Skip to main content

Er zijn miljarden mensen op de wereld die geloven in een hogere kracht die alles heeft geschapen. Volgens Amnesty International bestaat de wereld uit 85% gelovigen. Nu heb je sinds de verlichting het atheïsme, mensen die niet geloven in God, en vooral in Nederland wordt het steeds meer seculier en liberaal? Wat zijn logische redenen om niet te geloven in een God en om een atheïst/liberaal te worden?

Ik kan hier punten op gaan noemen en dan ga jij vertellen waarom ik het bij het verkeerde eind heb. Dan zitten we weer in een eindeloze discussie waar we toch niet uitkomen. Wat ik er van vind kun je in je vorige topic nalezen. Dat ga ik hier niet nog eens dunnetjes overdoen.

Als je meer wilt weten over atheïsme kan ik je aanraden de volgende boeken te lezen: God als misvatting en Los van god van Richard Dawkins.

God is niet groot van Christopher Hitchens en Van god los van Sam Harris (pas op: deze 2 boeken zijn zeer anti-religie. Voor de zwaar gelovige is dat misschien ff schrikken).

Atheïsme en liberalisme zijn niet hetzelfde trouwens (het klopt wel dat veel atheïsten liberaal zijn). Er zijn genoeg conservatieve atheïsten en liberale gelovigen.

Fijne feestdagen.


Ik vind zelf dat het niet logisch is. Wie heeft bijvoorbeeld de bijbel geschreven? Het kan net zo goed een random persoon zijn. Dus voor mij zie ik de logica niet.

Ik ben ook niet gelovig opgevoed, dus dat zal ook wel helpen.

Maar ik ga jou niet overtuigen om mijn kant te kiezen, net zoals ik hoop dat niemand mij probeert te overtuigen.

 

Liefs,

         M.


Ik voel ook weer een hele discussie aankomen, maar dat is denk ik niet erg is zolang iedereen gewoon vriendelijk blijft😀

Wat @Natureflower ook zegt, de Bijbel is erg oud en door verschillende mensen (ik dacht profeten) geschreven, ook kan er in de loop van de jaren veel aangepast worden. Toch?

Zoals je weet sta ik eigenlijk ook op het punt om agnost te worden (ik ben/was christelijk), vooral omdat ik het gewoon lastig vind om te beseffen dat er een God bestaat.

Ook zijn er veel oorlogen in de wereld die zijn ontstaan door religie, ook vind ik het lastig om te beseffen dat een God zijn eigen '’kinderen'’ naar de hel stuurt omdat ze niet in God geloven.

Het is nog al lastig en heb nog meer tegenargumenten voor het bestaan van God, maar heb ook een paar voorargumenten.

Dus ik twijfel nog heel erg, het is ook lastig voor mij, maar het komt wel goed.


@tim16 

Ik wil niet jou vertellen waarom je aan het verkeerde einde zit. Ik wil gwn redenen waarom ik niet meer gelovig/atheïst moet zijn. Alleen dat.  Kan je me wat redenen geven? De boeken zal ik navragen bij de bieb, dankjewel.


Reageer