Skip to main content

Is het niet grappig dat mensen denken dat God en Allah compleet andere dingen zijn. Dat is hetzelfde als mensen die zeggen dat soccer en football 2 verschillende dingen zijn. God is Nederlands, Allah is Arabisch. Allah is trouwens wel uniek in zijn betekenis. Waar je in het Nederlands god, goden en godin kan hebben (ev / mv en man / vrouw) is Allah uniek 1 en zonder geslacht. Dat maakt dus dat moslims, Arabisch of niet, Allah gebruiken ipv. God, sinds moslims geloven dat Allah één is en geen man of vrouw is. 

Daarnaast gebruiken christelijke Arabieren ook gwn Allah. Het is dus niet beperkt tot Islam :) 

PS. er zijn in het Arabisch, zover ik weet, 2 verschillende woorden. 1 is illah, wat gwn een godheid is. Dus je kan dat gebruiken voor alles dat aanbeden wordt. Denk aan mensen, dieren, bomen, planeten etc. Allah wordt specifiek gebruikt voor de Ware God, dus God die 1 is en geen man of vrouw. Cool hè :)

Ik wilde vragen met dit topic wie dit allemaal al wist, dus bij deze, de vragenlijst.

  1. Hoe oud ben je?
  2. Wat is geloof?
  3. Wist je dat Allah = God

Liefs,

Salam

Wat betreft de bewijzen voor islam kijk eens naar de tweede reactie op dit topic.

 Wat betreft God is het volgende. Het universum heeft een beginpunt. Mijn propositie is dat alles met een begin een oorzaak heeft. 

De noodzakelijke conclusie is dan dat er een oorzaak is die aanwezig was voor de BB. 

 

 

Ja, dat argument is al heel oud.   Alles moet gemaakt of veroorzaakt zijn door iets. En het universum is ooit begonnen en moet dus ook een oorzaak hebben.  En die oorzaak noemen we god (of allah).

Problemen daarmee… als echt alles een oorzaak of maker moet hebben, wat is dan de maker van allah?  En wat is dan de maker van die maker?

Allah of god is niets anders dan dat je uit het woordspelletje stapt en zegt 'oh maar dít hoeft geen oorzaak te hebben hoor'.  Zonder dat je uitlegt waarom niet.   Je zegt gewoon 'allah of god was er altijd', alsof dat alles verklaart.

 

Nog een probleem. Stel dat het zo is.  Dan wordt er een compleet universum geschapen. Met zoveel sterren als er zandkorrels zijn op alle stranden van de hele wereld.  Met planeten er omheen en alles. Onvoorstelbaar veel. 

En dan heb je een god die zich één keer (1500 of 3000 jaar geleden) openbaart aan enkele mannen (Abraham of Mohamed) in een héél klein gebiedje op één planeet om één van die sterren.  

En die heeft dan alles geschapen, triljarden sterren… en gaat zich vervolgens héél druk maken over of mevrouw X wel een hoofddoek draagt, twee mannen elkaar niet te lief vinden of dat mijnheer Y geen varkenskarbonaadje eet.      Ergens klopt het niet, qua schaal. 

 


Problemen daarmee… als echt alles een oorzaak of maker moet hebben, wat is dan de maker van allah?  En wat is dan de maker van die maker?

@ZigsDieZigsIs Dan gaan de gelovigen gewoon over op ‘special pleading’. (https://en.wikipedia.org/wiki/Special_pleading )  Het universum moet zich aan de natuurwetten houden, maar god is natuurlijk een uitzondering want anders klopt het verhaal niet meer.

@Tartan15 Op zich zijn dit soort topics wel eindig. Hier was ook al bijna 2 maanden niet meer gepost. 😉  Maar ik snap wat je bedoelt. Op zich vind ik het allemaal best interessant maar voor mij was het ook wel klaar. Je gaat er gewoon nooit uitkomen. Een welles-nietes spelletje is niet echt zinvol.

 


Dit topic is geplaatst op Levensbeschouwing voor oa. religieuze kwesties. Om het topic te beëindigen zal jammer zijn, alleen omdat mensen een probleem hebben met een (lange) respectvolle conversatie. Verder is mijn doel niet eens overtuigen ofzo. De enige reden dat ik reageer is om misinformatie tegen te gaan, lees volgende punten om te begrijpen.

  • Als moslims geloven wij niet dat Allah in het universum is. Misschien is dat het idee van andere religies, maar in islam geloven wij dat Allah apart is van het universum. Net zoals wij mensen een tafel maken, maar wij niet de tafel worden of beperkt erdoor. Wij zijn nog steeds los van de tafel.
  • Mijn propositie was dat alles met een begin een oorzaak heeft, niet alles heeft een oorzaak. Dan krijg je nooit een gevolg, dat is een logische conclusie.  De vraag wie de maker is van Allah is gelijk aan 'bestaat er een cirkel met hoeken, of een ronde vierkant?'. Niet elke vraag is logisch. Deze bijv. is ook illogisch, want Allah is eeuwig en ongecreeërd. Dit is dan ook geen special pleading, sinds ik vroeg naar alles met een begin. Maar los van dat, wij mensen bestaan, het universum bestaat, maar dat heeft allemaal een beginpunt. Je hoeft niet eens te geloven in een religie om tot de conclusie te komen dat er iets eeuwigs is waardoor mensen en het universum ontstaan.
  • Als moslims geloven wij niet slechts in Abraham en Mohammed, vrede zij met beide. Wij geloven in alle profeten en boodschappers die Allah heeft gezonden, maar een specifiek nummer is niet verteld. 25 profeten zijn bij naam in de Koran genoemd, maar dat is slechts het puntje van de ijsberg. Wij geloven dat elk volk een boodschapper heeft gekregen (35:24) en dat van de meeste boodschappers en profeten het verhaal niet is verteld, maar dat ze er wel waren.(4:164-165) Er zijn ook overleveringen die spreken van 124000 profeten en boodschappers, maar die is niet authenthiek en het kunnen er dus zelfs meer zijn.

Salam🍉

 


Reageer