Skip to main content
Vraag

Klimaatsverandering, wat als de aarde verbrandt?

• August 23, 2026
  • 5 reacties
  • 54 Bekeken

Marcie
Forum|alt.badge.img+1

Hoi iedereen,

dit is een korte vraag over de aarde.

Het klimaat warmt op, wat iedereen al heeft opgemerkt. En als het warmer wordt, gaat de aarde eigenlijk steeds dichter naar de zon toe, toch? Dus wat als de aarde verbrand? Of wat als er weer een oerknal komt of iets? Denkt iemand dat we echt ineens allemaal dood kunnen gaan? Leg alsjeblieft uit, Google is niet duidelijk. Weet iemand hier iets over?

Doei!

5 reacties

Yusa
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • August 23, 2026

Hey, interessant onderwerp (ook al vind ik het soms ook saai 🤣) 

Nou ja ik zal mijn best doen om het uit te leggen, moet daarvoor even opfrissen. 

En als het warmer wordt, gaat de aarde eigenlijk steeds dichter naar de zon toe, toch? 

Dat is je eerste vraag. De aarde gaat niet dichter naar de zon toe, de aarde draait om de zon heen. Opwarming van de aarde komt doordat warmte moeilijker weg kan. Er zit een soort "deken" van uitlaatgassen, CO², broeikasgassen in de dampkring. Die deken houdt warmte dus langer vast. Net als een gewone deken eigenlijk. 

En dat die gassen in de dampkring zijn komt door de mens. Vooral dan. Een voorbeeld is bomenkap. Bomen nemen CO²  (koolstofdioxide) op uit de lucht, en als er dus minder bomen zijn is er meer CO². En uitlaatgassen van auto's zijn ook slecht voor het klimaat. Daarom is het ook beter om met de fiets te gaan.  En C0² stijging komt ook door verbranden van kolen, boren naar olie (waarbij ook weer gassen vrijkomen) 

De aarde zal niet ineens verbranden. Er zijn volgens mij ook veel wetenschappers die het soort van kunnen "voorspellen" en de mens gaat nog lang niet uitsterven. Ik hoop dat dit je geruststelt :) (ook al is het niet zo fijn om te weten wat de mens heeft aangericht)

Liefs :) 

The blue spirit
Forum|alt.badge.img+1

Hey ​@anoniempie0606, goed dat je hierover nadenkt. Je hoeft alleen niet bang te zijn dat de aarde verbrandt. De aarde kan niet eens verbranden, en de oerknal heeft niks met klimaatverandering te maken. Het grote risico van klimaatverandering is bijvoorbeeld het uitsterven van dierensoorten door extreme hitte en droogte, of extreme zeespiegelstijging waardoor laaggelegen gebieden zoals Nederland volledig overstromen. Een gevolg wat wij misschien vooral gaan merken is dat het in sommige gebieden steeds moeilijker wordt om groenten en fruit te verbouwen door de extreme droogte. Wat kan leiden tot hongernood vooral in de kwetsbare en armere gebieden van de wereld. Je hoeft echter niet bang te zijn voor de uitsterving van de mens, mensen kunnen zich veel te goed aanpassen op hun omgeving om uit te sterven. Het risico bestaat vooral voor de dieren, die het niet zelf hebben veroorzaakt.

Trouwens om je gerust te stellen, het is nog lang niet zo erg. Alle klimaatverandering na 2050, staat nog niet vast. Als we blijven en het liefst meer gaan verduurzamen en vergroenen, wordt het lang niet zo erg als de situatie die ik toennet schetste.

Liefs The Blue Spirit

Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • August 24, 2026

Het gaat misschien gebeuren maar niet zo snel

misschien gebeurt er vaker wen ramp met gewonden en doden enzo dus je kan vaker pech hebben

Of het klimaat verandert dus zal je moeten emigreren (haha als we daar welkom zijn) of je hier aanpassen aan overstromingen, hitte of juist ijstijd

De aarde zelf gaat gewoon door met aarde zijn…

Dolfin
  • Weet de weg
  • August 24, 2026

De opwarming van de aarde heeft niets te maken met de afstand tot de zon want we komen er niet dichterbij, maar de zon slokt de aarde sowieso binnen 5 miljard jaar op 
Dus leef je leven en trek je daar niks van aan 

Marcie
Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • August 30, 2026

Hoi iedereen,

Bedankt voor jullie antwoorden! Dat stelt me wel gerust. Dan ga ik dus gewoon mijn leven leven zoals altijd

Ik heb er ook nog even over nagedacht, en ja, de aarde blijft de aarde, tenzij Putin of Trump ofzo een atoombom afvuurt. Ik hoop echt dat dat niet gebeurt en dat er gewoon wereldvrede komt, nieuwe dieren en dat alles goedkomt. Echt alles. Geen bossen kappen, niet op dieren jagen, weg met benzine-auto’s en vervoer enzovoort.

Doei! ❤