Skip to main content
Vraag

GESPREK:Christendom en islam (Intersessant!)


Heyhoii

Dit is echt een hele interessante topic! Ik heb even de verschillen en de overeenkomsten opgezocht en ik heb een lijstje gemaakt!

Verschillen tussen het christendom en de islam:

1. God: Christenen geloven in een Drie-eenheid (Vader, Zoon en Heilige Geest), terwijl moslims geloven in de eenheid van God (Allah).
2. Jezus: Christenen geloven dat Jezus de Zoon van God is en de redder van de wereld, terwijl moslims Jezus als een profeet beschouwen.
3. De Bijbel en de koran: Christenen volgen de Bijbel als heilig geschrift, terwijl moslims de koran als het onfeilbare woord van God beschouwen.
4. Geboden: Het christendom heeft de Tien Geboden, terwijl de islam de vijf zuilen heeft.
5. Zonde en verlossing: Christenen geloven dat zonde kan worden vergeven door het geloof in Jezus als Verlosser, terwijl moslims geloven dat door goede daden en berouw zonden kunnen worden vergeven.
6. Hemel en hel: Christenen geloven in de hemel en de hel als eeuwige bestemmingen, terwijl moslims ook in een hemel en hel geloven, maar met verschillende beschrijvingen en criteria voor toegang.
7. Dominees en imams: Christenen hebben dominees die preken toedienen, terwijl moslims imams hebben die leiding geven aan gebeden en preken.
8. Feestdagen: Christenen vieren Kerstmis en Pasen, terwijl moslims Ramadan en Eid al-Fitr vieren.
9. Gezinsleven: Christenen beschouwen het huwelijk als een sacrament, terwijl moslims polygamie toestaan onder bepaalde voorwaarden.
10. Kledingvoorschriften: Christenen hebben over het algemeen geen specifieke kledingvoorschriften, terwijl moslims de hijab voor vrouwen voorschrijven.
11. Vasten: (sommige) Christenen vasten tijdens de vastentijd, terwijl moslims vasten tijdens de maand Ramadan.
12. Heilige plaatsen: Christenen hebben heilige plaatsen zoals Jeruzalem en Bethlehem, terwijl moslims Mekka en Medina als heilige plaatsen beschouwen.
13. Alcohol en voedselvoorschriften: Christenen hebben geen strikte voorschriften over alcoholgebruik en voedsel, terwijl moslims geen alcohol drinken en halal voedsel consumeren.
14. Evangelisatie: Het christendom heeft een lange geschiedenis van evangelisatie en zendingswerk, terwijl de islam ook missionair werk doet, maar op een andere manier.
15. Kunst en iconografie: Het christendom heeft een rijke traditie van kunst en iconografie, terwijl de islam beelden en afbeeldingen vermijdt in verband met afgoderij.
16. Vastenperiodes: Christenen vasten tijdens de vastentijd, terwijl moslims vasten tijdens de maand Ramadan.
17. Rechtssysteem: Het christendom heeft geen specifiek rechtssysteem, terwijl de islam de sharia-wetgeving heeft.
18. Relatie met andere religies: Het christendom heeft diverse opvattingen over andere religies, terwijl de islam een specifieke visie heeft op de relatie met andere religies.
19. Bekering: Het christendom moedigt bekering aan, terwijl de islam bekering accepteert maar niet actief bevordert.
20. Geestelijkheid: In het christendom hebben geestelijken verschillende taken en rollen, terwijl in de islam imams de belangrijkste religieuze leiders zijn.

Vergelijkingen tussen het christendom en de islam:

1. Beiden geloven in een enkele, almachtige God.
2. Beide religies hebben profeten, zoals Adam, Abraham en Mozes.
3. Zowel christenen als moslims geloven in een leven na de dood en in een dag des oordeels.
4. Beide religies hebben heilige geschriften: de Bijbel voor het christendom en de koran voor de islam.
5. Beide religies geven veel waarde aan ethische principes zoals liefde, vergeving en naastenliefde.
6. Zowel het christendom als de islam hebben specifieke gebedstradities en rituelen.
7. Beide religies hebben een sterke gemeenschapszin en hechten veel waarde aan familie en sociale banden.
8. Zowel christenen als moslims hebben heilige plaatsen waar bedevaarten worden gehouden.
9. Beide religies hebben vastenperiodes als een vorm van spirituele discipline.
10. Beide religies hebben verschillende stromingen en tradities binnen de hoofdgeloven.
11. Zowel christenen als moslims geloven dat het aanbidden van God centraal staat in hun leven.
12. Beide religies hebben heilige dagen en feesten die worden gevierd met speciale rituelen en ceremonies.
13. Zowel het christendom als de islam hebben specifieke voorschriften en richtlijnen voor ethisch gedrag.
14. Beide religies moedigen aan tot het verrichten van goede daden en het helpen van de minder bedeelden.
15. Beide religies hebben een lange geschiedenis en hebben een aanzienlijke invloed gehad op de wereldgeschiedenis.
16. Zowel het christendom als de islam hebben monastieke tradities van toegewijde spiritualiteit.
17. Beide religies hebben een rijke traditie van theologie en filosofie.
18. Beide religies hebben een geloof in het belang van bidden als een vorm van spirituele communicatie met God.
19. Zowel christenen als moslims geloven in het belang van het vasthouden aan morele en ethische principes in hun dagelijks leven.
20. Beide religies hebben geleerden en theologen die de tradities interpreteren en uitleggen voor de gelovigen.

Zelf ben ik christelijk! Maar ik heb heel erg respect voor andere geloven.

Een klein vragenlijstje voor de gelovigen

  1. Waarin geloof jij?
  2. Hoelang geloof jij hier al in?
  3. Wat doet het geleed met je?

Voor de mensen  die niet geloven:

  1.     Heb jij respect voor de gelovigen?
  2. Ben je weleens aangesproken door iemand die het geloof wou vertellen aan iedereen?
  3. Is familie van jouw gelovig?

Moet ik een keertje zo’n verschillen en overeenkomsten lijst voor andere geloven maken?

 

19 reacties

Reputatie 7
Badge +4

4. Geboden: Het christendom heeft de Tien Geboden, terwijl de islam de vijf zuilen heeft.
Dit is niet iets vergelijkbaars. De vijf zuilen vallen niet echt te vergelijken met de Tien Geboden, maar moslims houden zich indirect wel aan de meeste geboden, omdat veel geboden voorkomen in islam. 
8. Feestdagen: Christenen vieren Kerstmis en Pasen, terwijl moslims Ramadan en Eid al-Fitr vieren.

Moslims vieren Eid al-Fitr en Eid al-Adha, Ramadan is slechts een maand waarin wij vasten. Na de maand Ramadan komt Shawal, de eerste dag daarvan is Eid al-Fitr, die wordt gevierd ter einde van de maand Ramadan. Eid al-Adha , wat ook een feestdag is, valt op de tiende dag van de twaalfde maand (Dhull Hijjah)
9. Gezinsleven: Christenen beschouwen het huwelijk als een sacrament, terwijl moslims polygamie toestaan onder bepaalde voorwaarden.

Christelijke profeten zoals Abraham, Solomon, Jacob en David hadden oa. meerdere vrouwen volgens de Bijbel. Polygamie is ook in christendom, maar ik zeg niet dat polygamie slecht is, ik vind het goed. In islam is er een max. van 4, dat heb je niet in christelijke of joodse literatuur.  
10. Kledingvoorschriften: Christenen hebben over het algemeen geen specifieke kledingvoorschriften, terwijl moslims de hijab voor vrouwen voorschrijven.

Moslim mannen moeten zich ook bedekken, van de knie tot de navel, dus niet alleen vrouwen. Daarnaast las ik ergens op het Forum dat voor christenen kleding uit 1 stuk moet bestaan. Dit heb ik teruggevonden in (Deut. 22:11) Ook horen vrouwen hun hoofd te bedekken als ze bidden in de kerk en mannen juist niet. (Korinthiërs 11:5-6) Je ziet daarom ook nonnen bedekt en Maria is ook altijd bedekt met een hoofddoek. 
12. Heilige plaatsen: Christenen hebben heilige plaatsen zoals Jeruzalem en Bethlehem, terwijl moslims Mekka en Medina als heilige plaatsen beschouwen.

Jeruzalem hoort hier ook bij voor de moslims. 😅
13. Alcohol en voedselvoorschriften: Christenen hebben geen strikte voorschriften over alcoholgebruik en voedsel, terwijl moslims geen alcohol drinken en halal voedsel consumeren.

De christenen verschillen in striktheid betreft voedselvoorschriften, dus neem mijn woord niet aan als algemeen. Ik zeg alleen wat de Bijbel zegt. In de Bijbel zou je van Paulus alles mogen eten (1 Korinthiërs 10), maar van Jezus (wie voor sommige groepen god is) zou je de wet moeten volgen van de profeten, waarin staat dat verschillende dieren onrein zijn, waaronder het varken. (Lev. 11:7 )Wat betreft alcohol is het heel erg beperkt, want je mag niet dronken worden. (Efeziërs 5:18) Ik zeg niet dat je hierin moet geloven, maar dit is wat de Bijbel zegt. Ik maak dit verschil heel expliciet duidelijk😂
15. Kunst en iconografie: Het christendom heeft een rijke traditie van kunst en iconografie, terwijl de islam beelden en afbeeldingen vermijdt in verband met afgoderij.

Moslims hebben hun kunst, maar beelden geen levende dingen uit., denk aan hoe moslims kalligrafie gebruiken. 
17. Rechtssysteem: Het christendom heeft geen specifiek rechtssysteem, terwijl de islam de sharia-wetgeving heeft.

Sharia wordt verkeerd gebruikt door veel mensen. 'Sharia' betekent letterlijk 'pad' en in islam wordt het toegepast als 'pad naar Allah'. Bidden is Sharia, geld geven aan de arme, vasten en eig alles wat behoort tot de islam is sharia. De straffen om recht te hanteren noem je 'hudood/hudud', dit is wat mensen eig bedoelen met 'sharia'. Daarnaast worden deze 'hudud' alleen toegepast door een rechter in een islamitische staat, er is dus geen 'voor eigen rechter spelen' in islam. Wat betreft de christelijke rechtssysteem heb je weer verschillende meningen, maar volgens de Jezus, vzmh, gelden dezelfde 613 wetten van Mozes, vzmh.  
18. Relatie met andere religies: Het christendom heeft diverse opvattingen over andere religies, terwijl de islam een specifieke visie heeft op de relatie met andere religies. Wat betekent dit nou weer😂,​​​​​​
19. Bekering: Het christendom moedigt bekering aan, terwijl de islam bekering accepteert maar niet actief bevordert. In islam is er een verschil tussen de boodschap verspreiden en mensen over islam inlichten & mensen actief bekeren. De boodschap verspreiden is een individuele of gemeenschappelijk plicht (hangt af van de situatie van het dorp/stad/land) voor de moslims, maar de boodschap accepteren is volledig  de keuze van de andere persoon. 
20. Geestelijkheid: In het christendom hebben geestelijken verschillende taken en rollen, terwijl in de islam imams de belangrijkste religieuze leiders zijn. Ik weet niet of dat zo geldt in islam, ben er eig niet zo zeker van. Zal er op terugkomen als ik antw heb.

Vergelijkingen tussen het christendom en de islam:

1. Beiden geloven in een enkele, almachtige God.
Verschilt per stroming, maar de meerderheid van de christenen geloven in een Drie-Eenheid, met God de Vader, god de Zoon en god de Heilige Geest. Zoals je miss merkt schrijf ik alleen de 'God' bij de Vader met een hoofdletter. Dat is God in wie wij moslims geloven, niet de Zoon of de Heilige geest. Wel moet ik er als kanttekening bij zetten dat we niet het volledige concept van de Vader in het christendom accepteren (zoals dat de Vader zal rusten, kinderen heeft etc.) maar meer met het feit dat de Vader alles heeft geschapen etc. Ook kan de term 'Vader' voor verwarring zorgen, dus noemen wij de Schepper Allah/God.
8. Zowel christenen als moslims hebben heilige plaatsen waar bedevaarten worden gehouden.
Echt, wat leuk! Ik wist niet dat christenen bedevaarten hielden, cool zeg! Waar is dat naartoe?
16. Zowel het christendom als de islam hebben monastieke tradities van toegewijde spiritualiteit.

In islam geloven wij niet dat je je volledig moet afschermen van de wereld om alleen Allah te aanbidden, maar wij geloven dat het wereldse leven zijn deel heeft en islam je daarbij de beste manier van leven geeft. Islam geeft je een framework om Allah te aanbidden zonder van de wereld te missen zoals monniken dat wel doen.

20. Beide religies hebben geleerden en theologen die de tradities interpreteren en uitleggen voor de gelovigen.

Voor moslims is de Profeet, vzmh, het beste voorbeeld voor hoe je moet leven. Religieuze zaken nemen wij ook alleen aan van hem. Ook heeft de Profeet, vzmh, ons de Koran uitgelegd en vertelde hij ons om hem als eerst te volgen, en dat de beste generaties die van de 'Sahabas (Metzegellen) is, dan de generatie daarna (Tabi'in) en als laatst de derde generatie (Tabi' al-Tabi'in). Wij nemen dus al onze interpretaties van deze groep mensen in deze volgorde, en dit is ook met wie geleerden hun standpunten mee moeten onderbouwen. Zonder bewijs van de Koran of van deze groep is de regeling van de geleerden niet bindend, sinds het enkel zijn mening is. 

  1. Waarin geloof jij? Een trotse moslim ;)
  2. Hoelang geloof jij hier al in? Sinds geboorte al :) Wij geloven namelijk dat elk kind als moslim wordt geboren en dat zijn familie hem conditioneert tot iets anders.
  3. Wat doet het geleed met je? Snap de vraag niet :(

Moet ik een keertje zo’n verschillen en overeenkomsten lijst voor andere geloven maken? Ik zal eerst altijd je inhoud verifiëren :) Daarnaast is het al heel wat moeilijker met andere religies, behalve jodendom. Je zult jezelf verrassen hoeveel overeenkomsten daarmee zijn :)

Liefs,

Salam🍉

 

 

Reputatie 7
Badge +4

PS.

Voor jou, christen zijnde, heb ik ook een topic ;)

 ;), zeg me wat je er van vindt, @Anoniema😘

Hoihoi @Salam!

Over 4: De vijf zuilen en de tien geboden zijn wel de belangrijke standpunten.

Over 10: Goed dat je het zegt! Dat was ik even vergeten

Over 13: Ook een beetje over 10, wij geloven dat Jezus is gekomen om de wet van Mozes te vervullen (Leviticus)

Over 15: Klopt! Maar  de afbeeldingen bij de islam blijven beperkt.

Over 17: Nogmaals, de wetten van Mozes gelden niet meer, Jezus heeft gezegd om ze in vervulling te brengen, maar dat we ze wel moeten begrijpen. Dus aangezien volgens ons Jezus op aarde is geweest en dit al heeft vervuld.

Over 18: Christenen leren vaak om vreedzaam samen te leven met mensen van andere religies en om hen met respect te behandelen. Ze geloven misschien dat hun geloof het beste is, maar dat betekent niet dat andere geloven slecht zijn.

Vergelijkingen

8: Het is niet zo dat we echt in ons leven een keer een bedevaart of zoiets moeten doen, maar als christen zijnde ga je soms wel naar Jeruzalem om Golgotha te bezoeken, niet dat dat moet.

 

Hopelijk begrijp je het beter :)

 

Liefs Anoniema

 

Reputatie 7
Badge +4

Over 4: De vijf zuilen en de tien geboden zijn wel de belangrijke standpunten.

Ik had het meer over hoe ze verschillen in hun karakter. De 1 zijn verplichtingen en daden van aanbidding en de ander zijn de belangrijkste regels. Belangrijkste zal ik niet durven zeggen, maar je hebt gelijk, de 5 zuilen zijn ÉÉN  van de belangrijkste dingen in islam. 

Over 13: Ook een beetje over 10, wij geloven dat Jezus is gekomen om de wet van Mozes te vervullen (Leviticus)

Over 17: Nogmaals, de wetten van Mozes gelden niet meer, Jezus heeft gezegd om ze in vervulling te brengen, maar dat we ze wel moeten begrijpen. Dus aangezien volgens ons Jezus op aarde is geweest en dit al heeft vervuld.

Je verwijst nar Mattheüs 5:17 waar Jezus, vzmh, zal hebben gezegd:

Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 

Dus zover klopt het beeld nog, maar de verzen daarna verwijzen naar eeuwigheid.

Ik verzeker jullie: zolang de hemel en aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. Wie dus ook maar een van de kleinste geboden afschat en aan andere leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan. Want ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de Schriftgeleerden en de Farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan.

Dit is de Bijbel, woorden van Jezus, vzmh. Je mag het volgen of niet, iedereen mag geloven wat hij wil. Wat ik alleen vertel is dat het duidelijk is dat volgens Jezus, vzmh, deze wetten tot in de eeuwigheid gevolg moeten worden (zolang hemel en aarde bestaan, blijft elke jota, tittel in de wet van kracht) 

Over 18: Christenen leren vaak om vreedzaam samen te leven met mensen van andere religies en om hen met respect te behandelen. Ze geloven misschien dat hun geloof het beste is, maar dat betekent niet dat andere geloven slecht zijn.

Ik had het meer over de moslims, wat is 'specifieke visie'?

Veel kennis toegewenst,

Salam🙃

Reputatie 7
Badge +17

Weer wat nieuws geleerd:)

Groetjes mij @Anoniemxv 

Sorry! Bij vraag 3 heb ik een typfout gemaakt. Geleed mot geloof zijn

Ik zal zo reageren op jouw antwoord.

Liefs Anoniema

Hoihoi! 
 

Misschien ken je dit verhaal wel: 

1Jezus echter ging naar de Olijfberg.

2En 's morgens vroeg kwam Hij opnieuw in de tempel en al het volk kwam naar Hem toe; en Hij ging zitten en onderwees hen.

3En de schriftgeleerden en de Farizeeën brachten een vrouw bij Hem die op overspel betrapt was.

4En toen ze haar in het midden hadden doen staan, zeiden zij tegen Hem: Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt bij het plegen van overspel.

5In de wet nu heeft Mozes ons geboden zulke vrouwen te stenigen; U dan, wat zegt U?

6En dit zeiden zij om Hem te verzoeken, opdat zij iets hadden om Hem aan te klagen. Maar Jezus bukte en schreef met de vinger in de aarde.

7En toen zij Hem dit bleven vragen, richtte Hij Zich op en zei tegen hen: Wie van u zonder zonde is, laat die als eerste de steen op haar werpen.

8En opnieuw bukte Hij en schreef in de aarde.

9Maar toen zij dit hoorden en in hun geweten overtuigd waren, gingen zij weg, de één na de ander, te beginnen bij de oudsten tot de laatsten; en Jezus werd alleen achtergelaten, en de vrouw die in het midden stond.

10Jezus nu richtte Zich op en toen Hij niemand zag dan de vrouw, zei Hij tegen haar: Vrouw, waar zijn die aanklagers van u? Heeft niemand u veroordeeld?

11En zij zei: Niemand, Heere. En Jezus zei tegen haar: Ook Ik veroordeel u niet; ga heen en zondig niet meer.

In dit stuk volgt Jezus de wet van Mozes niet. 
Als we de wet van Mozes zou gelden, zouden we alleen kleding mogen dragen van één stof, of als er een vrouw ongesteld zou worden, zou zij zeven dagen afgezonderd moeten leven. Of als een man vreemdgaat, moet het koppel allebei gedood worden. Dat doen we nu toch ook niet?  🤔

Ik heb ff een stukje gekopiëerd. 
De sleutel tot het begrijpen van deze kwestie is de wetenschap dat de wet van het Oude Testament aan het Israëlische volk werd gegeven, niet aan Christenen. Sommige van deze wetten werden uitgevaardigd om de Israëlieten te laten begrijpen hoe zij God konden gehoorzamen en behagen (de Tien Geboden bijvoorbeeld), andere waren uitgevaardigd om hen te tonen hoe God aanbeden moest worden (het systeem van de offergaven) en weer andere waren eenvoudig bedoeld om de Israëlieten anders dan andere volken te maken (voedings- en kledingregels). Geen enkele wet uit het Oude Testament is tegenwoordig op ons van toepassing. Toen Jezus aan het kruis stierf, bracht Hij een einde aan de wetten van het Oude Testament (Romeinen 10:4; Galaten 3:23-25; Efeziërs 2:15)

https://www.gotquestions.org/Nederlands/Christelijke-wet.html

Over 18: Ik: Haha, ik begrijp dat het wat verwarrend kan klinken! Toen ik hiervoor voor het eerst ging zoeken, snapte ik er ook helemaal niks van. Met "specifieke visie" bedoel ik dat de islam een duidelijke leer heeft over hoe moslims moeten omgaan met mensen van andere religies.😆
 

Liefs Anoniema  😁

 

 


 

Sorry! Bij vraag 3 heb ik een typfout gemaakt. Geleed mot geloof zijn

Ik zal zo reageren op jouw antwoord.

Liefs Anoniema

Weer een foutje gemaakt haha. Mot moet moet zijn XD

Reputatie 7
Badge +4

Ik ken dat verhaal zeker. Het heeft een mooie boodschap, maar dit laat dus zien hoe de Bijbel niet bewaard is gebleven. Laat me het uitleggen.

Dit verhaal vindt je niet in de allereerste Bijbels, denk aan de Codex Sinaiticus en de Codex Vaticanus (beide van de 4e eeuw). Ook noemt geen enkele Griekse kerkvader dit verhaal tot en met de twaalfde eeuw, ondanks de bekendheid die het nu heeft. Het verhaal vind je oa. pas in een Grieks manuscript in de achtste eeuw.

Veel christelijke geleerden, denk aan Bart Ehrman en Bruce Metzger, zeggen ook dat dit 1 van de vele inserties is in de Bijbel. Dit zijn moderne 'textual criticisists' die christelijk zijn of waren. Dus het verhaal is wellicht mooi, maar is niet authentiek. Je hoeft niet mijn woord te nemen, maar je kan het zelf opzoeken.

Daarnaast zijn alle 3 de Bijbel referenties van Paulus, hij was slechts een man die Jezus, vzmh, tegen gekomen zal zijn op zijn reis naar Damascus en toen zag hij licht, die hem verblindde. Vanuit het licht zou Jezus, vzmh, hem instructies geven. In andere woorden, zijn enige vorm van autoriteit is gebasseerd op een ontmoeting met een visioen/visie van Jezus, vzmh, die haaks staan op wat Jezus, vzmh, vertelde aan zijn decipelen. Je ziet ook in de Bijbel zelf dat Paulus confrontaties had met Petrus en Jacobus, Petrus een trouwe decipel van Jezus en Jacobus de oudste broer. Paulus had geen autoriteit. Wie christenen vandaag de dag volgen betreft de wet is niet Jezus, vzmh, maar Paulus. Stromingen verschillen hieronder, dat geef ik nu ff duidelijk aan. 

Salam🍉

 

 

Reputatie 7
Badge +4

@Anoniema, wat is die duidelijke leer? Dat is mijn vraag😅

Je geeft niet echt aan hoe de islam zich verhoudt met andere religies. 

Salam🍉🍉🍉

Reputatie 7
Badge +18
  • Heb jij respect voor de gelovigen? Respect moet je verdienen. Of je gelooft maakt voor mij niet zoveel uit. Er zijn gelovigen waar ik heel veel respect voor heb en ongelovigen waar ik 0 respect voor heb (en andersom😉)
  • Ben je weleens aangesproken door iemand die het geloof wou vertellen aan iedereen? Ja, door een Jehova’s Getuige en een Hare Krishna (een soort Hindu). In beide gevallen vriendelijk gezegd dat ik geen interesse had
  • Is familie van jouw gelovig? Ja, de familie van mn vaders kant is behoorlijk katholiek (de een wat strenger dan de ander). M’n vader heeft al jaren geleden afstand gedaan van het geloof

Lieve Salam. 
Was dat ook je laatste vraag?

Ik vind het allemaal wel leuk haha. Maar dit had ik niet verwacht XD
Met duidelijke leer bedoel ik eigenlijk gewoon precies wat er staat. Dat het duidelijk  is verwoordt.

 

Liefs Anoniema

 

Reputatie 6
Badge +2

Over 18: Christenen leren vaak om vreedzaam samen te leven met mensen van andere religies en om hen met respect te behandelen. Ze geloven misschien dat hun geloof het beste is, maar dat betekent niet dat andere geloven slecht zijn.

 

Wat is het verschil met islam dan?

Of bedoel je dat er ın de islam duidelijke regels over zijn die je ın het christendom nıet hebt?

Reputatie 7
Badge +4

Ja, dit is wat ik dus bedoel, wat @Salaam zegt. Ik vraag naar de inhoud van wat islam biedt, @Anoniema 

Of bedoel je dat er in de islam duidelijke regels zijn die je in het christendom niet hebt?

Dat niet! Het verschil tussen het christendom en de islam in relatie tot andere religies ligt in de manier waarop ze met andere geloven omgaan. Sommige christenen geloven dat andere religies respect en begrip verdienen, terwijl de islam bepaalde richtlijnen heeft over hoe moslims moeten omgaan met mensen van andere geloven.

Denk maar aan deze teksten

 

  • Surah Al-Imran 3:85: "En wie een andere godsdienst zoekt dan de islam, het zal niet van hem worden aanvaard en hij zal in het Hiernamaals onder de verliezers zijn."

PS: Ik verbaas me erover hoeveel jij weet van het christelijk geloof 😱❤

Reputatie 7
Badge +4

Ohw @Anoniema, we vragen wat die richtlijnen precies inhouden😅 je zegt steeds richtlijnen, visie etc. Mogen ze bijv. niet praten met andere of niet kijken naad ze😂

Deze vers gaat trouwens niet over hoe moslims met andere gelovigen omgaan, maar over wat er van hun religie verwacht kan worden op de Dag des Oordeels.

Daarnaast ken ik een hele bekende vers die christenen altijd zeggen, jij waarschijnlijk ook😉

Johannes 14:6. Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.

Niemand komt bij de Vader, behalve als ze Jezus, vzmh, volgen. Ik ging per ongeluk Johannes 3:16 lezen, want ik dacht dat 'De weg, de waarheid...' zin daar stond, maar toen las ik nog 2 verzen, die zeggen dat alleen gelovige in Jezus, vzmh, naar de Hemel gaan.

Wie in Hem gelooft wordt niet geoordeeld, maar wie niet gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon Gods.'  (Johannes 3:18)

Wie in de Zoon gelooft, heeft het eeuwige leven. Maar wie niet gehoorzaam is aan de Zoon, zal niet eeuwig leven. Hij blijft schuldig en God moet hem straffen. (Johannes 3:36)

 

Ik hoop dat je 'het verschil' nu hebt gezien😉

Liefs,

Salam🍉

Reputatie 7
Badge +4

Hier is een leuke toevoeging. In het Journaal Regio van gister ging het over hoe een priester werd gewijd. Ik weet niet wat dat is, maar je zag wel hoe de vrouwen hun hoofd bedekte in de kerk, best grappig. 

Liefs,

Salam🍉

Hooihoi Salam!

Ik was zelf ook even de weg kwijt. ;) 

Dankje dat je het me hebt uitgelegd. De komende dagen ben ik ff onbereikbaar om verschillende redenen. Zie topic: Ik ben mentaal helemaal kapot.

Liefs Anoniema

Reputatie 7
Badge +4

 20. Geestelijkheid: In het christendom hebben geestelijken verschillende taken en rollen, terwijl in de islam imams de belangrijkste religieuze leiders zijn. Ik weet niet of dat zo geldt in islam, ben er eig niet zo zeker van. Zal er op terugkomen als ik antw heb.

Ik heb ff nagevraagd bij de moskee. Imams zijn de mensen die het gebed leiden en voor de gemeenschap klaar staat voor hulp. Om te zeggen dat hij DE belangrijkste religieuze leider is, gaat  het miss te ver, maar het kan  

 Wat doet het geloof met je? Ben er hartstikke blij mee, want ik heb mijn doel en nut gevonden in dit leven en het leven na de dood.

 

 

 

 

Reageer