Skip to main content

ik twijfel over mijn geloof

• August 19, 2025
  • 6 reacties
  • 136 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Hoii,

mijn familie is islamitisch en sinds kleins af aan ben ik ermee opgegroeid etc. Maar we zijn niet hele strenge moslims. We dragen geen hoofddoek, we bidden niet 5x per dag etc. We gaan wel soms naar de moskee en naar lezingen en eten halal en hun mindset is wel helemaal dingen doen die volgens het geloof horen. Maar al miss twee jaar lang heb ik niet een gevoel dat islam bij mij past. Vaak als we over het geloof praten, praat ik niet mee omdat ik zit te denken dat ik het allemaal niet geloof en ik het niet eens ben over bepaalde regels. Ik wil even duidelijk maken dat ik totaal GEEN HAAT en GEEN DISRESPECT naar het geloof toe heb of zo wil overkomen, dit zijn gewoon gevoelens en gedachtes die ik wil uiten.

Ik respecteer het geloof 100% maar ik denk niet of het voor mij is. Ik ben het niet eens over de soort ‘regels’ waar vrouwen zich aan moeten houden. Zoals het bedekken van hun lichaam of het bescheiden zijn. Ik vind dat vrouwen mogen dragen hoe ze willen en dat ze totaal geen rekening hoeven te houden met sommige mannen en hun vieze gedachtes. Ook het bescheiden zijn ben ik niet mee eens. Een vrouw moet zijn hoe ze wilt zijn en niet getemd gehouden moet. Of dat ze met een moslim moet trouwen. Nogmaals geen haat gewoon mijn gevoel en mening. 

Ik draag een flare lowrise jeans met een t shirt, en het is al een probleem. Mn moeder zegt mannen gaan kijken doe iets langers boven aan zodat het over je achterwerk komt. Hierdoor raak ik geïrriteerd. Terwijl wanneer ik buiten loop met een wijde joggingspak kijken mannen ook dus voor mij is er geen verschil. 

6 reacties

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • August 20, 2025

Ja, de meeste geloven zijn veel strenger voor vrouwen dan voor mannen.  Vrouwen zijn blijkbaar minderwaardig in de ogen van religies.

Ik denk dat het normaal is dat jongeren in west-Europa gaan twijfelen aan hun geloof en alle regeltjes die ontstaan zijn in een compleet andere maatschappij en tijd en die dan ook nog eens willekeurig worden toegepast.  Dat is eerst gebeurd met de christenen: er zijn er nog nauwelijks in onze maatschappij; hetzelfde gebeurt nu met moslims, neem ik aan.  Ik denk dat het best moeilijk is om ervoor uit te komen dat je niet gelooft in een gelovige familie en dat het misschien leidt tot pijnlijke ruzies maar dat is beter dan je hele leven te moeten doen alsof.

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 20, 2025

Heyy wat lastig, Ook omdat de islam een vrij strikte geloof is voor vrouwen volgens mjj. Misschien kan je het er eens met een mentor over hebben?

xx liefs Wolf 🐺

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • August 21, 2025

Hoi ik snap dat je twijfelt twijfels horen bij het leven of je gelooft of niet mensen twijfelen over van alles ik ook en iedereen hier ook. Zou ik die keuze wel maken of die keuze niet en zal ik wel vertellen aan mijn ouders of toch niet. 

Jij twijfelt aan je geloof en dat snap ik. Want het is in  gewikkled de ene zegt dit er over en de andere dat en de ene zegt waarom geloof je dan,? of geloof jij? 

Maar waar het nu om gaat is is jou en jou twijfels.  Ik zou zeggen KIJK naar wat je wel aan trekt in jou geloof en wat niet en waarom niet, en waarom wel. En als je denkt dat er toch iets achter de wereld zit dat het toch voelt alsof er meer aan de hand is onderzoek dan en kijk naar wat er er van vind. En waarom. 

Ik weet niet of jij het fijn vind om met mensen over geloof te praten maar wat ik deed toen ik twijfelde over mijn eigen geloof was waarom gelooft die persoon wat anders dan ik of waarom juist het zelfde. 

Ik heb ook bij mijn ouders veel door gevraagt en  'waarom geloof jij dan in een God?' En dan kreeg ik een reden en vroeg ik daar ook op door. .. ' Maar  pappa mamma ( of met wie jij die vraag wilt bespreken) waarom geloof jij dan ( wel of niet) en wat versterkt jou daarin dan? 

ik zou vooral niet oordelend zijn over de dingen die je onderzoekt. Ook bijvoorbeeld naar andere geloven kijken of andere takken in jou geloof. 

Als je het durft kan je het ook vragen aan mensen die niet geloven om te kijken wat zij dan zullen gaan zeggen tegen hou. 

Hopelijk hielp dit bericht jou en ik hoop ook dat je er wat een hebt ( ik zei net twee keer het zelfde denkt ik.) 

Ps: Wees open voor de antwoorden en de dingen die mensen zeggen en waarom.( Al leek je me al best wel erg open goed)  Heel erg veel succes

Good luck and adios 

🎼🎼🎼🎵🎵🎵  🎸🏜️🏜️🏜️🐴🏇🏇🏇 🏜️

Forum|alt.badge.img+2
  • Praat goed mee
  • September 19, 2025

heyy ​@Anoniempiee ik ben zelf christelijk en ik snap je echt mijn familie is niet erg in het geloof net als andere die elke zondag nr de kerk gaan we gingen vroeger wel maar nu niet meer ik vast wel { op de christelijke manier} ik bid elke dag enzo maar ik snap je echt je kan miss met je ouders praten erover of jezelf verdiepen in andere geloven als je weet welk geloof je interessant vind of als je helemaal geen geloof wilt dan praat je er dan over met je ouders , zussen/broers , adere familie leden , vrienden.

ik hoop dat ik je een beetje kon helpen , en als je nog vragen hebt kan je het altijd vragen.

en sorry als ik iets verkeerds heb gezegd ik bedoel het niet gemeen en ik respecteer iedereens geloof.

Liefs N

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • October 13, 2025

Hii,

ik snap je. Heel goed, ik had dat ook. Sinds kort zit ik op een moskee waar ik mooie lessen leer. Het is een heel ander beeld. Ik dacht vroeger dat er veel geoordeeld werd en dat je je moet houden aan de regels. 

het is belangrijk dat je stapje voor stapje het geloof gaat snappen. Tuurlijk: waarom zou je ineens een hoofddoek dragen en je hoofd bedekken? Maar daar zitten genoeg mooie redenen achter. 
trouwens, het is vaak de cultuur die studie en dat soort dingen voor vrouwen verbied. In de islaam is iedereen gelijk. Mannen en vrouwen en is het juist goed om jezelf te ontwikkelen.
laat ajb het geloof niet achter, geef het een kans en bouw het stapje voor stapje op. 

hopelijk heb je er wat aan ❤️

pompoensoep

lolita
Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • October 31, 2025

*Onnodige quote verwijdert door de Kindertelefoon*

hoii! ik snap het en het klinkt ook echtt vervelend ​@Anoniempiee  wat je moeder zegt over hoe je je moet kleden ik kan me bedenken hoe je erbij voelt 🥹

jouw geloof is helemaal aan jou. het is jouw keuze, en het is oke als je er nog niet helemaal uit bent! neem vooral je tijd! ikzelf ben ook een ex-moslim dus je bent niet alleen 🫶🫶

ik wens je veel geluk en een fijne dag