Skip to main content

De staat van Nederland

• May 30, 2026
  • 22 reacties
  • 275 Bekeken

Diana
Forum|alt.badge.img+14

Nederland is nog steeds één van de beste landen om in te wonen: rijk, veilig, democratisch.

Toch zijn er steeds meer mensen kwaad, teleurgesteld, opstandig.  Er wordt gespuwd op de regering, op elkaar, op mensen die er anders uitzien of zich anders gedragen.  Hebben al die boze Nederlanders gelijk of zij ze onredelijk, onverdraagzaam en gewoonweg te veeleisend en verwend?

Ik vind al dat gezwaai met vlaggen en stokken en fakkels, al dat geschreeuw eng en zeker onnodig.  Jullie?

22 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • May 30, 2026

Hoi, ik denk dat het komt omdat we helemaal niet door hebben hoe goed we het hier hebben. Ik begrijp best dat mensen zich ergeren aan dingen dat kan maar bedenk dan wel dat alles eigenlijk best heel goed voor elkaar is. Denk ook dat dat gehaat komt doordat mensen worden verteld dat "anderen" de schuld zijn van dingen terwijl dat onzin is. En mensen zouden niet moeten luisteren naar die ophitsers maar naar elkaar. Leer elkaar kennen is ook veel leuker..En die aso relschoppers met hun brandstichting zijn maar een kleine minderheid met een heel grote mond. Daardoor vallen ze op. 

Groetjes Tjempie

Katje1283
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • May 30, 2026

Ik was laatst in Italië en daar is het 100x erger, er was op dat moment een protest tegen de president omdat ie te weinig deed voor gaza

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • May 30, 2026

Je slaat de spijker op de kop ​@Tjempie . Mensen zijn zo gewend aan een bepaalde basis dat als er een keer iets "misgaat" ze meteen in de woede terecht komen.  Misschien is er wel zoveel onvrede omdat we alles bij de hand hebben en door en door gewend aan alles wat ergens anders helemaal niet gewoon is. Er is ook wel een rare verhouding natuurlijk tussen heel rijk en arm. En het is een mix van invloed, ontevredenheid en een rechtvaardigheidsgevoel dat scheef loopt. Dat kan maar sommigen uiten het zo verkeerd en ten koste van anderen. En stemmen op partijen die juist de oorzaak zijn van dat dingen scheef lopen. En ik vind ook dat veel mensen totaal geen idee hebben van links of rechts of politiek sowieso. Alles ligt maar aan links terwijl rechts al meerdere jaren regeert. Dat klopt ook niet. En zoals ​@Tjempie  terecht zegt, er is veel domme haat zonder grond die wordt opgestookt door een soort fascisme. Heel gevaarlijk en onnodig. Zoek het juist in elkaar kennen en van elkaar leren. Het zijn vaak juist mensen die zogenaamd voor de vrijheid opkomen die allemaal hetzelfde gekleed gaan, dezelfde gedachten moeten hebben en elkaar daardoor juist helemaal geen vrijheid gunnen. Het is denk ik veel angst voor het onbekende en angst om het eigen veilige bubbeltje. Dingen die fout gaan verwijten aan vluchtelingen die helemaal niks hebben gedaan of konden doen om ergens schuld aan te zijn. Mensen die hier nog niet eens zijn ook. Hoe dom. Nederland staat trouwens altijd in de top 10 meest welvarende landen. We hebben immigranten heel hard nodig voor al het werk! En de meerderheid is hopelijk nog verstandig genoeg om dat te snappen.  

Liefs, Tover xxx 

ZZacht
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • May 30, 2026

@Tover01 slaat hierboven de spijker PRECIES op zijn kop dus applaus.

( en let ook eens op de volwassen stijl van de tekst )

Zou meteen bij de #Kindertelefoon aan de slag kunnen .Desnoods als “ de mol “ 

Ja dat is een ere-titel → tovermol.😝

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • May 30, 2026

Haha ​@ZZacht  nou dat valt ook wel mee hoor 😊 toevallig hebben we hier pas een project en debat over gehad dus het stuk dat ik geschreven had zit nog in mn hoofd 😁 maar ik meen wel wat ik daar vind 💪 bedankt voor je compliment. 

Liefs, Tover xxx

Diana
Forum|alt.badge.img+14
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • May 30, 2026

@ZZacht ik snap echt niets van je bericht. Kun je misschien uitleggen wat je precies bedoelt?

ZZacht
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • May 30, 2026

Dat wil ik dollllgraag ​@Diana maar dan moet je eerst W E L even duidelijk maken wat nu precies je vraag is ?

Dus wat snap je niet ?

Over welk bericht heb je het ?

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • May 31, 2026

Ik kan slechts  dit toevoegen aan het mooie en rake verhaal van ​@Tover01 . Ik merk zelf ook (op school , in de winkel o.a.) dat sommige zeer ontevreden en boze mensen op een of andere manier zelf maar matig consequent zijn.  Verwijten "buitenlanders" van alles en liggen vervolgens in Spanje , Turkije of Griekenland te bakken in de zon en bij de Hollandse patatkraam hun buikje vol te eten aldaar. Nee, die "buitenlanders" passen zich ook nooit aan ........En zelf niet bepaald uitblinken in inzet en het verbeteren van de eigen en andermans situatie. Kortom: er zelf een puinhoop van maken in het leven, anderen de schuld geven en ook verwachten dat de maatschappij hun chaos wel opknapt en verbetert en zoniet dan gaat de schuld van dat alles naar "de vluchteling" die door diezelfde lui dan als profiteurs worden neergezet. En dan dat geframe, bijvoorbeeld door Wilders, dat asielzoekers "baden in luxe in chique hotels met alle mogelijke voorzieningen".  Het is gewoon niet waar. Zij delen met 5 een tweepersoons kamer.  En hoe kan hij of zijn mensen het weten? Ze gaan nooit mee op oriëntatie bezoek. En dat is het probleem met extremistisch gedrag. Wel allerlei oordelen klaar hebben maar nooit de feiten en de nuance willen zien. Eng gedrag is het, en nog enger is hoe groot hun partijen worden. Maarja. Belangrijkste is wat Tover en Tjempie ook zeggen, blijft zelf nadenken en zoek elkaar op. En voor de duidelijkheid, natuurlijk is er ook van alles mis met stukken integratie, en we mogen ook best zeggen dat dat beter kan hier en daar. Merk ik zelf ook. Maar het mag nooit via haat en domheid worden benaderd. 

Groetjes Tartan ♥️

P.S.  ​@ZZacht  ik zelf vind dit een beetje een bijzondere tekst: 

"Zou meteen bij de #Kindertelefoon aan de slag kunnen .Desnoods als “ de mol “ 

Ja dat is een ere-titel → tovermol.😝 " 

De smiley is ook niet zo sympathiek. Daar zou ik wel een toelichting op willen.. eigenlijk op hoe je je hele reactie bedoelde want ook ik vind het een bijzonder verhaal 🙂 

Diana
Forum|alt.badge.img+14
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • May 31, 2026

@ZZacht ik had eigenlijk dezelfde bedenking als ​@Tartan16 in zijn PS. Vandaar mijn vraag.

ZZacht
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • May 31, 2026

Ha die ​@Diana en ​@Tartan16 

Jullie zien kennelijk spoken die er helemaal niet zijn.

Ik maakte een oprecht compliment aan ​@Tover01 en dus in feite aan iedereen die het met haar volwassen inbreng eens was.

Ben en blijf ook van mening dat ze bij de KT zou moeten gaan werken.

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • May 31, 2026

Niks aan de hand lieverds! ♥️🫂  Peace and love 😘

@ZZacht  dankjewel hoor 🤭 klein correctietje, ik ben een jongen 😉 maar ik vind het een compliment! 

Liefs, Tover xxx

ZZacht
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • May 31, 2026

Sorry ​@Tover01 .

Leve onze  piemels !😁

Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • June 1, 2026

Dus je ouders betalen niet te veel belasting dan? 

Defineer het woord fascisme, vindt het een makkelijk stopwoordje wat gebruikt wordt om een andere mening zwart te maken zonder dat je inhoudelijk doorhebt wat je zegt. 

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • June 1, 2026

@Ferry  wat mijn inbreng betreft vind ik dat we inderdaad niet te veel belasting betalen (kom uit een boeren gezin) en dat we voor wat we betalen ook best veel moois terug krijgen. Ook voor onszelf. Mochten we wel te veel betalen dan vind ik dat nog steeds niet de schuld van mensen die hier nog niet eens zijn, maar van (vaak rechtse want we worden al 20 jaar vnl rechts geregeerd) beleidsmakers en bestuurders.  En ik wil ook even reageren op dat terechte woord fascisme want dat dragen heel wat mensen zelf uit:  die anderen bedreigen om hun mening, brand stichten,  foute vlaggen voeren met nsb karakter en die een bepaalde groet brengen en eigen volk eerst roepen. Ze zijn helaas behoorlijk zichtbaar aanwezig bij de protesten en ik zie persoonlijk niet in wat iemand hier daar verkeerd over zegt. Die lui met hun anoniem makende zwarte mutsen en onherkenbare outfits zijn er zelfs trots op. Dus dat woord is volkomen terecht in het pleidooi genoemd. Overigens worden daar volgens mij niet mensen mee bedoeld die gewoon respectvol met elkaar discussiëren.  Het gaat om de goed zichtbare, agressieve intimiderende geweldplegers die zelf vol trots (maar wel anoniem) uiten dat ze fascistisch zijn. Dan mag dat woord best gebruikt worden en is het inhoudelijk zeker van toepassing. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • June 3, 2026

Nogmaals geef de definitie van fascisme. Je geeft geen antwoord. Daarnaast heb je geen enkele voorbeeld. 

Grappig dat mensen die links zijn fascisme wegschrijft aan mensen die rechts zijn. Fascisme is iets wat bij links vaak tot uiting komt. 

XR= links - gebruiken geweld als het hen uitkomt

vernielen gebouwen, standbeelden, etc…

Het hebben van een andere mening wordt wel snel gecriminaliseerd, als je een afwijkende mening heb. Dan is een gesprek aangaan met elkaar vrij moeilijk. 

Links verwijt rechts, rechts verwijt links. Is allemaal onzin enerzijds. 

Politiek gezien is links niet echt goed. Spreken zichzelf altijd wel tegen. Vaak beschuldigen ze de ander voor hetgeen wat zijzelf doen. 

Diana
Forum|alt.badge.img+14
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • June 3, 2026

@Ferry op de Belgische televisiezender Canvas loopt de serie M, over Mussolini.  Fantastisch sterke reeks, terug te vinden op VRT Max.  Dan zie je meteen wat facisme is en waarom dat doet denken aan die gemaskerde anti-AZC protesteerders.

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • June 4, 2026

Het ging om de staat van het land en ik ben er van uit gegaan dat we hier allemaal genoeg weten van stromingen en politieke voorkeuren,  dus ik had niet het idee om elk detail van mijn verhaal te moeten toelichten. Nog steeds ga ik er van uit dat we hier best wel in staat zijn om bekende begrippen te herkennen en inhoudelijk over de kennis beschikken om te weten wat er bedoelt wordt. Ik vind het daarnaast ook bijzonder dat de link niet gelegd mag worden met een gevaarlijke stroming die uitgaat van een sterk leiderschap, kritiekloos bestuurd worden,  onvoorwaardelijke gehoorzaamheid van het volk en de superioriteit van een bepaalde groep met dezelfde kenmerken. En buitensluiten van mensen die daar niet bij schijnen te horen. En totale controle over informatie. Volgens mij kan iedereen die dit wil deze kennis zo uit de geschiedenis en uit vastgelegde omschrijvingen vinden. Dus dat ik dat dan apart moet toelichten vind ik bijzonder. De overeenkomst tussen het fascistische gedachtengoed en de uitingen en handelingen van een deel van de anti azc demonstranten zijn gewoon duidelijk. En worden ook door hunzelf luidkeels uit gedragen. Eerder werd al gezegd hoe. Door mensen met een andere mening uit te sluiten. Te bedreigen. Met bepaalde vlaggen, groeten, kleding, symbolen en uitspraken. En met algemene agressie, bedreiging en brandstichting.  Daarom begrijp ik niet dat ik dit verband niet zou mogen leggen. Ze doen zelf constant niet anders dan dat. Als je bedoelt dat iedereen die zo handelt met welke eigen mening dan ook en zo probeert om een ander de mond te snoeren: Ja, dat klopt, dat zijn fascistische kenmerken. En griezelig en volgens mij ook zeer fout. Ik hoop dat ik dat mag vinden. 

Tover 

Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • June 4, 2026

Ik vraag het om je te laten nadenken. Want het antwoord dat je geeft, geeft mij aan dat je stopwoordjes gebruikt zoals racisme en fascisme omdat je dit heb gehoord op het nieuws en niet verdere diepgang heb om te beseffen wat je ermee bedoel. 

je mag van mij alles zeggen wat je wil. Maar dan moet je dit wel kunnen onderbouwen met feiten. Dit doe je niet, was je erbij? Of geloof je alles wat het nos je vertel? Neem aan dat jezelf kan nadenken toch of is het 2020 weer?

ik vindt het interessant als mensen die links zijn. Niet beseffen wat ze zeggen of zien dat ze precies doen waar ze een ander van beschuldigen. 

Mensen uitsluiten of ongewillige meningen uitsluiten is fascisme. Toen het corona tijd was: mensen die niet wilde vaccineren werden uitgesloten. 

mooi links beleid. Daar was cda, d66 en vvd een grote voorstander van. Vvd is btw niet links of rechts, die waait met alle winden mee en is eigenlijk van de afgelopen 50 jaar de rode draad in het verhaal. 

maar ben je open voor gesprek of is het alleen wat je verteld is via het nos?

Diana
Forum|alt.badge.img+14
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • June 4, 2026

@Ferry wat is er dan precies mis met de NOS?  Ik vind hun berichtgeving toch genuanceerd.  Heb je voorbeelden van hun desinformatie?

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • June 4, 2026

Ik vind het prima zo. Ik heb nu genoeg aangedragen en onderbouwd en als jij dat niet vind is dat prima. Lees het nog eens en je ziet dat anderen en ik meerdere keren antwoord geven en voorbeelden en definities. Dat is goed zo. Ik ben niet van plan om op woordjes te gaan discussiëren en draadjes over definities aan te houden. Jij vind het niet genoeg, ik wel. Agree to disagree en voor mij is het zo klaar. Het onderwerp van dit topic is niet definieer en geef een antwoord zodat 1 persoon uiteindelijk tevreden is. Het onderwerp is de staat van Nederland en ik heb mijn mening gegeven en dat staat mij vrij. Ik ben verder niemand verantwoording schuldig of iets verplicht. En dat houden we zo. 

Tover 

Dobymeis13
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • June 4, 2026

@Ferry  je eist op behoorlijk hoge toon uitleg en daarnaast stigmatiseer je er op los. Volgens mij is hier al zeer duidelijk antwoord gegeven op jouw eis, en daarbij, wie is dat verplicht aan jou? Ik vind je toonzetting onaangenaam en beschuldigend, en je verwijt anderen gebrek aan onderbouwing en feiten maar zelf kom je met een uiterst dun uit de lucht gegrepen verhaaltje waar niemand verder mee komt. Je duidt mensen die je niet eens kent en verwijt tegelijk een ander dat die dat doet. Inconsequent. Mijn ervaring is dat mensen die door zagen over een woord en definities, zelf vaak een twijfelachtige visie op zaken hebben. Ik hoop dat dat bij jou niet zo is. Maar je duiding en neerbuigende toonzetting zijn ronduit ongepast, zeker afgezet tegen je eigen inbreng hier. 

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • June 4, 2026

@Ferry  zou je je toon wat willen matigen en iets vriendelijker willen doen? Je valt maar aan en zet mensen die jij helemaal niet kent weg als links of ook simpel en niet nadenkend. Er staat vanuit ​@Tover01 zeer helder en duidelijk en ter zake kundig uitgelegd wat jij wou weten en dat het antwoord jou niet bevalt is geen reden om andere mensen hier te schofferen en als kleuters te behandelen. Ik hoop dat je begrijpt dat jouw betoog vol zit met verwijten die op jou zelf in de breedte ook zeer van toepassing zijn.  Probeer eens wat aardiger en respectvoller te zijn om te beginnen.  Wat je tot nu toe doet is verre van dat. 

Groet