Skip to main content

Hallo mensjes😊

Vandaag wilde ik even zeggen dat er hier op het forum aardig wat reacties geplaatst zijn die zeggen dat 'de meeste oorlogen zijn veroorzaakt door religie'. Ik las dat in het boek Encyclopedia of Wars er onderzoek gedaan was naar allerlei oorzaken van oorlogen, van zo'n 1760 oorlogen. De auteurs spreken dat van die oorlogen slechts 6.8%  veroorzaakt is door religie. Ik zag dat mensen hier spraken van '2/3 oorlogen etc.' maar dat is slechts hun gevoel, geen cijfers en vals.

Verder moeten wij ook kritisch blijven. De categorige 'Religious War' vertelt ons alleen dat de voornaamste reden van het conflict religie was. Er zijn andere oorlogen waar religie een rol speelt, maar veel minder prominent, en daar zijn macht, landsuitbreiding, welvaart etc. de belangrijkste factor. Een voorbeeld hiervan is de genocide in Palestina, waar de 2 partijen religieus zijn, maar er voornamelijk sprake is van landsuitbreiding en politiek als drijfveer. Het is kortzichtig om te zeggen dat er hier sprake is van een religieuze oorlog.

Hoop dat beide misconcepties opgehelderd zijn, want ik heb hier ook vast last van.

Salam🍉

Opgehelderd! Je hebt gelijk, zeker niet alles komt door religie. Helaas ook nog door vele andere oorzaken..  

Goed uitgezocht!!

 

Liefs 

Anoniem789 


Reageer