Skip to main content
Vraag

Kan iemand mij vertellen wat levensbeschouwing is?

• April 17, 2025
  • 6 reacties
  • 65 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Hallo allemaal. Ik weet dus niet wat levensbeschouwing is. ( is dat raar als ik dat niet weet? ) 

Kan iemand mij vertellen en/of uitleggen wat levensbeschouwing is?

Alvast bedankt.

6 reacties

nieuwschierig_aapje
Forum|alt.badge.img+6

Dat is niet gek hoor. Levensbeschouwing gaat over hoe je op het leven kijkt en wat je van dingen vindt. Het is dus een samenhang van verschillende meningen waar jij achter staat. Je hebt vaak een beetje de zelfde kijk op het leven als je ouders, maar dit hoeft niet.

Liefs

Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • April 18, 2025

Dat is niet gek hoor. Levensbeschouwing gaat over hoe je op het leven kijkt en wat je van dingen vindt. Het is dus een samenhang van verschillende meningen waar jij achter staat. Je hebt vaak een beetje de zelfde kijk op het leven als je ouders, maar dit hoeft niet.

Liefs

Dank je. ​@nieuwschierig_aapje 

• May 18, 2025

Hoe je denkt over ‘het leven’ en het ontstaan er van- dus ook geloof. En ook na je leven- dus ook vaak geloof / het hiernamaals/ de hemel en hel.

Levensvragen dus. En over ‘de mensheid’. Het is wat filosofisch.

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 8, 2025

Nee, dat is helemaal niet raar dat je dat niet weet

Levensbeschouwing betekent eigenlijk: de manier waarop jij naar het leven kijkt.
Het gaat over vragen zoals: Wat vind ik belangrijk in het leven? Hoe denk ik over goed en kwaad? Wat geloof ik (of juist niet)? Hoe wil ik met andere mensen en de wereld omgaan?

Iedereen heeft een levensbeschouwing, ook als je niet religieus bent. Soms is het gebaseerd op een geloof (bijvoorbeeld het christendom, islam, boeddhisme), en soms juist op persoonlijke overtuigingen, waarden of ervaringen. Op school wordt levensbeschouwing vaak gebruikt om te praten over verschillende religies, culturen en manieren van denken, en om te ontdekken wat jouw eigen ideeën zijn.

Wat is jouw levensbeschouwing?

xx liefs Wolf 🐺

Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • August 14, 2025

Hoe je denkt over ‘het leven’ en het ontstaan er van- dus ook geloof. En ook na je leven- dus ook vaak geloof / het hiernamaals/ de hemel en hel.

Levensvragen dus. En over ‘de mensheid’. Het is wat filosofisch.

Dank je voor je reactie @Anonymous

Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • August 14, 2025

Nee, dat is helemaal niet raar dat je dat niet weet

Levensbeschouwing betekent eigenlijk: de manier waarop jij naar het leven kijkt.
Het gaat over vragen zoals: Wat vind ik belangrijk in het leven? Hoe denk ik over goed en kwaad? Wat geloof ik (of juist niet)? Hoe wil ik met andere mensen en de wereld omgaan?

Iedereen heeft een levensbeschouwing, ook als je niet religieus bent. Soms is het gebaseerd op een geloof (bijvoorbeeld het christendom, islam, boeddhisme), en soms juist op persoonlijke overtuigingen, waarden of ervaringen. Op school wordt levensbeschouwing vaak gebruikt om te praten over verschillende religies, culturen en manieren van denken, en om te ontdekken wat jouw eigen ideeën zijn.

Wat is jouw levensbeschouwing?

xx liefs Wolf 🐺

Dank je voor je reactie ​@Wolf