Skip to main content
Vraag

wat zijn jullie ervaringen bij kindertelefoon?

• August 3, 2025
  • 2 reacties
  • 37 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Ik vroeg me eigenlijk af hoe jullie het ervaren om te chatten, bellen met de kindertelefoon of om op dit forum te zijn. Ook wil ik mijn ervaring delen. Die komt hieronder. Mag je lezen als je interessant vindt of je kan ook meteen jouw ervaring delen. 

drie of vier jaar geleden startte ik voor het eerst een chatgesprek met de kindertelefoon. Daarna hebben er nog wel een aantal gevolgd en heb ook één keer gebeld. Bellen is echter sowieso niet iets voor mij. Toen had ik er ook last van dat ik gewoon niet alles gezegd heb wat ik wilde zeggen. Met chatten kan je soms zelfs al berichtjes klaarleggen en kan ik alles zeggen. Maar met een telefoon gesprek kan ik hooguit steekwoorden opschrijven, maar komt het zo snel er zo geforceerd uit ofzo wat ik dan wil zeggen. 
Het bellen is dus bij maar een keer gebleven. Misschien wil ik het nog wel een keer proberen, want laatste keer was drie jaar geleden. 
Ik vind het fijn dat je gewoon zo makkelijk een gesprek kan starten als je ergens over wil praten. Al zijn de tijden soms ook irritant, omdat het al om 21 uur sluit. En voor de terugkomchat geldt dat ik het eigenlijk nooit echt heb kunnen proberen, omdat die tijden gewoon net onder etenstijd vallen. Wel heb ik vaak het idee dat een gesprek te weinig is om een probleem te bespreken. Vaak ook omdat de problemen waarmee ik kom Dingen zijn waar ik al veel over nagedacht heb en best groot zijn. 

Ik heb alleen vaak het idee dat gesprekken redelijk hetzelfde gaan. Het begint vaak met iets in de richting van. '’Hoi ik ben …. Ik zag dat je …..  had ingevuld als onderwerp. Wil je daar iets over vragen of zeggen? En als ik dat dan vertel ze iets zeggen van '’tjee wat moet dat moeilijk voor je zijn wat wil je met dit gesprek bereiken?'’ Waarop ik dan meestal iets zeg dat ik het fijn zou vinden er met iemand over te redeneren en misschien op andere inzichten kan komen. Dit wordt dan gevolgd met wat vragen als: '’wat maakt dit onderwerp zo lastig voor jou'’ of '’wat zou jou hier dan in kunnen helpen of '’kan je wat meer vertellen over...'’ Vaak wordt ook mijn hele tekst samengevat met '’begrijp ik je goed als ik zeg dat'’ ervoor.  Uiteindelijk heb ik bijna het idee alles verteld te hebben wat er speelt en wat ik er over denk. Wat vaak veel is, want zoals ik al zei als ik ergens over kom chatten speelt dat al heel lang, heel veel in mijn hoofd. En dan zeggen ze '’ik zie dat we al best wel een tijdje aan het chatten zijn. hoe zou het voor jou zijn morgen terug te komen om het hier verder over te hebben?'’

Ik heb de kindertelefoon ook weleens gechat om advies te vragen over hoe ik online veilig kon chatten. Maar eigenlijk kreeg ik alleen wat vragen over hoe ik me in bepaalde situaties voelde toen ik online chatte. Ik zei graag advies te willen erover. Maar kreeg dat eigenlijk gewoon niet. 

Vaak heb ik het idee dat het niet echt een gesprek gesprek is waar ervaringen gedeeld worden of waarin adviezen gegeven worden. Vaak is het vooral veel vragen stellen en opnieuw verwoorden wat je gezegd hebt. Misschien helpt het om goed over een onderwerp natedenken, maar vaak heb ik dat dan dus al gedaan. 

Ik heb ook weleens gemaild met chat met chris. Hier was dat net zo. De halve mail was herhaling van wat ik gezegd had en dan kwamen wat vragen daarover. Soms helpt het maar vaak wil ik ook gewoon wat meer dan dat.

Forum vind ik dan wel heel fijn. Ik zat er al lang op maar duurde me lang het account te activeren ging steeds mis. Ik vind het fijn ervaringen uittewisselen met anderen. Zou het wel leuk vinden als er wat meer iets van chatten zou kunnen zijn. Dat je ook echt iemand zou kunnen leren kennen via dit forum

2 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 3, 2025

Volgens mij is het leren kennen niet echt mogelijk aangezien alles anoniem is, en ook niet helemaal de bedoeling om misbruik en creeps etc tegen te gaan. 

xx liefs Wolf 🐺

Forum|alt.badge.img+1

@Wolf nee klopt. Dat weet ik en snap de reden ook wel. Maar vind het gewoon jammer. Soms zie je een topic of een reactie en dan denk ik van: goh, ik zou het zo leuk vinden nog meer berichtjes uittewisselen met deze persoon, maar dat gaat dan niet, omdat het tegen de forumregels van de kt is