Skip to main content

kunnen gevoel en geloof samengaan?

• September 16, 2025
  • 3 reacties
  • 48 Bekeken

myla0318
Forum|alt.badge.img+2

Heyy heyy

Ik ben myla 16jaar en een lesbisch transmeisje maar ook christen

En daar heb ik moeite mee ik geloof in God en dat Hij er voor je is maar voel me ook trans en val alleen op Meiden dus zou lesbisch zijn maar in de bijbel staat dat gay zijn een zonde is maar het is wel wie ik ben dus hoe doe ik dit moet ik ongelukkig en gelovig zijn of gelukkig en ongelovig of is het mogelijk om gelovig en gelukkig te zijn

(Met gelukkig bedoel ik trans/lesbisch)

En zit ook op een refo school dus dat helpt ook niet mee

Dus hebben jullie tips of heeft iemand van jullie ook zo'n soort situatie ik zou er graag met jullie over praten

Groetjes myla

3 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Praat goed mee
  • September 17, 2025

Geloof is persoonlijk.  Niemand kan jou dwingen om iets te geloven.  Mensen kunnen wel zeggen wat zij zelf geloven, of hoe zij denken dat het zit.   Maar niemand kan een geloof in jou dwingen.

Ga het gewoon zelf onderzoeken. Google eens want dan vind je echt verschillende meningen.

Als voorbeeld. Veel héél gelovige mensen houden niet op te praten over homosexualiteit. Maar in de bijbel staat het nauwelijks. Jezus heeft er bijvoorbeeld geen woord over gezegd.  Blijkbaar vond hij het niet belangrijk genoeg. 

Of een ander voorbeeld, de 10 geboden. Daar staat heel veel herhaling in. Zo kun je alles samenvatten met 'eer uw god' en 'doe lief naar elkaar'.  Er is best ruimte om er twee samen te vatten en dan iets te zeggen over homosexualiteit. Maar blijkbaar was dat niet belangrijk genoeg.

Dus lees eens voor jezelf en dan niet de paar regeltjes die over homosexualiteit gaan - maar de tienduizenden andere regels. En de regels die er niet over gaan. En alle verhalen die er niet over gaan maar die we negeren 'want die passen meer bij die tijd, maar niet bij de onze'.  
Er staan echt bizarre dingen in maar die krijgen niet zoveel aandacht. David die zijn vrouw koopt met voorhuiden van verslagen vijanden en er tweehonderd uittelt voor de koning. Lot die zijn eigen dochters bezwangert.  De tien geboden met "pleeg geen moord" en vervolgens wordt het ene na het andere volk uitgeroeid.

Die paar regeltjes over homosexualiteit krijgen van haters echt véél meer aandacht dan ze in de bijbel krijgen!

De bijbel bevat héél veel. Het is belangrijk om te beseffen dat mensen kiezen wat ze lezen. Denk daar aan als iemand jou vertelt wat god allemaal denkt en vindt.

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • September 19, 2025

Hee ​@myla0318 🌸

Wat je voelt is helemaal echt en geldig, en het is logisch dat je hierdoor worstelt, vooral met je geloof en op een school waar veel mensen streng christelijk zijn. Het kan voelen alsof je moet kiezen tussen wie je bent en wat je gelooft, maar dat hoeft niet zo zwart-wit te zijn.

Er zijn christelijke LHBTQ+ mensen die een manier hebben gevonden om zowel hun geloof te houden als gelukkig te zijn met hun identiteit. Het kan helpen om te zoeken naar verhalen van andere gelovige trans- of lesbische mensen, of online communities waar je veilig kunt praten. Daar zie je dat het mogelijk is om beide te combineren, ook al voelt het nu onmogelijk.

Belangrijk is dat je veiligheid en geluk voorop staan. Op een refo school kan het lastig zijn om open te zijn, dus het is oké om voorzichtig te zijn en alleen met mensen te praten die je vertrouwt. Therapie of een vertrouwenspersoon buiten school kan ook steun geven bij het verwerken van deze gevoelens.

Je hoeft nu nog geen “perfecte oplossing” te vinden. Het is oké om je gelovig te voelen en tegelijkertijd van jezelf te houden zoals je bent. Je identiteit en je geloof kunnen allebei onderdeel van jou zijn, ook al is het soms ingewikkeld.

xx liefs Wolf 🐺

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • February 24, 2026

hii!

ik  snap dat je dat moeilijk vind, maar ik zou vooral in je gedachten houden dat wie je zelf bent belangrijker is dan wat de bijbel heeft gezegt. ik bedoel het totaal niet disrepectvol, maar ik zou vooral jezelf accepteren hoe je bent, want dat is dus echt het ALLER belangrijkste!

succes