Skip to main content
Vraag

Klimaatsverandering, wat als de aarde verbrandt?

• August 23, 2026
  • 1 reactie
  • 15 Bekeken

anoniempie0606
Forum|alt.badge.img+1

Hoi iedereen,

dit is een korte vraag over de aarde.

Het klimaat warmt op, wat iedereen al heeft opgemerkt. En als het warmer wordt, gaat de aarde eigenlijk steeds dichter naar de zon toe, toch? Dus wat als de aarde verbrand? Of wat als er weer een oerknal komt of iets? Denkt iemand dat we echt ineens allemaal dood kunnen gaan? Leg alsjeblieft uit, Google is niet duidelijk. Weet iemand hier iets over?

Doei!

1 reactie

Yusa
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • August 23, 2026

Hey, interessant onderwerp (ook al vind ik het soms ook saai 🤣) 

Nou ja ik zal mijn best doen om het uit te leggen, moet daarvoor even opfrissen. 

En als het warmer wordt, gaat de aarde eigenlijk steeds dichter naar de zon toe, toch? 

Dat is je eerste vraag. De aarde gaat niet dichter naar de zon toe, de aarde draait om de zon heen. Opwarming van de aarde komt doordat warmte moeilijker weg kan. Er zit een soort "deken" van uitlaatgassen, CO², broeikasgassen in de dampkring. Die deken houdt warmte dus langer vast. Net als een gewone deken eigenlijk. 

En dat die gassen in de dampkring zijn komt door de mens. Vooral dan. Een voorbeeld is bomenkap. Bomen nemen CO²  (koolstofdioxide) op uit de lucht, en als er dus minder bomen zijn is er meer CO². En uitlaatgassen van auto's zijn ook slecht voor het klimaat. Daarom is het ook beter om met de fiets te gaan.  En C0² stijging komt ook door verbranden van kolen, boren naar olie (waarbij ook weer gassen vrijkomen) 

De aarde zal niet ineens verbranden. Er zijn volgens mij ook veel wetenschappers die het soort van kunnen "voorspellen" en de mens gaat nog lang niet uitsterven. Ik hoop dat dit je geruststelt :) (ook al is het niet zo fijn om te weten wat de mens heeft aangericht)

Liefs :)