Skip to main content

Hoe voelt het te geloven? + twee voorbeelden, hoe moet ik er over denken?

• August 3, 2025
  • 4 reacties
  • 51 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Dit is een lang verhaal, dus je hoeft niet alles te lezen. (sowieso hoef je niks te lezen als je daar geen zin in hebt, maar zou wel heel blij worden van elke reactie). Ik geef twee voorbeelden die mijn verhaal zouden kunnen ondersteunen. beginnend bij Bijvoorbeeld piercings of liefde. Maar je kan ook tot Bijvoorbeeld piercings lezen en meteen skippen naar Deze twee voorbeelden. De kern van het stuk is eigenlijk, hoe voelt het gelovig te zijn? geeft het rust? Ook de stukjes Bijvoorbeeld piercings en liefde zijn afzonderlijk te lezen. Ik vraag me  gewoon af hoe ik over die dingen moet denken. 

Ik ben een meisje van 17 jaar oud. Mijn moeder is katholiek opgevoed en mijn vader protestants. Toch zijn mijn zus en ik ongelovig opgevoed. 

Ik weet eigenlijk weinig over het christendom en heb er nooit zoveel interesse ingehad. Toch begin ik me steeds vaker aftevragen of ik me er toch eens in verdiepen wil. Ik krijg van mensen die gelovig zijn het idee dat het voor hen een mooie manier is je  verbonden en steun te voelen. Ook vraag ik me af of het soms makkelijker is qua wat voor normen en waarde je aannemen moet. Dit klinkt misschien vaag, maar ik vind het soms moeilijk te bedenken wat ik van iets moet vinden en of mijn gedachtes rationeel zijn. 

Bijvoorbeeld piercings en zelfs oorbellen horen er al bij. Ik kan het soms mooi vinden en heb in de afgelopen jaren al vaker gedacht van, goh zou ik dat niet willen? Maar dan vind ik het toch eigenlijk iets heel verkeerds. Dat je gaatjes laat prikken in je eigen lichaam met nog kans op ontstekingen enzo ook, kan ik dan ineens met mijn gedachte helemaal niet bij. Dan denk ik van, hoe kan de mens dat toch zo genormaliseerd hebben?  Dus ik ga dan met mijn gedachte heel erg heen en weer, tussen och wat leuk en hoe kan ik mezelf goedkeuren dat ik mijn uiterlijk zodanig belangrijk vind dat ik mijn lichaam ga '’bewerken'’?

Liefde is nog nooit zo'n voorbeeld. Van thuis uit meegekregen dat als liefde echt is, het levenslang zou moeten duren. Dat je de seksuele dingen voor maar één persoon bewaard. Ouders zijn dan wel gescheiden, maar mijn moeder praat alsof dat dan dus een fout was en blijkbaar de liefde dus niet echt was. Op school  gaan mensen dan met iemand voor bijvoorbeeld een jaartje of eigenlijk meestal zelfs veel  korter. En wordt het als raar gezien als je geen intimiteit aan gaat. Durfloos misschien. Ik heb altijd gedacht een angst voor intimiteit te hebben, maar begin mezelf ook steeds vaker aftevragen of het niet een angst is omdat ik het fout vind voelen. Over exen wordt altijd gepraat in ach ja het was leuk maar het is nu voorbij. Mijn moeder zegt altijd dat ze het toch eigenlijk wel fout vindt hoe klasgenoten met seksualiteit omgaan. Mijn vriendje( nu  bijna 15 maanden samen) vindt het trouwens helemaal oké als ik geen intimiteit aan wil gaan. Maar vindt het heel normaal dat hij 5 exen verzameld heeft in 4 jaar tijd. Soms voelt het voor mij toch fout al weet ik het niet te kunnen veranderen en het op een   andere manier er naar kijkend heel normaal kan zijn.

ik begin me dan aftevragen welk perspectief de juiste is. Veel mensen hebben ook al relaties met twaalf, maar in de omgeving waar ik in op groeide had niemand dat. Wat ik opzich ook vrij logisch vond, want je kon op je twaalfde natuurlijk ook niet weten met wie je de rest van je leven verder wilde. Maar van de andere kant is het biologisch gezien wel logisch dat je op die leeftijd gevoelens ontwikkeld voor iemand op die leeftijd, en moet je dan het '’experimenteren'’  tegenhouden? Is het niet logisch dat je van relaties leert en beter weet wat je dan wil? En hoort het seks hebben er niet bij om ook op die manier te experimenteren hoe dat met die persoon is? Maar van de andere kant vind ik het zo vies voelen dat mijn vriendje het al met iemand heeft gedaan en het dan vergelijken kan. Vind ik het heel raar dat we nu dingen doen en dat dat over kan gaan. Dat hij in de toekomst met iemand anders een liefdesrelatie aan zou kunnen gaan.  Ik zie seks en eigenlijk intimiteit als iets wat je niet zomaar hoort te doen.

Deze twee voorbeelden lijken me dan misschien dingen waar je in het geloof iets over zou  leren. Dat god dan iets te zeggen heeft en dat dat dan de waarheid zou zijn. Dat ik niet bij elk vraagstuk tot de conclusie kom dat er meerdere manieren zijn te kijken naar wat goed of fout is. Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, maar het lijkt alsof het een gevoel van rust op zou leveren. 

Maar van de andere kant lijkt me het christendom weer niks voor mij. Ik ben niet vaak in een kerk geweest. Herinner me alleen met kerst een keer in de plaatselijke kerk, een uitvaart in een kerk en kerken bezocht op vakantie. Ik kan me niet echt thuis voelen als ik in een kerk kom. Het voelt voor mij altijd een beetje griezelig ofzo. Ik kan eigenlijk niet echt het juiste woord vinden van hoe het voor mij voelt. Maar kan me gewoon niet voorstellen dat ik bij de kerk kom en me fijn voel, maar misschien is dat ook iets wat dan komt ofzo. Of waar ik dan aan wen. 

Ik heb gewoon geen idee hoe het zou zijn gelovig te zijn. Dus zouden mensen die gelovig zijn daar iets over kunnen vertellen? hoe voelt het om naar de kerk te gaan? Geeft het rust ergens in te geloven? Ook de twee voorbeelden zouden topics kunnen zijn geweest opzichzelf. Het zijn twee vragen waar ik veel mee in mijn hoofd zit (eigenlijk vooral die laatste over liefde) 

4 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 3, 2025

Hoi hoi ​@anoniempje77778888,

Je schrijft ontzettend eerlijk en doordacht. Wat je deelt raakt aan diepe vragen waar veel mensen mee worstelen of ze nou 17 zijn of al volwassen. Je vraagt je af hoe het voelt om gelovig te zijn, of dat rust kan geven, en je geeft twee voorbeelden die daarbij aansluiten: piercings en liefde. Je staat open voor geloof, maar twijfelt ook of het bij je past. Dat is op zich al een hele bijzondere plek om te zijn: ergens tussen nieuwsgierigheid en twijfel in.

Voor veel mensen is geloven een anker. Een manier om richting en rust te vinden in een wereld die vaak dubbel, tegenstrijdig of onzeker voelt. Geloven in God, en bijvoorbeeld het christendom volgen, kan rust geven omdat het een duidelijk kader biedt: een visie op wat goed is, wat liefde betekent, hoe je met jezelf en anderen omgaat. Voor sommige mensen is dat precies wat ze nodig hebben, een moreel kompas dat buiten henzelf ligt, waar ze op kunnen vertrouwen als hun eigen gedachten te veel heen en weer gaan.

Ook gelovige mensen twijfelen, zoeken, botsen met zichzelf en met anderen. Maar het geloof biedt wel handvatten om met die vragen om te gaan. Het vertelt je dat je niet alles alleen hoeft uit te zoeken, dat er een God is die je ziet, kent, en helpt.

Over het naar de kerk gaan: voor sommigen is dat een plek van rust, gemeenschap, stilte of juist inspiratie. Maar als jij zegt dat je het juist wat ongemakkelijk of zelfs een beetje ‘griezelig’ vindt, is dat niet raar. Je bent er niet mee opgegroeid, en dan voelt het vreemd. Je hoeft je daar niet slecht over te voelen, geloof gaat niet alleen over wat je voelt in een kerkgebouw. Je kunt ook op andere manieren ontdekken wat het geloof inhoudt: door te lezen, te praten, muziek te luisteren, of je eigen gedachten onder de loep te nemen.

Je voorbeeld over piercings laat zien hoe diep je nadenkt over jezelf en je keuzes. Je merkt dat je heen en weer schommelt tussen "het ziet er leuk uit" en "is het niet vreemd dat we dit met ons lichaam doen?". Die twijfel is niet iets wat opgelost hoeft te worden, het is juist waardevol. In sommige geloofsrichtingen wordt gezegd dat je lichaam een gave is, iets dat je goed moet verzorgen. Maar ook: dat schoonheid niet verkeerd is. De vraag wordt dan: waarom wil ik dit? Doe ik het voor mezelf? Uit onzekerheid? Omdat iedereen het doet? Of omdat ik het als iets moois ervaar? Het geloof geeft daar misschien niet één kant-en-klaar antwoord op, maar het helpt wel om vanuit liefde en respect naar je lichaam te kijken.

Je voorbeeld over liefde en seksualiteit is nóg dieper en raakt echt aan iets groots. Je schrijft dat je voelt dat liefde iets exclusiefs en duurzaams moet zijn, en dat seksualiteit niet iets is wat je zomaar deelt. Je merkt dat je anders kijkt dan veel leeftijdsgenoten, en dat kan verwarrend zijn. In veel christelijke visies wordt inderdaad gezegd: liefde is bedoeld voor trouw, toewijding, en seks hoort bij die diepe verbinding. In die zin sluit het geloof dus juist aan bij jouw gevoel, dat intimiteit iets waardevols en bijzonders is, dat niet zomaar komt en ook niet zomaar weer hoort te verdwijnen.

Het is heel logisch dat je dan botst met hoe anderen ermee omgaan. Je hoeft niet jaloers te zijn op hoe ‘makkelijk’ anderen het lijken te doen. Het is moedig dat jij jezelf serieus neemt en de ruimte neemt om stil te staan bij hoe jij het beleeft. Ook als je vriendje het oké vindt dat jij geen intimiteit wil, maar zelf wel ervaring heeft, dat kan best lastig voelen. En je mag die gevoelens serieus nemen. Het gaat om wat jij nodig hebt en waar jij je goed bij voelt.

Geloof kan daarin een richting bieden, een visie op liefde waarin je je misschien herkent. Niet omdat je dan verplicht bent om iets wel of niet te doen, maar omdat het je een kader geeft waarbinnen je je keuzes beter kunt begrijpen en dragen. Niet alles hoeft dan steeds opnieuw gewogen te worden. Je mag leren vertrouwen op iets groters dan jezelf.

Toch hoeft dat niet te betekenen dat je je meteen thuis voelt in een kerk of het christendom als geheel. Je mag klein beginnen. Misschien een boek lezen, een gesprek met een gelovige, een podcast luisteren. Er zijn laagdrempelige manieren om op onderzoek uit te gaan, zonder dat je meteen ergens "bij moet horen". En misschien ontdek je dat het toch iets voor je is, of juist niet. Ook dat is goed.

Wat je nu voelt, de vragen, de zoektocht, de verwarring, dat is niet een probleem dat opgelost moet worden. Het is precies hoe veel mensen beginnen aan hun persoonlijke zoektocht naar betekenis. Of je nou ooit gelovig wordt of niet, het feit dat je zo eerlijk nadenkt over wie je bent en wilt zijn, is al een stap op die reis. En dat is helemaal oké!

xx liefs Wolf 🐺

Forum|alt.badge.img+1

Wat heb je dat mooi geschreven wolf! Ik waardeer deze hele uitgebreide reacties en ook de reacties op mijn andere topics. Dankjewel echt!
Ik geraakte bij het lezen ook benieuwd naar jouw ervaring. ben jij gelovig? hoe kijk jij naar een kerk?

Als je die dingen wilt delen natuurlijk.

nogmaals veel dank!  

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 3, 2025

Hoii ​@anoniempje77778888,

Wat lief dat je dat zegt, dankjewel! Ik ben blij dat m’n antwoorden je iets geven, en het is echt fijn om te horen dat je ze waardeert. 🐺✨

Over je vraag: ik ben niet gelovig opgevoed maar heb me in de loop der jaren mezelf er wel steeds meer in verdiept. Ik sta heel open in het leven al mag ik het zelf zeggen. Ik zie geloof als iets dat voor veel mensen kracht, richting of troost kan bieden. Of je nu in een god gelooft of in jezelf, het zou altijd iets moeten blijven waar je kracht uit kan halen. Iedereen is anders en iedereen is oké, juist omdat we allemaal anders zijn. Sommige mensen gaan elke zondag naar de kerk, andere rennen liever een flink stuk omdat dat hun energie geeft. Wat je ook doet, zo lang het voor jou goed voelt is het oké. 

Of er een god is, weet ik niet zeker, ik weet wel dat ik voor vrijheid sta: Vrijheid om te mogen zijn wie je bent, om te mogen houden van wie je wilt houden, om zelf te mogen bepalen wat je met je lichaam doet. Als ik vrij ben, ben ik gelukkig, dan ben ik krachtig. Dat is mijn geloof. 

xx liefs Wolf 🐺

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • August 4, 2025

Hoi, ik heb eigenlijk niets toe te voegen aan de prachtige omschrijving die ​@Wolf  geeft. Kies je weg en wees vooral jezelf. Je geweten helpt je daar wel bij en de antwoorden komen vaak wel en soms niet en dat is ook mooi. 

Groetjes liefs Tartan X