Skip to main content

Halacha naleven, leven jullie ook volgens bepaalde regels/ wetten?

• December 28, 2025
  • 5 reacties
  • 80 Bekeken

ChotehBeMachshava
Forum|alt.badge.img

Hoi, het is niet goed dat ik zo schrijf, maar ik heb het wel gedaan. Ik wil iets delen over hoe slecht ik ben in halacha naleven en hoe ik me erbij voel. Het is niet perfect, maar gewoon zoals het in me opkwam. En ik vraag me ook af: leven jullie volgems bepaalde regels/wetten?

----------------------------------------------------------------

“Halacha”, zo is het bepaald,
niet gevraagd, niet vertaald.

Wat juist is, staat al vast,
Ik heb geen keus, mijn wil niet belast.

“Din”, zo is het recht gezet,
niet lief, niet boos, alleen de wet.

Ik sta ervoor, te jong, te stil,
en doe wat moet, 
niet wat ik wil.

“Lifnim mishurat hadin”,
meer dan de wet wordt soms gevraagd.

Dus leg ik last op last erbij,
tot zelfs mijn adem wordt aangeklaagd.

“Ayin ayin”, oog voor oog,
de maat is scherp, de lat ligt hoog.

Ik tel mijn fouten één voor één,
de rekening blijft hard, net als steen.

“Assur”, verboden, dicht,
geen ruimte, geen gezicht.

De grens is smal en strak,
wie twijfelt,  staat al zwak.

“Safek”, is twijfel aangemerkt als last,
bij onzekerheid wordt strengte toegepast.

Mildheid vervalt, risico blijft,
de zwaarste lezing wordt vereist.

“Safek derabbanan”,  twijfel blijft staan,
ik kies de strengte, laat het gaan.

Wat mild kon zijn wordt hard gedaan,
want zacht zijn telt niet meer voortaan.

“Hechsher mitzvah”, het doel is goed,
maar wat eraan voorafgaat bloedt.

Dus zelfs wanneer ik juist wil zijn,
blijkt wat ik was nog steeds onrein.

“Hirhur aveirah”,  denken is al mis,
ik leer mezelf wat zonde is.

Ik zwijg, want zelfs mijn stille zijn
kan tegen mij als bewijslijn zijn.

“Machshavah metame’et”, want al één gedachte maakt onrein,
nog vóór er iets aan te doen kan zijn.

Dus ik leer mezelf te wantrouwen,
omdat ik denk wat ik niet mag onthouden.

“Machshavot zarot”, vreemde gedachten, zegt men dan,
alsof ik ze niet stoppen kan.

Ze komen op, ik zeg geen woord,
maar voel al hoe dit echt niet hoort.

“Machshava overet”, een gedachte gaat voorbij, 
Ik laat hem bijna staan, maar het laat een spoor van schuld in mij.

Ik weet dat hij niet blijven moet,
maar toch voelt blijven soms wel goed.

“Machshava kema’aseh”, maar gedachte telt als daad,
dus zelfs mijn hoofd staat al te laat.

Wat niemand ziet, wordt mij gerekend,
alsof ik innerlijk al heb getekend.

“Aveirah”, overtreding, stil begaan,
geen schreeuw, geen vlucht, alleen bestaan.

Ik denk dat boeten blijft wat ik hier doe:
ik blijf. Ik buig. Ik zwijg. Word moe.

“Kol Yisrael arevim”,  wij dragen samen last,
maar ik voel hoe die op míj past.

Hun fouten tel ik niet erbij,
want schuld heeft hier een eigen naam:
dat is van mij.

“Mi-ma’amakim”, uit diepte zonder grond,
geen echo die mij vindt.

De stilte sluit mij op,
waar zelfs geen schreeuw begint

5 reacties

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • December 28, 2025

Waarom zou je je slecht voelen omdat je niet naleeft wat in een heel andere tijd en in een heel andere maatschappij geschreven werd door mensen die zich op geen enkele manier konden voorstellen hoe wij nu leven? 

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • December 28, 2025

Het is ook helemaal niet mogelijk om volgens regels te leven die elkaar tegen spreken en die geschreven zijn in een heel andere tijd en context.  Ik ben zelf vrijzinnig en gelukkig betekent dat dat ik niet een hele bundel boeken uit lang vervlogen tijden totaal letterlijk en serieus moet nemen. Boeken zijn, net als geloof, mensenwerk.  Als je een ander en jezelf de ruimte geeft, niet veroordeeld op afkomst of cultuur en dezelfde vrijheid gunt en geeft die je je zelf of je naasten gunt, ben je prima bezig. Degenen die al die eeuwen geleden teksten vastlegden kunnen je er in elk geval niet meer op aanspreken. Zoals ik zei, het is allemaal door mensen gemaakt en bedacht.  Live and Let live. Volg je hart en doe goed, dat is al gezegend genoeg. 

Groetjes liefs Tartan X 

ChotehBeMachshava
Forum|alt.badge.img

Ik snap je vraag denk ik wel ​@Diana, maar ik voel me slecht omdat ik niet leef alsof ik erbuiten sta. Voor mij is halacha geen oud boek dat ik beoordeel. Het is Torah min haShamayim.
Dat we nu anders leven, maakt het niet minder waar, het maakt míj alleen verantwoordelijker.

Ik heb nooit geleerd dat ik regels mag herinterpreteren omdat de tijd verandert.
Ik heb geleerd dat ik moet veranderen, ook als dat pijn doet.

Als ik fout doe, voelt dat niet als botsen met iets verouderds. Het voelt als falen tegenover Hashem. Niet perse alleen omdat iemand mij dat verwijt, maar omdat ik dat zo heb geleerd te voelen.

Misschien kun jij afstand nemen en zeggen: “Het is van vroeger.” Maar zo werkt het niet als je hiermee bent opgegroeid. Je zet yirat Shamayim niet uit met een redenering.

Dus ik voel me niet slecht omdat het oud is. Ik voel me slecht omdat ik geloof dat het waar is
en ik bang ben dat ik het niet draag zoals het hoort. Dat is geen theorie voor mij. Dat is hoe ik leef.

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • December 28, 2025

Hey, prima toch dat jij die leefwijze hebt. Andere mensen hebben weer andere leefwijzen of godsdienstige of humanistische drijfveren. Allemaal goed, zolang ik ook maar mag kiezen welke ik heb en volg. Ik zal niet van jou of een ander zeggen of ie wel of niet volgens de religieuze regels of atheïstische leeft. Lekker zelf je pad kiezen en een ander dat ook gunnen. Dat is mooi zo.  Verder meng ik mij niet in religieuze discussies en godsdienstige "feiten" duidingen. We hebben hier meerdere mensen gehad die precies wisten hoe alles in elkaar zat en hoe hun Opperwezen er over dacht. En allemaal weer vanuit een ander geloof en goden en altijd uit oude boeken. Zoals ​@Tartan16  terecht zegt, mensenwerk. De planeet waarop we leven en de mensheid zelf is al veel ouder dan het oudste boek. Dat zegt mij genoeg.  Ik ben blij dat jij een mooi houvast hebt maar oordelen of jij dat goed doet kan niemand.  Behalve jijzelf.  Antwoord op je vraag is in mijn geval dat ik leef zoals ik hoop dat sociaal goed is en naar wat mijn opvoeding en geweten mij zegt. En langs de lijn van liefde en hulpvaardig zijn voor anderen.  Mooie conclusie van Tartan: live and let live. Geef elkaar de ruimte om jezelf te zijn. Iedereen is anders dan de ander. Mooi toch! 😍😉

Liefs Tover xxx

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • December 29, 2025

Alweer komen er wijze woorden can ​@Tartan16  en ​@Tover01.

@ChotehBeMachshava ik wil niet discussiëren over jouw geloof of dat van een ander maar je zegt dat je een bepaalde levenshouding ‘hebt geleerd’.  Kun je dat dan niet ook afleren als het allemaal zo moeilijk en pijnlijk en tegenstrijdig is?