Skip to main content

De staat van Nederland

• May 30, 2026
  • 6 reacties
  • 63 Bekeken

Diana
Forum|alt.badge.img+14

Nederland is nog steeds één van de beste landen om in te wonen: rijk, veilig, democratisch.

Toch zijn er steeds meer mensen kwaad, teleurgesteld, opstandig.  Er wordt gespuwd op de regering, op elkaar, op mensen die er anders uitzien of zich anders gedragen.  Hebben al die boze Nederlanders gelijk of zij ze onredelijk, onverdraagzaam en gewoonweg te veeleisend en verwend?

Ik vind al dat gezwaai met vlaggen en stokken en fakkels, al dat geschreeuw eng en zeker onnodig.  Jullie?

6 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • May 30, 2026

Hoi, ik denk dat het komt omdat we helemaal niet door hebben hoe goed we het hier hebben. Ik begrijp best dat mensen zich ergeren aan dingen dat kan maar bedenk dan wel dat alles eigenlijk best heel goed voor elkaar is. Denk ook dat dat gehaat komt doordat mensen worden verteld dat "anderen" de schuld zijn van dingen terwijl dat onzin is. En mensen zouden niet moeten luisteren naar die ophitsers maar naar elkaar. Leer elkaar kennen is ook veel leuker..En die aso relschoppers met hun brandstichting zijn maar een kleine minderheid met een heel grote mond. Daardoor vallen ze op. 

Groetjes Tjempie

Katje1283
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • May 30, 2026

Ik was laatst in Italië en daar is het 100x erger, er was op dat moment een protest tegen de president omdat ie te weinig deed voor gaza

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • May 30, 2026

Je slaat de spijker op de kop ​@Tjempie . Mensen zijn zo gewend aan een bepaalde basis dat als er een keer iets "misgaat" ze meteen in de woede terecht komen.  Misschien is er wel zoveel onvrede omdat we alles bij de hand hebben en door en door gewend aan alles wat ergens anders helemaal niet gewoon is. Er is ook wel een rare verhouding natuurlijk tussen heel rijk en arm. En het is een mix van invloed, ontevredenheid en een rechtvaardigheidsgevoel dat scheef loopt. Dat kan maar sommigen uiten het zo verkeerd en ten koste van anderen. En stemmen op partijen die juist de oorzaak zijn van dat dingen scheef lopen. En ik vind ook dat veel mensen totaal geen idee hebben van links of rechts of politiek sowieso. Alles ligt maar aan links terwijl rechts al meerdere jaren regeert. Dat klopt ook niet. En zoals ​@Tjempie  terecht zegt, er is veel domme haat zonder grond die wordt opgestookt door een soort fascisme. Heel gevaarlijk en onnodig. Zoek het juist in elkaar kennen en van elkaar leren. Het zijn vaak juist mensen die zogenaamd voor de vrijheid opkomen die allemaal hetzelfde gekleed gaan, dezelfde gedachten moeten hebben en elkaar daardoor juist helemaal geen vrijheid gunnen. Het is denk ik veel angst voor het onbekende en angst om het eigen veilige bubbeltje. Dingen die fout gaan verwijten aan vluchtelingen die helemaal niks hebben gedaan of konden doen om ergens schuld aan te zijn. Mensen die hier nog niet eens zijn ook. Hoe dom. Nederland staat trouwens altijd in de top 10 meest welvarende landen. We hebben immigranten heel hard nodig voor al het werk! En de meerderheid is hopelijk nog verstandig genoeg om dat te snappen.  

Liefs, Tover xxx 

ZZacht
Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • May 30, 2026

@Tover01 slaat hierboven de spijker PRECIES op zijn kop dus applaus.

( en let ook eens op de volwassen stijl van de tekst )

Zou meteen bij de #Kindertelefoon aan de slag kunnen .Desnoods als “ de mol “ 

Ja dat is een ere-titel → tovermol.😝

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • May 30, 2026

Haha ​@ZZacht  nou dat valt ook wel mee hoor 😊 toevallig hebben we hier pas een project en debat over gehad dus het stuk dat ik geschreven had zit nog in mn hoofd 😁 maar ik meen wel wat ik daar vind 💪 bedankt voor je compliment. 

Liefs, Tover xxx

Diana
Forum|alt.badge.img+14
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • May 30, 2026

@ZZacht ik snap echt niets van je bericht. Kun je misschien uitleggen wat je precies bedoelt?