Skip to main content

Hoe denken jullie dat de toekomst eruit gaat zien?

• March 17, 2026
  • 7 reacties
  • 58 Bekeken

Yusa
Forum|alt.badge.img+14

Ik volg helemaal geen nieuws en weet niet zoveel van de wereld, maar ik denk dat deze vraag heel interessante antwoorden kan opleveren.

Hoe denken jullie dat de toekomst eruit gaat zien? Ik vraag niet naar een bepaald jaar maar zou wel willen weten hoever jullie de toekomst in denken dus bijv dat je zegt dat wat jij denkt in 2040 is🙃

Ik ben heel benieuwd naar ieders mening. Er zullen vast verschillende soorten antwoorden komen. 

Ik zal mijn best wel doen om te reageren :)

Liefs ♥︎

7 reacties

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • March 17, 2026

Hey ​@Yusa ,

Hmm.. wel een goede vraag🙂

Denk dat vooral de online wereld heel veel veranderd. En dat het eigenlijk ook een beetje onwerkbaar wordt. Heb je weleens van ‘verkuttificatie’ gehoord? Nou dat is zeg maar dat dingen zoals Youtube, Facebook, Google steeds slechter gaan werken en overspoeld worden met advertenties, neppe info.. En bijv. met datingapps zie je nu ook al dat er gewoon ontzettend veel nep-profielen zijn waar mensen met verkeerde bedoelingen achter zitten..  Hoe het er wel uit gaat zien geen idee, en of er misschien iets heel nieuws komt, maar denk iig wel dat het gaat veranderen. Misschien dat er dan steeds meer nieuwe apps komen die gesloten en beschermd zijn dus waar dan geen advertenties en fake info op staat. Dus bijvoorbeeld een soort wikipedia maar waar niet iedereen zomaar vanalles kan bewerken. En je dan dus ook voor moet betalen. Net als we nu ook moeten met stroom, gas etc.

En ik denk/ hoop dat we uiteindelijk steeds minder dierlijk voedsel eten. Dat het echt een luxe product wordt (liever helemaal niet meer, maar dat gaat vast niet gebeuren) en niet meer bijna iedereen zoals nu.  Vroeger vonden mensen het ook niet erg om zelf dieren te slachten, omdat dat een gewoonte was. Nu is dat niet meer zo, maar het eten van dieren nog wel. Zodra we daarmee steeds meer gestopt zijn denk ik dat, omdat dan ook geen gewoonte meer is, er ook een afkeer tegen ontstaat. Denk dat dit wel nog wat langer duurt dan 2040 maar hoop dat het uiteindelijk wel de realiteit gaat worden🙂

Liefs😊 

Blauwe Banaan
Forum|alt.badge.img+1

Hoi! Er zijn eigenlijk twee dingen: hoe ik hoop dat de toekomst eruit gaat zien en hoe ik denk dat de wereld eruit gaat zien. En omdat ik denk dat als de wereld zo door blijft gaan het niet veel beter wordt, dus ik zeg wel wat ik hoop dat er gaat gebeuren met de wereld (wat ook wel mogelijk is als de hele wereld eens gaat samenwerken in plaats van oorlogen voeren): 

Het zou toch fantastisch zijn als de natuur overal om ons heen is? De dieren niet uitsterven maar bestaan. De planten gewoon letterlijk om onze huizen liggen. En dat het klimaat veel beter is dan nu. Dat de noordpool blijft bestaan en de waterspiegel niet stijgt. 

Ik hoop dat eindelijk alle landen vrede sluiten. Het zou toch mogelijk moeten zijn? Want niemand vindt oorlog fijn. En wat heb je aan grond die je toch nooit gebruikt? En we zouden onze rijkdom toch ook eerlijk kunnen verdelen? Dat het koningshuis zo luxe leeft en zwervers op straat leven, is niet eerlijk. 

En toch zou het ook cool zijn als er vliegende, elektrische auto's waren die overal heen kunnen vliegen en werken op zonne-energie die ze zelf opwekken. Dan hoeven we ook geen wegen meer te hebben, dat scheelt veel werk en daar kunnen dan weer planten komen. Je hoeft alleen maar luchtstraten te maken, die je kan aflezen op het scherm in je auto. 

En er is niet één iemand aan de macht, alle mensen kunnen dingen inbrengen. Het idee van een 1e en 2e kamer is slim, alleen moet 't net wat anders: de Kamers moeten niet alleen denken aan wat ze zélf willen, maar wat goed is voor het land. Geen partijen, nee. Dat werkt niet. Het is echt niet zo moeilijk om samen iets te beslissen. 

Daarnaast kan iedereen het werk doen wat ‘ie zelf wil. Je werkt voor geld en iedereen voor evenveel geld. En de banen waar we te weinig van hebben, laten we doen door AI. Maar de mensen die dat wel willen doen, kunnen dat alsnog doen. 

En natuurlijk hoop ik dat iedereen eindelijk aardig gaat zijn voor elkaar - geen oorlogen (zoals ik al eerder zei), geen discriminatie, geen ruzies, enz. 

Iedereen zou toch blij worden van zo'n wereld? Ik hoop dat het mogelijk is. 🌍❤️

Groetjes Blauwe Banaan

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • March 17, 2026

Hi ​@Cantaloupe, dankjewel voor de reactie en uitleg. Ik wist er al wel wat van, had eens een documentaire gekeken over social media en algoritmes enzo, hoe schermpjes verslavend worden door hoe het gebouwd wordt en ook dat soort ...  

Wel jammer eig. Online wordt ook veel gepest vgm😞  Ik hoop juist dat online wereld wat "minder" wordt, maar dat gaat niet zomaar gebeuren, zo werkt het niet. 

Ik hoop dat het waar is wat je hier zegt: 

En ik denk/ hoop dat we uiteindelijk steeds minder dierlijk voedsel eten. 

Ik vind het maar zielig voor die dieren 😓  Maar toch zijn er helaas heel veel mensen die vlees eten. 

Liefs ♥︎

35 Bomen
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • March 17, 2026

Weet je ik denk dat we niet kunnen zeggen hoe de toekomst eruit gaat zien. Ik probeer me gewoon te focussen op het nu, zoveel mogelijk dingen nu doen zodat als er iets in de toekomst gebeurt ik weet dat ik heel mijn leven leuke dingen heb kunnen doen, dingen die ik fijn vind, dingen die mijzelf helpen, dingen die andere helpen

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • March 17, 2026

Hi ​@Blauwe Banaan 

Dit topic levert gelijk al goede reacties op🙂👍🏼

Meer natuur, ik ben het helemaal met je eens. In plaats van land platgooien om steeds maar huizen te bouwen, moet er juist natuur komen 🌳

Er zijn zoveel bedreigde diersoorten, en hoe komt dat? Bomenkap, opwarming van de aarde wat weer komt doordat veel mensen met bijv de auto gaan in plaats van de fiets etc. De mens is eig gewoon meedogenloos. 

AI, ik vind het maar... tja. 🤷🏼 AI maakt fouten en is weleens onnauwkeurig. Werk laten doen door AI, daar vertrouw ik niet op. Ook al is de fout klein, impact kan heel groot zijn bij bijv belangrijk werk. 

Over oorlog kan ik eerlijk gezegd niks zeggen. Ik zie niet in waarom iedereen moet ruziën. Maar zo simpel is het blijkbaar niet. 

En natuurlijk hoop ik dat iedereen eindelijk aardig gaat zijn voor elkaar - geen oorlogen (zoals ik al eerder zei), geen discriminatie, geen ruzies, enz. 

Ik sluit me hier volledig bij aan. Ik heb discriminatie ook nog nooit begrepen. Hoe kan bijv je huidskleur zo'n verschil maken? Al ben je paars, groen, homo of trans. Wat maakt het uit? Ik vind dat iedereen gelijk is en dat zou iedereen eigenlijk moeten vinden. 

Liefs ♥︎

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • March 17, 2026

Hi ​@35 Bomen,

Wat heb je dat mooi verwoord ♥︎ Ik heb er helemaal niets aan toe te voegen 🙂

(Trouwens sorry dat ik steeds aparte reacties heb, steeds als ik de één heb verstuurd verschijnt de andere al.) 

Liefs ♥︎

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • March 18, 2026

Sorry, mijn verhaal is niet het vrolijkste.

Ik weet niet hoe de toekomst eruit zal zien, maar kijkend naar klimaatverandering en nucleaire dreiging, ziet het er niet goed uit. Volgens wetenschappers zijn we dichter bij het einde van de mensheid dan ooit. Ik hoop natuurlijk ontzettend dat we het tij kunnen keren, maar ik hou er persoonlijk rekening mee dat we allemaal vroegtijdig doodgaan door de gevolgen van klimaatverandering en/of nucleaire oorlog.

Dus ik probeer het vooral nu zo fijn mogelijk te hebben, want je weet maar nooit.