Ik heb een vraagje.
Geloven jullie dat God bestaat? En waarom?
Groetjes,
Never_Alone
Ik ben zelf een moslim en om eerlijk te zeggen voel ik niet echt de connectie tussen ons en het geestelijke. Toch bid ik en doe ik mee aan de ramadan, meer om mijn moeder blij te maken. Misschien denk je 'er zijn geen bewijzen' maar dat is niet waar.
In de Quran (heilig boek van de moslims) staan veel wetenschappelijke feiten. Er staat bijvoorbeeld dat er andere planeten zijn, sterren en manen enzovoorts. Dan moet je weten dat de Quran 'uit is gebracht' vóórdat het wetenschappelijke is bewezen door mensen. Dus de mens is er pas later achter gekomen, maar het stond al lang in het boek. En toch weet ik het niet. Soms kijk ik naar boven en probeer me God voor te stellen, maar het lukt niet echt. Mij is verteld dat het iets is dat je alleen kunt voelen, net als liefde. Misschien dat je meer dingen moet napluizen?
Inderdaad dat je het alleen kan voelen ofzo, dat vind ik een beetje vaag. Bij alle geloven. Dus dat is voor mij de grootste reden dat ik niet geloof. Het is niet tastbaar. Maar dat hoeft dan weer niet te betekenen dat het niet bestaat.
Er zijn altijd meerdere kanten te vinden. Leuk!
Gr. Pin
ja ik geloof in het Christendom
kijk eens naar je lichaam, je zenuwen zijn bijvoorbeeld goed beschermt door je schedel en wervels.
en niet een vingerafdruk is hetzelfde, zelfs niet bij tweelingen.
en hoe je lichaam werkt en in elkaar zit kan ook niet alleen gebeurd zijn door een knal, en hoe kan niets ontploffen? om een ontploffing te laten plaatsvinden ontploffen heb je volgens mij iets nodig.
Nee, ik geloof in geen enkele god. Ik heb nog nooit bewijs gezien dat het christendom of 1 van de andere duizenden religies waar is. (Nee, de bijbel is geen bewijs).
Het menselijk lichaam er bij halen als bewijs is ook niet echt sterk. Kijk eens aan hoeveel ziektes wij bloot staan en hoe kwetsbaar ons lichaam eigenlijk is. Als het een ontwerp is, is het wel een heel erg slecht ontwerp.
De oerknal moet je trouwens niet zien als een explosie. Als je precies wilt weten hoe dit zit moet je het wikipedia artikel maar ff lezen.
Maar goed, iedereen moet lekker geloven waar hij/zij zich goed bij voelt. Zolang je maar beseft dat er voor dat geloof 0,0% bewijs is.
Wetenschap en geloof staan los van elkaar het woord zegt het al je gelooft erin ik denk dat iedereen wel in iets gelooft
Ik zelf geloof wel in God
Er zijn veel argumenten die wijzen op het bestaan van God, en verschillende filosofen, wetenschappers en theologen hebben hier door de eeuwen heen veel over nagedacht. Het is een onderwerp dat veel mensen bezighoudt, en het is een van de belangrijkste vragen die de mensheid heeft gesteld: Bestaat God?
Laten we eens kijken naar enkele van de meest overtuigende argumenten:
1. Het Kosmologische Argument (Het Oorzaken- en Effectprincipe)
Dit argument stelt dat alles wat bestaat, een oorzaak moet hebben. Als we naar het universum kijken, zien we dat alles wat bestaat – van de sterren tot de kleinste deeltjes – een begin heeft. Het universum zelf is ontstaan uit de zogenaamde "Big Bang", wat suggereert dat het een moment had waarop het begon te bestaan. Als alles een oorzaak heeft, wat is dan de eerste oorzaak? Het Kosmologische Argument zegt dat er een eerste oorzaak moet zijn die zelf niet veroorzaakt is, en die oorzaak is God.
2. Het Teleologische Argument (Het Argument van Design)
Het universum is niet zomaar een toevallige samenloop van omstandigheden. Het is uiterst geordend en complex. De manier waarop de natuurwetten werken, de balans in het ecosysteem, de precisie van de planeetbewegingen, en zelfs de kleinste structuren in ons DNA wijzen op een bewuste en intelligente ontwerper. Het idee is dat de complexiteit en precisie van het universum niet verklaard kunnen worden door willekeurige processen – het moet ontworpen zijn door iemand die de wereld nauwgezet en met een doel heeft gecreëerd. Dit ontwerp wordt vaak toegeschreven aan God.
3. Het Morele Argument
Iedereen heeft een besef van goed en kwaad. Mensen hebben normen voor wat recht en onrecht is, en dit lijkt een universeel menselijk kenmerk te zijn. Het morele argument zegt dat dit besef van moraliteit niet gewoon een product van evolutie of cultuur kan zijn, maar dat het voortkomt uit een hogere bron: God. Zonder God zouden we niet echt een objectieve standaard voor goed en kwaad hebben, maar de aanwezigheid van deze morele wetten wijst erop dat er een hogere wetgever is die ons die moraal heeft gegeven.
4. De Ervaring van Gelovigen
Velen die in God geloven, wijzen op persoonlijke ervaringen van God in hun leven. Ze voelen Zijn aanwezigheid, ervaren Zijn liefde en leiding, en ervaren op wonderbaarlijke wijze hoe gebeden worden beantwoord. Dit is voor hen een bewijs van Gods bestaan. Voor veel mensen is het de directe ervaring van Gods aanwezigheid in hun hart die het meeste bewijs levert, veel meer dan filosofische of wetenschappelijke argumenten. De Bijbel zegt in Psalm 34:8: "Proef en zie dat de Heer goed is." Deze ervaring is voor gelovigen een krachtig bewijs van het bestaan van God.
5. De Dood en Opstanding van Jezus Christus
In het christendom is een van de meest overtuigende bewijzen van Gods bestaan de opstanding van Jezus Christus. Jezus claimde de Zoon van God te zijn en bewees dit door zijn wonderen, maar het meest indrukwekkende bewijs is zijn opstanding uit de dood. Hij werd gekruisigd en stierf, maar na drie dagen stond Hij op uit de dood, wat onmogelijk lijkt volgens natuurlijke wetten. Het feit dat deze gebeurtenis werd gedocumenteerd door vele getuigen in de Bijbel en dat duizenden mensen bereid waren hun leven te geven voor hun getuigenis van die opstanding, maakt het tot een solide bewijs van Gods macht en bestaan.
6. Het Argument van de Persoonlijke Beweging
Als je kijkt naar het verhaal van de Bijbel, zie je de manier waarop God door de eeuwen heen werkt in de levens van mensen. Hij heeft de geschiedenis gevormd, Zijn volk geleid en individuele mensen aangeraakt. Als we bijvoorbeeld kijken naar de levens van de discipelen van Jezus: na de kruisiging waren zij bang en verslagen, maar na de opstanding van Jezus werden ze dappere getuigen van de waarheid, zelfs tot de dood. Dit wijst erop dat er iets buitenmenselijks aan hun ervaring was – iets dat hen echt veranderde. Dit soort veranderingen worden nog steeds gezien in het leven van mensen vandaag de dag.
7. Het Argument van het Universum zelf
Het universum zelf is zo geordend, precies en mooi dat het soms moeilijk te begrijpen is hoe dit allemaal uit niets kan zijn gekomen. De wetten van de natuur, zoals de zwaartekracht, de elektromagnetische krachten en de manier waarop atomen en moleculen zich gedragen, lijken allemaal ontworpen voor een doel. Wetenschappers blijven het universum onderzoeken, maar voor veel mensen is de wonderlijke orde van alles wat we kennen een duidelijk teken dat er een intelligente Schepper is.
Kortom, er zijn veel manieren waarop we kunnen begrijpen dat God bestaat – of het nu door de structuur van het universum is, de ervaringen van mensen, de morele wetten die we volgen, of het werk van Jezus Christus. Het idee van God is niet alleen een abstracte gedachte, maar een realiteit die door de geschiedenis heen ervaren en gezien is.
Deel van de tekst is verwijderd op basis van forumregel 10. Je voordoen als expert is niet toegestaan.
Handig dat AI
Blij met forumregel 10
Tartan
Hoi. Bijna alle godsdiensten zijn ontstaan nadat er al heel lang mensen waren. Daarvoor had je weer andere godsdiensten. En allemaal zeggen ze dat ze alles weten. Dat kan nooit. En als het christendom waarheid is, en je dus in de hel komt als je daar niet in gelooft. Hoe zit dat dan met al die mensen van al die eeuwen daar voor? Ik vind het ook helemaal niet lief om zulke dingen te geloven. Ik ben ook christelijk maar zulke dingen kunnen nooit kloppen. Het is door mensen bedacht. Ik geloof nooit dat alles wordt bestuurd. Als dat zo is is het wel erg gemeen van daarboven.
Groetjes Tjempie xxx
Ik zie dat ik hier een jaar geleden al heb gepost en ik sta er nog steeds hetzelfde in.
Handig dat AI
Blij met forumregel 10
Tartan
Je weet waarschijnlijk niet eens wat daar stond maat, Ik heb daar gezegd dat als iemand nog vragen had ze die konden stellen maar blijkbaar mag je van de kindertelefoon niemand helpen als ze vragen hebben ofzo.
Ik ben in ieder geval van dit platform af ik zie jullie wel tijdens de opname.
God bless you all!
Amen
Jammer dat je weg gaat
Veel succes verder en have the day you deserve.
Ik denk niet dat db777 het goed heeft doorgelezen voor hij het knipte en plakte.
Een aantal van die argumenten zijn gewoon hetzelfde maar anders opgeschreven.
De opstanding van JC is een verhaal. Er is geen bewijs van. "mensen hebben het gezien". Nee, we hebben een boek waarin staat dat mensen zeggen dat ze een leeg graf hebben gezien.
Dat is niet hetzelfde. (trouwens in het ene verhaal zijn het vrouwen, in het andere verhaal zijn het discipelen… het boek zegt al twee verschillende dingen).
En zo gaat het nog even door.
Nope, geloofwaardig is dit alleen voor wie graag in de christelijke god wil geloven.
Liefs Tover xxx
Reageer
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.