatie is. 

De grondwet van Nederland, Artikel 1:

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan. Bron: denederlandsegrondwet.nl

Geen idee of iemand eigenlijk wat heeft aan mijn mening.

Gr Smokey

ja_ppie
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • January 25, 2026

Er wordt te weinig over gepraat in de politiek? Sorry hoor maar heb je zitten slapen of zo? Het gaat bijna nergens anders over. 

Ben het helemaal eens met ​@Tartan16  Er is niet 1 “Nederlandse cultuur”. 

Kun je voorbeelden geven van “culturele” dingen die jij niet meer mag doen vanwege immigranten? 

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Vaste gast
  • January 25, 2026

Wat we er ook over denken dat maakt ze toch niet uit in de haag ze doen toch wat ze willen .

Dus ja maar soms denk ik vol is vol 

Seashell
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • January 25, 2026

Ik vind het opzich best dat mensen naar Nederland komen maar ze dan ook een beetje aanpassen. Mijn oma bijvoorbeeld die woont in een appartementencomplex waar ook veel buitenlandse mensen wonen. Maar sommige van die mensen leven dan al een aantal jaar in Nederland maar spreken de taal niet geen Nederlands (of Engels) nee ze spreken Arab... Ja dan is communicatie toch wel erg lastig voor een aantal "Nederlandse" mensen. Je hoeft niet accentloos Nederlands te spreken want iedereen heeft wel een accent of dialect maar iedereen kan toch wel goedemorgen leren zeggen? Bijv naast die mensen die Arab spreken woont een donkere man en hij spreekt wel gewoon Nederlands een beetje gebrekkig maar hij beheerst de taal genoeg om begrijpelijk te kunnen praten. En dat hij het dan al probeert vind ik al goed. Want als je naar een ander land gaat en je blijft vasthouden aan je eigen taal en je niet aanpast naar het land waar je bent gekomen vind ik het toch wat lastig om deze mensen te accepteren als "echte" Nederlanders. Eigen cultuur bewaren mag maar pas je ook een beetje aan naar de "cultuur" die in Nederland heerst.

Seashell 😘