Skip to main content
Vraag

mini verkiezing omdat minderjarigen niet mogen stemmen

• October 30, 2025
  • 15 reacties
  • 182 Bekeken

ikweethetnietmeer2009
Forum|alt.badge.img+12

hoi allemaal,

iedereen weet natuurlijk wel dat de verkiezingen woensdag zijn geweest, maar wij als minderjarigen hebben daar eigenlijk niks over te zeggen. Dus daarom een mini verkiezing hier op het forum.

op welke partij stem je?
op wie van die partij?
waarom diegene en die partij?
en heb je het er thuis over dat je ouders je vragen om je mening?

zelf zou ik op GL-PvdA stemmen en dan Lisa Westerveld

ik zou daarop stemmen omdat ik gewoon een random site had gevonden die vooral liet zien over hoe alle partijen dachten over de lgbtq+ en dat sprak me gewoon het meeste aan.

en als mijn moeder thuis niet weet waar ze op wilt stemmen, mag ik haar vertellen waar ik wil dat ze op stemt

15 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 30, 2025

D66 en dan een vrouw, want dat vind ik persoonlijk gwn fijn.

xx liefs Wolf 🐺

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Vaste gast
  • October 31, 2025

Ik denk dat ik op partij voor de dieren zal.stemmen.

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • October 31, 2025

Hoi, ik zou pvdD of Volt hebben gestemd. De persoon op hun lijst zou mij niet veel uitmaken. Misschien is het leuk als diegene uit de omgeving kwam maar het is van minder belang. Waarom deze partijen? Omdat we leven in Europa, dat heel veel voordelen bied, ook veel waar we (de zg tegenstanders voorop) massaal van profiteren. En het biedt kracht tegen de grootmachten, ons land is niks tegen een China, VS, Rusland of India.  En pvdD omdat we de laatste jaren wel héél erg net doen alsof er niks mis is met de natuur, met vervuiling en met dierenrechten. Mensen aan de radicale rechtse kant liegen zichzelf voor dat het wel prima gaat en als het te laat is mogen hun kleinkinderen het ontgelden en zijn zij allang weg. Ik vind dat niet sociaal. 

Groetjes liefs Tartan X

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • October 31, 2025

GL-PvdA omdat we wat meer warmte nodig hebben en ook omdat zij milieu en klimaat belangrijk vinden.  Zij maken ook duidelijker keuzes dan de middenpartijen (als vind ik dat Rob Jetten ook wel een goed verhaal heeft).

En dan op Timmermans omdat ik vind dat we besturen moeten overlaten aan verstandige en eelijke mensen en niet aan mensen die alleen maar kunnen schelden en dreigen zonder inhoud of oplossingen - en ook wel een beetje omdat ik mijzelf heel goed herken in zijn betweterigheid.

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 31, 2025

Hi,

Ik zou denk ik op GL-PvdA stemmen, de persoon maakt me ook niet zoveel uit🙂 Vooral op hun of iig links omdat ze meer met het milieu bezig zijn en niet doen alsof er niks aan de hand is, en het probleem met woningen niet afschuiven op asielzoekers wat maar een klein deel van de oorzaak is.

En jij ​@ikweethetnietmeer2009 ? :)

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • November 1, 2025

GroenLinks-PvdA, ik heb een stemwijzer gedaan en daar kwam ik op uit. Mijn ouders hebben dat ook altijd gestemd. De persoon zou ik niet weten.

Ik merk dat er veel linkse mensen zijn hier!

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • November 1, 2025

Bbb - carline van der Plas 

• Net nieuw
  • November 1, 2025

ik denk dat ik op volt zou stemmen of de partij van de dieren. ik zou dan op een vrouw stemmen

ikweethetnietmeer2009
Forum|alt.badge.img+12

om eerlijk te zijn verbaasd mij de uitslag tot nu toe behoorlijk. Ik had ergens verwacht dat er meer zouden zijn die PVV zeggen of iets anders rechts. maar volgens mij is iedereen hier links.

en om jouw te beantwoorden ​@Cantaloupe, ik had de partij die ik zou kiezen in het topic zelf gezet. Maar ik zou zoals veel hier, dus ook links stemmen 

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • November 3, 2025

Hoi, inderdaad opvallend, aan de andere kant ook weer niet helemaal gezien het open karakter van hier ( heel goed). ​@Gebakken_ei  ik stem bij de scholieren verkiezingen ook altijd op een vrouw. En voor onze jongerenraad in de vereniging altijd op een meisje. Niet om te generaliseren (zelf jongen) maar laat ik zeggen dat ik vrouwen erg goede bestuurders vind, kunnen i.h.a. de lange termijn beter in het oog houden.  Mijn stem gaat later ook zeker naar een vrouw. Nogmaals ik generaliseer misschien maar toch..

Groetjes liefs Tartan X 

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • November 3, 2025

@Tartan16  ik ook. Zonder twijfel op een vrouw. Ik heb gewoon goede ervaringen en ben opgegroeid met vrouwen "boven" mij. En ik zit op school in de leerlingenraad maar heb zelf op een meisje in mn klas gestemd 😊

Liefs, Tover xxx

ja_ppie
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • November 3, 2025

Ik zou iets links kiezen. Ik vind de standpunten van de SP best goed. Op wie ik zou stemmen weet ik niet. Of het een vrouw of man is maakt me niet uit. Het gaat mij om de standpunten en de acties van iemand. Mijn ouders zijn niet zo politiek dus zo vaak hebben we het er niet over. Ze stemmen wel altijd links. 

ikweethetnietmeer2009
Forum|alt.badge.img+12

we weten nu dat wij allemaal links zouden kiezen, maar wat kiezen de moderatoren?

ik hoop dat jullie ook willen reageren omdat ik heel erg benieuwd ben of het veel verschilt van onze linkse meningen

Claire_KT
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • November 6, 2025

hoi ​@ikweethetnietmeer2009, ik kan mij voorstellen dat je daar nieuwsgierig naar bent . Wij kunnen alleen als moderators hier geen uitspraak over doen in verband met privacy.

armydreamerss
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • November 6, 2025

Mijn ouders stemden CDA dus ik denk ik ook?